Jag fundera på att sätta solceller på ett plåttak ( tegelimitation) 38 graders lutning. Men mitt på taket har jag avluft för avlopp som sticker upp ca 40-50 centimeter. Gissar att det kan vara ett 110mm avloppsrör som är inklätt med plåt och mynnar rakt upp.
För betongpannor finns det ju lösningar som bara sticker upp nån cm, finns eller kan man göra något liknande på plåt ? Eller finns det nån anledning att undvika detta ?
Jag har själv aldrig sett ett plåttak med liknande lösning.

Sen är följdfrågan om man sätter en solpanel ovanför, kan det då vara nån risk för att den varma avloppsluften orsaka isbildning som skulle kunna skada något ?
Taket befinner sej i Norrland så det blir ju vinter.

Det kommer alltid fuktig luft ur ett avloppsrör. Kapar du röret och monterar en solpanel över röret är jag ganska övertygad om att det kommer att bildas rejält med is.
Om det är möjligt är ett bra alternativ att kapa avloppsröret på vinden och dra ut det någonstans där det inte är i vägen.

Flytta avluftningen helt ur vägen för solpanelerna tror jag blir svårt. Avluftningen ligger i en isolerad kattvind, möjligen skulle man kunna gå ut genom husgaveln. Vad kan det bli för problem med det ? Lukt ?

Ett annat alt. Är väl vacuumventil i kattvinden.
Eller så hoppar jag över en panel där avluftningen kommer ut, men då skulle jag ändå vilja korta av den för att undvika skuggning.
Så hallå alla duktiga plåtslagare, går det att göra en avluftning som sticker upp minimalt på ett plåttak eller finns det något färdigt ?
Eller funkar det inte på plåt av nån anledning ?

Z Zsam skrev:
Ett annat alt. Är väl vacuumventil i kattvinden.
Har du eget avlopp, eller är det kommunalt?
Med kommunalt avlopp fungar säkert en vacuumventil bra, men för eget, med infiltration, behövs öppet rör.
Dra ut det genom gaveln i kattvinden, och ut och upp så det sticker upp lite ovanför hustaket.
Kan ju stagas upp mot vindskivorna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.