Någon som vet vad den här typen av tak-konstruktion kallas? Skulle vilja hitta en konstruktionsritning på hur man bygger ett sånt här tak!
Ett låglutande tak med takpapp!
Typ liknande nedan:
Ett låglutande tak med takpapp!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Typ liknande nedan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det blir lite gissningar nu då det bara finns en bild att gå på.
Jag skulle gissa på att det är ett pulpettak med takstolar. Antingen fackverk eller limträ.
Oavsett så tror jag att det är byggt av betydligt rejälare takstolar som slutar över ytterväggen och döljs av fasaden. Sedan har gjort dessa betydligt nättare förlängningar av ut i takfoten. Det funkar ju då det är så litet överhäng och inte så mycket last. Tror inte att det är samma klena dimension som går tvärs över och ensamt bär upp hela taket.
Eller. När jag tänker efter så har jag precis slagit upp ett norskt garage med "relativt" klena dimensioner på takstolarna men med cc60 blev det stabilt som tusan ändå.
Oavsett så finns det nog mer där bakom panelen som inte syns. Du ska ju ha ett utrymme för takets isolering också
Jag skulle gissa på att det är ett pulpettak med takstolar. Antingen fackverk eller limträ.
Oavsett så tror jag att det är byggt av betydligt rejälare takstolar som slutar över ytterväggen och döljs av fasaden. Sedan har gjort dessa betydligt nättare förlängningar av ut i takfoten. Det funkar ju då det är så litet överhäng och inte så mycket last. Tror inte att det är samma klena dimension som går tvärs över och ensamt bär upp hela taket.
Eller. När jag tänker efter så har jag precis slagit upp ett norskt garage med "relativt" klena dimensioner på takstolarna men med cc60 blev det stabilt som tusan ändå.
Oavsett så finns det nog mer där bakom panelen som inte syns. Du ska ju ha ett utrymme för takets isolering också
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Man kan ana att det här huset har en ganska komplicerad takkonstruktion. Hur den ser ut går knappast att gissa sig till. Du kan åstadkomma något liknande med hjälp av limträ (när husdjupet är större än ca 4 meter). Balkarnas c/c-avstånd kan då vara större.
Klicka här för att svara