Tak & Vind
Frågan: Vill helst inte stänga någon av väggarna eftersom de ger utsikt eller solinsläpp. Se bild. Trädäcket är mellan en och två meter ovan mark och stolparna går genom trädäcket ned till fäste i stolpsko/berg. I trädäcksplanet tänker jag fästa stolparna i reglar/bärlina. Hoppas att det tillsammans med en bra infästning av tre bärlinor i vägg, två stolpar per bärlina samt 18 eller
justusandersson: Stödbenen gör ingen nytta som stöd för hanbjälken, i så fall saknas de. Planlösningen för vinden verkar lite "hemmagjord", men som jag skrev är dimensioneringen väl tilltagen.
Stugmannen: Hej! Ska lägga isolering i pulpettak på gäststugan (ej året runt uppvärmd). vad tror ni om glasull typ denna? https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/byggmaterial/isolering/glasull/isolering-isover-uni-skiva-35/p-397426-397430 mvh
fuentes: Hej! Tror inte takfoten är maläten (peppar peppar), men färgen är dålig. Däremot VINDSKIVORNA är uppenbart dåliga. Klargörande: det är alltså inte vindskivorna jag undrar över (dom är ”lätta” att byta) utan jag menar trät under utsprånget som jag vill byta. Trodde de var upp annat, typ läkt och papp, och därför skulle bli svårt, men då verkar det möjligt då! :)
justusandersson: Det går naturligtvis, även om det innebär en del pyssel. Då får du börja med att lista ut hur det är byggt, vilket inte är givet. Jag är tveksam till att det är värt mödan. Det är bättre att satsa på en bra ställning. Vindskivorna (som täcker takkanten på gaveln) bör bytas. De brukar bli dåliga med tiden.
Immobil: Du behöver inte sätta dom dikt an. Masoniten kan du inte rulla så den går igenom luckan.
Jonas_81: Luckan e borta? slipper du in på mellantaket från något annat ställe?
daVinci: [citat] Om bilden lurar ögat och det finns en ströläkt så klarar sig nog bärläkten ett tag. Men växtdelar som samlas och binder fukt efter regn förekommer. Jag har egen erfarenhet av det på ett tak jag lade om. Till slut ger pappen med sig. En annan möjlighet är ifall ni har ett hål i pappen högre upp där det tar sig in vatten när det regnar. Om du mäter i råsponten med en
Dsl: Vår lilla infällda balkong är klädd med galvad falsad plåt och byggdes -63. För 10 år sedan skrapade, slipade och målade vi denna med Nordsjö Pansarol Bexur grund (grundades bara där det var plåtrent) och täcktes med nördsjö pansarol. Det tog bara ett par år innan färgen började flagna, främst på de grundade ytorna. Nu ser den riktigt illa ut och behöver målas om. Behöver
Plate9211: Tack för bra tips, dörren levereras om 2 veckor, vi får se hur det blir :p
Robert-san01: Kolla Julas kitt, de har även ett lite mer påkostat. Miller/Honeywell har också bra saker. Jag har en Cresto med vaddering mm och den är nog i ungefär samma prisklass som Petzl.
Rickard.: Det finns inget bra sätt att göra det på. Är det inte värre än det man ser på bilden tycker jag du kan skita i det och bara måla över, Är taket bra nu kommer det inte bli sämre.
MathiasS: https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/tak/underlag-av-trapanel/tak-med-tegelpannor/nock/
CB 79: Beläggningen på plåten år 2000 hette plastisol, det stora problemet med den var just som i ditt fall stora färgsläpp. Är osäker på garantitiden, men jag har svårt att tro att de lämnade 20 år på den tiden. Så länge plåten inte är rostangripen så är det ingen fara för läckage, men jag skulle ändå rekomendera att du målar om hela taket för att förlänga dess livslängd. Se
pelle plåttak: ingenting att oroa sig för, taket ser ut att ha ganska bra lutning
tergo: jag skulle nog satsa på att borra jag är lite tvivlande till att använda 6 mm i tak då krävs det fler gles och kortare gipsskruv eller tjockare gles
major_tom: eller en fristående paviljong/pergola av ngt slag https://www.expondo.se/uniprodo-pergolamarkis-2-6-x-3-m-beige-10250052
West76: [citat] Jag drog även en sträng med montagelim på bandet som borde hjälpa till och täta. Har ju inte sett en tendens till fukt under pannorna och det är ju ingen vidare lutning ändå pga takfotskilen så tror detta blir en bra lösning. Håller med om att det är lite konstigt att ingen verkar tagit fram något för denna konstruktion. Men detta blir nog bra. Trevlig helg!
PåLandet: Tjena, låter bra. Har du ett par bilder liggande på träramen och det slutliga beslaget får du gärna posta dom också :-) Är dålig på byggplåt så funderar mest på vilken standardplåt det är som är lämplig till detta att utgå ifrån. Tack tack
EveGar: Som relativt nybliven husägare har jag suttit i samma sits som du: ett tak som behövde bytas och ett antal offerter som skulle jämföras. Vi bestämde oss för det näst dyraste alternativet då det var en känd firma med goda omdömen och 10 års garanti på arbete och material. Mitt tips är att klargöra vad som ingår i diverse formuleringar. Vi hade exempelvis bett om pris inklusive
MikaelJacob: [citat] Här kommer en extremt fult bild men som gick fort att göra.
DTanner: [citat] Jag blev absolut nöjd med utseendet. Mitt eget utförande finns det rum för förbättring. Bl.a. tog jag för många skruv. Såhär blev det. [bild] [bild] [bild]
frollic123: [citat] Om taket är 20 år kan jag nästan svära på att det är Benderit-ytbehandling. Det bästa du kan göra är att ta med pannan till din närmsta bygghandel och jämföra.