Hej!

Var uppe på vinden precis för att göra en halvårskontroll. Såg dock ett ställe i en nock som jag inte tänkt på innan där trät fått sig en fuktskada. Bifogar bild på detta:
Fuktskada på träbjälkar i vindens nock med mörka missfärgningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även ett rör som går ut genom taket från FLVP. Där är det också lite fukt men det var det redan när jag flyttade in för 5 år sedan. Har dock bytt isoleringen runt det röret då det var kaos där innan så det har sett ut så hela tiden. Bifogar bild på det med:
Fuktskada synlig på tränocken i en vind med ett isolerat rör som går genom taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så vad är era rekommendationer? Innersidan ser bra ut för övrigt, och jag har varit på utsidan och lyft på ett helt gäng takpannor och det ser bra ut där. Experttips på detta på vad jag bör göra/vem jag ska kontakta?

Edit: kände naturligtvis på det utsatta ställena och de var ju torra just nu.

Mvh
 
Har även tittat under takpannorna på det påverkade stället men där såg jag inget konstigt heller.
 
Bifogar bild under takpannorna här:
Delvis uppböjd plåt under takpannor med synlig trästruktur och skuggor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tycler det ser bra ut. Kan det vara så att det kan blåsa in vatten under plåten på nästa bild som ser ut att vara lite uppböjd?
Närbild på ett tak med upplyft takplåt som kan medföra risk för vatteninträngning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ehhm det borde väl ändå ligga papp där. om det är trä så lär ju vattnet för eller senare komma in den vägen
 
Är de ja som är heeelt vilsen eller har du ingen takpapp under pannan?! Isåfall är de inte alls bra , spec vid rändalen där de rinner ännu mera vatten .:oops:
 
Detta med papp var min tanke med När jag undersökte detta första gången men fann då att man tydligen behandlade trät innan med grönimpregnering. Är ett myresjöhys byggt90 så taket har suttit där i 30 år än så länge.
 
messijah messijah skrev:
Detta med papp var min tanke med När jag undersökte detta första gången men fann då att man tydligen behandlade trät innan med grönimpregnering. Är ett myresjöhys byggt90 så taket har suttit där i 30 år än så länge.
Okej det har jag aldrig hört talas om man lär sig nåt nytt varje dag:Dmen oavsett så är ju trä inte vattentätt även om det skulle va behandlat för att motstå röta så konstigt att bygga så i modern tid kan ja tycka, sen eftersom du har angrepp så är ju bevisligen behandligen inte längre effektiv , har väl stått blött där i många många år, så skulle nog slänga på en takpapp och byta sponten under på dde ställen det behövs . Så håller de nog 30 år till (y)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.