Påminner väldigt mycket om mitt hus :rofl:(y)

• Haha
1
  • Laddar…
Aha, då menar du alltså hela förstugan.

Plintar är nog en av de säkraste lösningarna map fukt.

Det hela beror lite på vilken fuktbelastning golvet kommer att utsättas för, och vilket golvmtrl ni tänkt er.
Hallen är en balansgång. För ett gammalt torp där man vill hålla den gamla stilen så är ett plankgolv fint, men det förutsätter begränsad fuktindragning.
Det andra, mer fukttåliga alt är då en isolerad betongsula. Den går att klä med klinker.
Ett tredje alt som är mer tidsenligt är ett tegelgolv murat med lerbruk. Isolerat med skumglas eller lerkulor (Leca).

Appropå husets utseende vs målbilden: Om du t ex surfar in på "Södergården" så ser du att det är fullt möjligt, och får en massa intressanta tips på vägen.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
Nu har vi rivit gamla entrén, och ska bestämma oss för nytt. Alt är platta på mark eller Tjälldens hybridgrund. Hybridgrunden känns intressant, men ont om info. Fördelen är ju ett bjälklag så man får golvet i samma nivå som övriga huset. Det kan man ju naturligtvis få med en platta också, men jag vill inte gjuta högre än befintlig granitgrund. Nu blir det ju förvisso inomhus, men det blev ju inte så bra med den befintliga klumpen (bild). Riven entré med synlig granitgrund och grushög framför en träfasad med vit dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P
Nu har vi kommit en del på väg känns det som. Men fasen vad tid allt tar när man har mkt att göra på snickeriet. Införskaffandet av rikt och planhyvel mm, har dock öppnat upp för lite fler utsvävningar. Jag tror att det här utförandet blir det slutgiltiga, kände att det behövde bli lite större än det ursprungliga förslaget. Illustration av en röd trästuga med vita fönster, snickarglädje och en grå plåttak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Pannkakssmeten och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.