hej!

håller på monterar hängrännor på garaget.

jag får inte skarven tät!

har köpt hängrännor m.m. från xlbygg, tror alla prylar är från lindab.. 125mm rännor.

dock hittade de inte rännskarvarna så just dessa är köpt på byggmax,

rännskarven har en gummipackning, och någon sorts viklåsning.

tycker inte riktigt det "drar" något när man låser fast den... och den blir heller inte tät när jag spolar vatten på taket droppar det i skarven..

är det byggmax rännskarv som är dålig, blir det bättre om jag köper på xlbygg/lindabs produkt.

hängrännorna vill inte riktigt mötas utan den ena ligger ca 2mm. över den andra.. men detta måste väl ändå anses som rakt? tycker rännskarven borde dra ihop det, särskilt eftersom jag lossat rännkrokarna från hängrännan ett par steg åt båda hållen så den ligger som löst..

jaa hur gör man egentligen för att få det tätt?

S
Jag har använt 8 st byggmax skarvar till mitt hus o alla är täta, din kanske är skadad eller fel storlek?

Att blanda olika tillverkare kan orsaka exakt såna här problem sen är ju rännskarv en sämre lösning än att vrida ihop rännan med fog.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
S
ja. samma märke på prylarna.
och dra gärna lite silicon där varje ände hamnar.

• Gilla
namor
  • Laddar…
S
johan ivarsson skrev:
Att blanda olika tillverkare kan orsaka exakt såna här problem sen är ju rännskarv en sämre lösning än att vrida ihop rännan med fog.
Hur låser man rännan i framkant? Vore nice att slippa köpa skarvar nästa gång :D

S
SueCia skrev:
Hur låser man rännan i framkant? Vore nice att slippa köpa skarvar nästa gång :D
du behöver inga skruv eller nitar.
öppna "falsen". lägg silicon. vrid i rännan. kläm ihop falsen något. färdigt

• Gilla
Henrik_75
  • Laddar…
SueCia skrev:
Se 1.40 in man överlappar 10 cm med utomhus fog och ingen rännskarv behövs trots att dom visar det i videon dom vill bara sälja.

https://www.youtube.com/watch?v=MyErZABEL3M

• Gilla
Jens33 och 1 till
  • Laddar…
Är det olika dimension på skarv-lås-grejerna?
Jag har allt från lindab och fick dra som satan för att skarven skulle låsa! Tätt är det också.

Jag har lindab på hela huset, men till uterummet så beställde jag på byggmax och jag kan inte se någon skillnad, grejerna passar bra ihop frånsett att de är något enklare i konstruktionen på byggmax grejer, skarvarna går tex inte öppna och återanvända då man böjer med hjälp av försvagningar i plåten.

Jag brukar alltid ta en sträng byggsilikon eller vad man nu har tillgängligt och lägga 2 strängar på gummitätningen i skarvlåset.

S
johan ivarsson skrev:
Se 1.40 in man överlappar 10 cm med utomhus fog och ingen rännskarv behövs trots att dom visar det i videon dom vill bara sälja.

[länk]
Grymt! :) Ska göra så nästa gång.

hej igen!

dimensionerna ska vara samma, dvs 125 mm.

jag har läst att man inte ska använda silicon eller liknande. utan bara gummitätningen.

jag har bara provat 1 rännskarv, kan ju vara så att den är felande, ska prova en till från byggmax annars provar jag att köpa från xlbygg/lindab tyckte dock att delarna verkade lika, tom lådorna etc var likadan på byggmax som xlbygg, frånsett logotypen, förvånar mig inte om det är samma prylar!

en sak till, mina hängrännor hamnade väääldigt högt upp på ena sidan, kan de komma för högt?

takvinkeln är 38 grader så det va rätt svårt att sätta dem lägre om man inte hade en extremt bred takfotsbräda...

vad tycker ni? bifogar några bilder...

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Ja dom har alla samma dimensioner 125 mm (en av dom) men det kan ändå skilja mellan tillverkare.
Jo tillverkarna tycker det men dom brukar läcka om man inte använder fog.
Det är inte samma prylar två helt olika fabriker och finns vissa skillnader på dom.
Nej man kan i princip inte montera det för högt upp snöras är ju en risk som finns men brukar gå bra.

Då far jag och köper rännskarvar från lindab imorrn och lämnar igen den här skiten:)

blir det inte tätt då får jag väl montera rännan omlott 1 dm... som ni skrivit ovan

Vilken fog är bäst att använda? Får köpa lite sånt med.

Aaha va bra att höjden verkar okej, jag kommer sätta snörasskydd på hela för annars åker garanterat desda rännor, bilden ljuger lite men takvinkeln går ungefär i botten på rännan, jag har sett instruktioner om att man ska sätta dem lägre än den fortsatta takvinkeln just för snöras... Men det hade varit väldigt lågt eftersom taklutningen är så brant...

Redigerat:
Ju dyrare desto bättre är det som gäller med fog men t.e.x är essves fog bra.

okej, men vad heter fogen?

kollade lite på byggmax och där finns det nå som heter tak & grundfog,
finns även nåt som heter utefog ser jag...

eller ska man ta vanlig byggsilicon?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.