55 204 läst ·
71 svar
55k läst
71 svar
Elektriker har skruvat i papptak
Borde inte varit det, ty då hade väl blomknopp petat in det där silkonet redan vid montaget, inte behövt tipsa om det på ett forum i efterhand.F fribygg skrev:
Jag tycker det är lite kul att någon ibland helt ödmjukt påpekar att de faktiskt har rätt till sin åsikt. Det glömmer vi alltför ofta bort i diskussionsforum.
Jo viss har man rätt till en egen åsikt men att därifrån ge helt felaktiga råd som dessutom kan ställa till mer skada... vem tar ansvar gör det? Gör du det?Mikael_L skrev:
Borde inte varit det, ty då hade väl blomknopp petat in det där silkonet redan vid montaget, inte behövt tipsa om det på ett forum i efterhand.
Jag tycker det är lite kul att någon ibland helt ödmjukt påpekar att de faktiskt har rätt till sin åsikt. Det glömmer vi alltför ofta bort i diskussionsforum.
Inser du inte att det är förkastligt att bejaka en sådan människa? Det är tråkigt att detta forum är så otroligt dåligt modererat, felaktiga råd och onödiga kommentarer borde plockas bort.
Jag för min del har alltid tyckt att styrkan med detta forum är att man ofta får flera svar med olika synvinklar på problemet/lösningen. En del kan vara fel, men nästan alltid märks det på vad majoriteten skriver.
Det har aldrig undantagit mig själv från ansvaret över vilket råd jag följer och vad jag gör.
Är det garantier man behöver så ska man nog leja till en seriös firma som har en bra ansvarsförsäkring.
Det var nog inte människan som var subjektet, det var nog lite över hur hårda tongångarna kan vara, men att man bör ju ändå ha rätt till sin åsikt, även om den är fel.
Det har aldrig undantagit mig själv från ansvaret över vilket råd jag följer och vad jag gör.
Är det garantier man behöver så ska man nog leja till en seriös firma som har en bra ansvarsförsäkring.
Tja, du kallar det "bejaka en sådan människa", jag skulle vilja kalla det ... tja, jag vet inte riktigt.F Freda skrev:
Det var nog inte människan som var subjektet, det var nog lite över hur hårda tongångarna kan vara, men att man bör ju ändå ha rätt till sin åsikt, även om den är fel.
det är sådana här svar som är viktiga!C Cheva57 skrev:Hej ny här i forumet. Som takläggare av tätskikt i 20år har jag sett det mesta. Så även detta klanteri. Faktiskt ganska vanligt förekommande, tyvärr. En plåtslagarkollega har varit med om en borr som kom upp genom taket (falsat nylagt) bredvid hans fot, och där skulle en elektriker upp med ett rör med kablar i. Har även varit med om rör som kommer upp mitt i en ränndal på ett papptak där allt vatten ska rinna.
I detta fallet så ska INTE elfirman ens få eller försöka åtgärda detta själv då dom uppenbarligen inte vet bättre hur det går till. Skruvhålen måste såklart lappas över med svetsbar bitumentätskikt, bitar på ca 10x10 cm räcker, större om man vill. En rejäl tryckimpregnerad bräda (45x95, eller större med lite tyngd i) som någon sa här tidigare räcker utmärkt. Den ligger nog kvar ganska bra där på taknocken men vill man så skär man remsor av takpapp som man värmer fast på varje sida av brädan i taket. Klamra och täck över kabeln med något UV skydd så är det klart.
enkelt förklarat, med uppbackning av yrkeskunnade och riktiga exempel.
förfarandet tyr sig relativt enkelt och prisvänligt om det görs i tid men kan tro det behövs en del kunskap och yrkesvana för att svetsa pappen.
behöver själv laga papp på en friggebod och har sökt information.
däremot har det uppstått hussvamp under en del av pappen så det får nog bli att byta mestadels av råsponten också :-/
Säker på att det är (äkta) hussvamp. Den behöver kalk, men finns det en murstock genom taket är det inte omöjligt.
Men är det äkta hussvamp så bör du läsa på ordentligt, ty den måste man vara mycket noga med för att kunna få bort.
Det finns företag som gör analyser på prover för att ta reda på vilken påväxt det är.
Nu kanske du har koll på allt detta och mera, men jag skriver lite då jag inte vet.
Men är det äkta hussvamp så bör du läsa på ordentligt, ty den måste man vara mycket noga med för att kunna få bort.
Det finns företag som gör analyser på prover för att ta reda på vilken påväxt det är.
Nu kanske du har koll på allt detta och mera, men jag skriver lite då jag inte vet.
med risk för att kapa tråden så skriver jag en gång till, jag är inte säker men den ser ut som äkta hussvamp och har ätit träet som en sådan. vit gulaktig till början försök till fruktkropp och långa myceltrådar. är inte säker såklart men den äter träet och ja jag är medveten om hur allvarlig den är. tänker att bara jag får bort fukten så kommer den inte växa mera och torka ut samt ska skrubba tillsvidare med väteperoxid och boracol. visste dock inte att de är beroende av kalk. är det verkligen så, vet att många svampar växer bättre av kalk/gips men inget sådant finns i närheten.Mikael_L skrev:
Säker på att det är (äkta) hussvamp. Den behöver kalk, men finns det en murstock genom taket är det inte omöjligt.
isoleringen har den inte rört, träfiberskivor. den innehåller dock ammoniumpolyfosfat om nu detta kan va en fosformineralkälla och ligger precis emot. dock inte blöt eller angripen vad ja kan se. i vilket fall. tack för feedback
OK, jag ska glatt erkänna att jag inte är såpass mycket expert på svampar och påväxt att jag vet säkert att den behöver kalk. Men jag tror mig ha hört det.
Men huvudsaken är att du har lite koll på vad du ger dig i kast med, då löser sig nog resten, då du kollar upp allteftersom.
Det är ju så att det finns husägare som inte har någon aning, och därför bekämpar på fel sätt.
Förövrigt, vill du ha en burk med borsalt, så har jag en över, som jag gärna skänker.
Men huvudsaken är att du har lite koll på vad du ger dig i kast med, då löser sig nog resten, då du kollar upp allteftersom.
Det är ju så att det finns husägare som inte har någon aning, och därför bekämpar på fel sätt.
Förövrigt, vill du ha en burk med borsalt, så har jag en över, som jag gärna skänker.
Det vore ett rätt tråkigt forum om bara rätt svar tilläts och sedan så låses tråden i princip för vidare kommentarer.F Freda skrev:
Och vem ska se till att svaren är korrekta? Administratörerna lär ju inte vara experter på allt som avhandlas här.
Man får ju som läsare vara medveten om att det är ett publikt forum där ingen har betalt för att svara, och se till att filtrera bland svaren utifrån det.
okej tack för åtanken. har en hel del borax själv samt boracol som ska va nån färdigblandad lösning. ska nog inte bo i vagnen mera utan låta allt frysa istället och fixa det till våren. vi får se.Mikael_L skrev:
OK, jag ska glatt erkänna att jag inte är såpass mycket expert på svampar och påväxt att jag vet säkert att den behöver kalk. Men jag tror mig ha hört det.
Klicka här för att svara