Hej!

Har ett gammalt hus runt 1850-talet som jag ska byta tak på, CC måttet mellan takstolarna är runt 1700mm. Standard idag är 1200mm. Luckorna är ju 3600mm så dom får ju plats med en regel under men är det alldeles för lite?

Det är 3 åsar som går längsmed taket med ca CC 2000mm om det är något som behövs i beräkningen.

Bor i närheten av Arlanda om man ska ta hänsyn till snömägnd.

Tacksam för svar!

Rickard.
Vad ska du ha för yttertak?

Rickard. Rickard.ag skrev:
Vad ska du ha för yttertak?
Betongpannor är tanken på norrsidan och integrerade solcelsspannor på södersidan.

• Integrerad solcellspanna designad för att likna en betongpanna med synliga celler och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns ju fortfarande vanlig råspont... Jag skulle använt lite grövre råspont.

/ATW

Vad har du för lutning på taket?

Var det pannor innan?

A ArneTW skrev:
Det finns ju fortfarande vanlig råspont... Jag skulle använt lite grövre råspont.

/ATW
Grövre än 20mm?

D Danne213 skrev:
Vad har du för lutning på taket?

Var det pannor innan?
Ca 35 grader. Det var lager på lager tak, ett gammalt original planktak i botten sedan masonitskiva sedan läkt och betongpannor.

Om det inte är för jobbigt för dig hade jag fällt in extra "takstolar" där det behövs isåfall

D Danne213 skrev:
Om det inte är för jobbigt för dig hade jag fällt in extra "takstolar" där det behövs isåfall
Byggfirman vill behålla det nedre lagret av planktaket, dvs ta bort locket och sedan spika råsponten på den och sedan resten.

Hinas88 Hinas88 skrev:
Grövre än 20mm?
23mm...

/ATW

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.