Hej!

Något rörig fråga men....

Vi ska byta ut taket och sänka ner lite i hela våningen i ett hus från 50-talet.
Som det ser ut idag så var ett rum redan klart med själva sänkningen och där ligger det först gips på taket, efter det kommer det reglar på som har utrymme för el och spottar.

Undertaket har jag redan rivit bort så nu är det bara taket (som är av virke) + gips + reglar för sänkning.

Men frågan är om gipset fyller någon direkt funktion? Jag förlorar lite höjd och hade gärna tagit bort gipset som är mellan regel och takvirket.

Behöver man ha gipset där eller är det ok att ta bort detta och montera reglarna som sköter sänkningen direkt på takvirket tro? :thinking:
 
Du behöver inte ha det gipset där, fyller ingen funktion.
Kanske va någon tidigare ägare som gipsade brädtaket först och nån senare har sänkt det för att sätta spotlights.
 
Vad menar du med "virke", är det yttertaket? utan isolering? bild hjälper.
 
leby leby skrev:
Vad menar du med "virke", är det yttertaket? utan isolering? bild hjälper.
Det gäller innertak i ett vanligt rum :) Får ladda upp en bild när jag är hemma nästa gång.
 
maah maah skrev:
Du behöver inte ha det gipset där, fyller ingen funktion.
Kanske va någon tidigare ägare som gipsade brädtaket först och nån senare har sänkt det för att sätta spotlights.
Grymtoch tack för svaret! Det var precis det jag tänkte också men blev lite fundersam till varför det var så och om det fanns en anledning. Men då är det safe att riva bort det då :)
 
Är det en villa eller lägenhet? Kan vara för både brand och ljuddämpning
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Är det en villa eller lägenhet? Kan vara för både brand och ljuddämpning
Det är radhus! Men det liknar mer ett hemmabygge om jag ska vara ärlig, ungefär som att de inte orkat plocka bort gipset innan.
Skulle nämnt också att det är LED-spottar om det har någon betydelse.
 
Gipset rockar nog bara sitta där men det är ju ett bra brandskydd om du ska ha spottar
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.