Tak & Vind
JohanTonde: [citat] Hej Pelle. Tack. Det är svackor längst ut på sidorna men det kanske är normalt. Svackorna ser ut att bara vara de två nedersta raderna på sidorna.
KnockOnWood: Hur mycket isolering har du tänkt ha? En friggebod har man väl inte fullt uppvärmd året runt. Här är ett alternativt sätt att isolera, vilket har funkat mycket bra på vårt bostadshus no i 10 år. Att lägga isoleringen ovanpå råsponten alltså: [bild] Se https://www.byggahus.se/forum/threads/raett-loesning-foer-takstol-isolering.340676/#post-3264511
jonaserik: Brukligt med ett golv på vind med lösull är att ca 5 -10 cm mellan, annars ingen fara med vent, du kommer nog säkert att få köpa till lite lösull och sprätta ut, packas ihop lätt, men bara göra.
Nilsbygger: Hej alla glada byggare! Jag har köpt hus och är i förberedelser för att rädda gårdens verkstad. Takstolar, råspånt, papp är dåliga så jag har bestämt mig för att byta allt. Perfekt sommarnöje! Nu till problemet. Takstolarna är liksom infällda i ytterväggen, som ni ser på bilden. Kan jag fortsätta ha infällda/ingjutna takstolar eller bör jag försöka lägga till ett
martens74: [citat] Nej @hasv, hittade inget begagnat parti så jag tog hem en plåtslagare som löste det enligt bifogad bild. Det är en relativt dold del på huset så det estetiska fick vara underordnat här. Lycka till med dig rad!
Rickard.: Nu är väl Skåne förhållandevis stort så det skiljer säkert från ställe till ställe men listtäckningar är vanliga i Skåne (jämfört med resten av landet) vilket gör att det finns många som är duktiga där. Ring runt bland pappläggarna och be om referensjobb på listtäckningar. Kostnad är lite svårt att gissa då lutning och utformningen på taket spelar stor roll.
TheGame: När jag hade eternittak så hittade jag leverantörer som hade likadana plattor men utan asbest då. Men det blev inget med det. Jag rev ner skiten och satte plåt.
1alexander: Tänkte mer om det passade mot hängrännan :) . Men måla svart och byt hängrännor o stuprör till svart ;).
Frank99: Hej, Har bytt tak på mitt uterum från kanalplast till brädat tak med papp. Takläggare har gjort ytskikt och jag undrar om anslutningen mot sadeltaket är riktigt. Råsponten på platta taket är snyggt ansluten till råsponten på lutande taket, dvs de sitter samman not mot fjäder. Därefter ligger en ny plåt som är uppstucken under underlagspappen på lutande taket och ligger ovanpå
olofh: Är det inte möjligt att förstärka de som inte sviktat ner och kanske fälla in nya parallellt med de som har sviktat ner?
Zenpapo: [citat] Topp! Plast och munskydd har jag så det ska bli :)
Leafy: För att fortsätta mitt eget funderande. Ska jag skippa råspont eller board och istället häfta upp en takduk så det blir tegelpanna-bärläkt-ströläkt-takduk? Sen på insidan taket köra samma sätt som jag redan nämnt med luftspalt byggd på insidan takstolarna mellan duk och masonit och sedan isolering-duk-plast-gles-innervägg. Eller finns risk för häng på duken så det spärrar
Ekusmic: Hej, Vill bara avsluta tråden med att berätta hur det gick. Jag har nu som Justusandersson föreslog gjort en ny takstol av limträ och lagt den intill med den gamla takstolen. Skruv och lim gjorde sitt. Nu är det enbart takgips, spackel och målarfärg som saknas. Den nya limträbalken blev av måtten 160x45 mm. PS: Blir en hel del isolering på golvet efter jobbet, och det kliar som bara
Zebbo: Tack, det ska jag kolla på. Min far tipsade om att lägga ett lager till med reglar ovanpå de nu tvärgående och att jag då kan sätta dom precis så jag slipper kapa kanalplasttaket. Men jag tror nog att det blir för mycket reglar i taket om man gör så, förmodligen inte så snyggt. Så jag ska kolla på plastmo taket.
tensiden: Den lilla hultaforsen är guld värd. Drog ut vad som kändes som ett par tusen pappspik med en sådan för några månader sedan. Då var det dessutom dubbelt upp eftersom det fanns en pappspänning från sekelskiftet under pappspänningen som gjordes på 50-talet. Vi (eller ja, målaren) slipade, schellackade och målade med linoljeemulsion. Blev skitsnyggt. Men så sa vi uttryckligen att
emmlars: Tack för svar, har laddat upp en bild nu. Vi har även två tak på övervåningen med liknande plattor och fyller de ingen funktion så kommer även de tas bort. Vi har en god miljö nere i källarplan, låga radonvärden och god ventilation som förra ägarna sätt dit. Mvh Emma
Rickard.: Skär ett rakt snitt i den gamla pappen där du skjuter in den nya, limma fast och om du tycker det behövs sätt några nubb.
amoreex: Hej alla! Märkte häromdagen att vårat paneltak är missfärgat på ett väldigt symetriskt sätt? Det är tre bräder, och sen en bit på listen där nere. Som synes på bild. Det är torrt, fuktmätare ger inget utslag, men har inte regnat på länge. Efter att kollat bilder sen i vintras så var den nedre listen missfärgad, men jag hade ingen bild på panelen.. Huset är ett 1,5 plan byggt
Robertk1985: Hej! håller på att försöka göra en vettigare övervåning och tänkte kolla av om ni har några tips och idéer har kommit så långt och rivit av gammal spånskiva och isolering då dom tilläggsisolerat kattvindsväggen en gång i tiden. Det ligger reglar på ca 80cc från kattvind till kattvind, dom är på ca 120x35-40 (huset byggt -30) antar att detta håller upp innertaket på
lsoderlund: En uppdatering. Har haft 5 ytterligare takfirmor som inspekterat taket och lämnat offerter. Måste säga att priserna verkligen är varierande. Valet föll däremot på en firma med bra renommé, och som i sin offert inkluderat byte av ca 10% råspont, skadat kutterspån, samt reparation av en takstol. Ena sidan av sadeltaket kommer att helt bytas med ny Icopal underlagspapp, ny bandtäckning
Mangerao: Håller på att lista taket i ett gammalt och snett hus. Har en bit kvar där det är jätte svårt att få till listen. Kan tillägga att jag är strikt nybörjare med att lista så tar tacksamt emot tips då jag måste få gjort detta snarast. Se bild.
Jönas: Eventuellt målningsarbete på ställen där det är svårare att komma åt när arbetet är färdigt kan bli svårt att göra enligt instruktion från färg tillverkaren, kallt och regnigt.
pelle plåttak: Hur brant är taket ?
Petter Forsen: Någon som byggt med lindabs takelement? Planerar att bygga ett atterfallshus 3,5 m brett med väggar av lättbetong. Vad jag förstått så skall de vara fribärande upp till 4 m. Kräver de brandskydd på insidan med gips?