Tak & Vind
Rickard.: Inga problem sålänge du har rätt extrapanna så dom passar bra ihop.
Radhusjoppe: Tänkte isolera vårt förråd som idag står på en oisolerad betongplatta. Förrådet är fortfarande tänkt att ha som just förråd men en årstemp som är över frostfritt (d.v.s. ingen komforttemperatur). Väggar: Panel, vindpapp (eller liknande skiva..) och reglar. [bild] Tak: Oisolerat, råspånt med papptak. [bild] Golv: Oisolerad betong Fråga: Tips på bra utförlig guide/tips att
jesper---: [citat] Fan vet jag, inte många extra kronor, ånga, kondens, fuck do i know, vill ha ett tätt tak som håller.
Christensen: Ja den är behövlig! Blir snyggarr när rännan inte kommer så långt ner som med dom ställbara kroken
wolfgang1: Tackar, tackar! Det satt ju uppåner... Vände på det och efter lite trixande så gick låskilen på.
Skandiamannen: Jag betalade 270 000 efter rot för mitt tak, blir resultatet bra är det ju som hittat..
AndersS: Men frågan var från början olika offerter. Om det sedan är 17-20-etc mm råspont har i princip ingen betydelse utan helheten i offerterna är det viktiga. Åter igen, ta referenser på firmorna och jämför vad som ingår.
Utstrand: Finns det något bra sätt att lägga et sådant tak fast det är fel temperatur? Lämna en liten glipa eller något?
Noramasen: Tänker man längre fram så är det absolut bättre alternativ att lägga råspont då det då finns ett underlag som man kan hantera vid ändringar på tak på ett mycket mera säkrare sätt, gällande exempelvis konstruktionslösningar samt minimera risken för framtida läckage.
prototypen: Samma lika, de ena från Paroc, den andra från T emballage. Protte
Noramasen: rev själv ett tak för ett par veckor sedan och egentligen inget som helst fel på taket, men ändå så skulle det bytas??? Plåt från ca 40-talet och 0,73 tjockt och hård som hårdkokt ägg. (knappt böjbar på 3m längd) Tog tigern i nockarna och kompletteringarna samt kobenet sedan. skulle bara ha haft en egg på detta för att kunna skära den lättare. Men rivningen med benet kanske tog
Dsl: Tack för alla svar. Efter de initiala svaren har jag nu godkänt jobbet. Får väl kika på det om något år så att de ligger där de skall och pappen ser bra ut. Annars blir det väl att fästa bättre och lägga en remsa papp under (smart). [citat] Jag har varit uppe på taket varje kväll efter att gubbarna lämnat så jag vet att pappen går hela vägen över. Nockpannorna är skruvade men
Dsl: [citat] Korrekt, ingen slangklämma. Verkar inte ingå i vanliga fall när man söker på stosar så jag var osäker på om man vanligtvis sätter en eller inte. Klämmer kanske dit en så småningom beroende på hur det ser ut.
Mikael 81: Tack för tips! Vi har nu tagit ner pannorna från första delen av taken på marken med en ramp. Mycket smidigt! Återstår att se vart de ska ta vägen efter det.
polaris78: [citat] Mycket möjligt i terorin men i praktiken hur bevisar man det och vem ska betala och vem bedömmer vad som är ett fel. och vilken del av skadorna har ev förvärrats över tid? och hur snart borde kunden/den som bor där upptäcka ett sånt fel.. Fråga tio olika experter på tak och få lika många olika svar. och är det ev monterat enligt nån monteringsanvisning så kan det lika
FruLo: Taket ska renoveras och vi funderar på hur mycket takkonstruktionen kan bära, samt om vi tänker rätt kring ventilationslösningar när vi ska inreda vinden. Söker därför tips på byggnadsingenjör kring Halmstad. Huset är från 20-talet och vi vill gärna hitta någon som också har intresse/kunskap om äldre hus. Tacksam för tips!
Kortling: Kan det vara en 3-kupig lertegel panna? https://shop.folkesbygg.se/begagnataterbruk/taktegel/strangpressat/3-kupigt
Therese von Hackwitz: Nu har jag öppnat upp så att jag kan se hela och friska brädor
Krokben: Antar att ni hade ved/pellets/olja innan som höll igång ventilationen. Körde du på el eller liknande så blir ventilationen oförändrad. Det du kan göra är att sätta en elektrisk fläkt på skorstenen så du får drag i ventilationen, eller en "vinddriven" fläkt som även skyddar för nederbörd och fungerar även vid små vindpustar.
kashieda: Lägg om taket och montera fästen för solceller under tiden. Om jag förstått rätt, är inbyggda celler lite mindre effektiva på grund av att de inte ventileras lika bra. Du har ett guldläge att få till en bra kabeldragning från start. Kolla bara att taket klarar belastningen.
Bertil Håkansson: Jag har ett litet hus på tomten som jag håller på och renoverar. Det kommer att bli 30 m2 med sovloft. Har funderat på att lägga gräs- eller torvtak. Taket är totalt 42 m2 med 21 m2 på vardera sidan, nord och syd. Hur gör man? Vad kostar det? Svårigheter? Glädjeämnen? Lutningen på taket är 32 grader. Nu ligger ett oisolerat asbesttak på huset. Det ska bort och jag ska isolera taket
tompax: [citat] Ok. En väldigt förenklad beskrivning är att du fäster upp skivorna mitt i skarvarna, alltså mitt på linjen mellan skivorna, antingen med smala spik eller helst klammer. På detta vis kan du jätteenkelt foga de i skarven och få dem att se perfekta ut. Du slipper hålla på och spackla direkt på skivorna, vilket kan ge fult resultat. :) Men bra att du fick löst det på annat sätt!
Noramasen: Gå till en plåtslagare och be om plåtvinklar som passar profilen ner till knappt dalen, samt EPDM-gummi i bredd lika som profiltopp. Ta sedan överlappsskruv och skruva fast med två skruv på vardera över och under hålen med gummit emellan. Se till att sätta farmarskruv i profilbotten intill där du tagit bort spiken. Snyggt? Näe... Vackert? Absolut inte.... Funktionellt? Japp....
tensiden: Ni som dragit på bensaltensid eller liknande preparat: hur "rent" blir det? Jag bor på en gammal gård där jag anser att taken skall ha lite patina. Lite lavar och missfärgningar är bara rätt. Nu har vi ett tak under ett par träd där pannorna går mellan "lite lavar" hela vägen till "sjok med mossa". Att skrapa av mossan är en sak, men det är ändå såpass beläggning i övrigt att
Stefan1972: Det ska ju påpekas att är fuktbalansen fel så möglar det oavsett hur mycket goja man än sprutar på. I mina ögon är sånt där bara dravel......Man kan inte utrota mögel rent kemiskt och tro att man ska slippa det för sporer finns omkring oss i luften konstant och med fel fuktbalans så finner de fäste på det mesta. Det kommer man liksom aldrig ifrån.
Jonatan79: Kanske sprutisolera med polyuretan om det finns där borta...
Arne Jonsving: Hej Jag har Heby glaserad brun nockpanna För ca 40 graders taklutning Finns 20 st i Falkenberg Pris 3000:-