Tak & Vind
Stubai: Min personliga åsikt är att det ofta bara blir halvbra när rännan höngs sist. Den normala arbetsordningen är att först hänga rännan, sen montera en fotplåt som går hela vägen ner i rännan och sedan lägga taket. Att det någon gång per år rinner vatten förbi rännan är inget problem tycker jag. Vid ett rejält skyfall får du ändå vatten på fasaden vi stänk och annat.
Lars Efternamn: [bild] Hallå, innan jag gör något mer så tänkte jag höra om det går att göra på detta viset. Reglar ned gles 60cc i kök för att sätta 60*120 innertaksplattor av spån som väger 6,3 kg/st. Vill ha taket i samma riktning som i vardagsrummet så glesen kommer då i samma riktning som takstolarna dvs kan inte skruva i dessa. Är råspont i taket så tänker det går att göra så, är
.....: Ja efter att ha läst lite mer så har jag landat i det också så idag åker jag och köper nockband. Tack!
halj: Det kan ju vara problem med otät vindslucka, dålig frånluft i tvättstuga/badrum eller någon avluftning som avslutas på vinden. Då räcker det ju med att åtgärda det och sedan sanera undertaket ifall det känns jobbigt med mögel på vinden. Själv är jag av den uppfattningen att inaktivt mögel inte är någon större fara så har man åtgärdat problemet så bör det inte spela någon
Stubai: Såhär brukar jag oftast göra om inte kunden har andra önskemål. Finishen beror dels på mig som plåtslagare men även på den som gjort underarbetet. Är det tillräckligt dåligt underlag blir det svårare att göra ett snyggt resultat samtidigt som man tappar lusten att göra bra ifrån sig när förutsättningarna är dåliga. Att djävlas för att någon annan genat är sällan något
carlsjoblm: Hej ! Har sen en tid tillbaka funderat på Taktvätt & Takmålning och det är något jag har blivit mer nyfiken på. Jag söker efter någon som har varit i den branschen eller eventuellt är i den och som kan komma med svar på mina frågor gällande branschen och dom förutsättnigar, utrustning och kunskap för att utföra ett bra och regelrätt arbete Skicka mig ett meddelande om du har
Daniel Barnaniel: 60 går fint, mer ska det inte vara har jag för mig.
astolf: Efter lite undersökning hittar jag följande instruktion så en takmanschett verkar vara rätt lösning. Hur löser man typiskt det med ett redan lagt plåttak? Skär ett hål i plåten och försöker få ner manschetten limmad mot pappen eller lossar man typiskt hela plåten, monterar manschetten och monterar tillbaka plåten? [bild]
raveper: Enklast är nog att regla på med gles och sen gipsa eller sätta upp färdiga takskivor.
jonaszett: [citat] Jag tror dom blir vanligare och vanligare, i huvudsak nyttodjur då dom framför allt äter skadeinsekter som vanliga getingar.För oss biodlare kan dom ibland ställa till problem för svaga bisamhällen
SågspånPappspikEternit: Jag hade inte rivit någonting alls innan jag visste att det skulle vara en byggfirma på plats typ imorgon för att byta fönstren. (Alternativt när ni har nya fönster och övrigt byggmaterial hemma, om ni tänker göra jobbet själva.) Fönstren som sitter där är dåliga, men det blir ännu sämre skydd mot regn om de ska ersättas med typ byggplast under okänd tid. Och skippa besiktningen!
Anonymiserad 282191: https://www.byggmax.se/r%C3%A4nnskarv-svart-p26382
Snickarkirre: Hej! De funkar nog med 60mm men säkrast är nog att safea å köra på 4x70 eller 5x70 så är du säker på att taket inte kommer ner. Handspika gles är ingen höjdare precis så det gör du rätt i att undvika. Men får du tag i en pistol som skjuter 75mm spik så köra på det. Går snabbare och lättare än att skruva all gles.
justusandersson: Ett omfattande jobb med att byta ut takstolarna. Icke-fackverk kommer dessutom att stjäla mer utrymme på höjden. Därför behöver man ändra taklutningen alternativt förhöja vägglivet. En stor investering som säkert höjer värdet eftersom boytan ökar. Kräver normalt även bygglov vilket detaljplanen kan sätta P för.
Diablito: När du väl klarlagt med kommunen att du får bygga så samt ordnat en tillverkningsritning från en konstruktör (helst en riktig 3d modell) så skickar du underlaget till ett par olika svetsverkstäder för offert. Har du tur är det åtminstone en som tillverkar åt konsument. När du hittat en lämplig verkstad så ta in priser på frakten och lossning, blir billigast om du ordnar det
Stefan85: Ser ut som vårt angrepp med Bkåhjon. Om det är Blåhjon är det ofarligt, då de bara äter barken. -Min Anticimex-gubbe.
ste78fan: Hej, Funderar på att byta tak på ladan pga att dom enkupiga lertegelpannorna rör sig och går sönder och det är ett projekt varje gång man ska byta några enstaka pannor. Taket nu: 250kvm per sida med tegelpannor som ligger på läkt på ett planktak där planken ligger omlott, ingen väv eller liknande, taket är rakt och inga skador, behöver ej riktas. Det jag tänker på är att köpa
Limpan4all: Troligen är det inget problem. Men du kan enkelt och lönsamt förbättra det hela. Byt ut sågspånsissoleringen mot glasull/pappersfibrer/stenull så sänker du vikten på innertaket och förbättrar issoleringen. Annars så kommer ditt innertak sakta men säkert att börja bukta nedåt pga vikten av sågspånet som inte längre tas upp av innerväggarna. Yttertaket kommer nog att hålla, för
RicKul: Har skrapat lite på taket och under färgen verkar det faktiskt vara någon typ av träfiber eller liknande. Betong verkar det alltså ej vara... Men tänker att målningsproceduren ändå bör vara likartad?
Titan123: Efter ett antal besök av takläggare och väldigt oklara offerter (ett där inte ens materialkostnaden var utsatt, endast arbetet), så har vi nu fått en på 185000 för betongpannor (efter rot). Känns mer som om det priset går i linje med vad vi trodde det skulle kosta.
useless: Det ser ut som vilken gammal vind som helst tycker jag. Inget att få panik över... Det du bör se över och eventuellt åtgärda är fuktspärren mellan bostadsutrymmet och vinden.
Workingclasshero: Puhhhh, läste betongpannor, men ni skulle byta till tegel, bra där :-)
Workingclasshero: Billigast är att byta allt, inte trixa å fixa med det enda som inte husförsäkringen täcker, vatten inträngande uppifrån!
Lagerlasse: [citat] Det har varit ett ganska omfattande takbyte då det gamla taket bestod av eternit, två lager dessutom (dvs ingen råspont). Jag misstänker att man lagt en läkt ovanpå vindskivan för att kompensera upp för den nya tjockleken på undertaket som nu är av råspontluckor på 23mm medans det gamla var 5mm eternitskivor på. Snickarna tyckte att dem gamla vindskivorna inte behövdes bytas
Rickard.: Mjuk nocktätning känns som lösningen tycker jag. Väldigt snabbt och enkelt jämfört med att försöka flytta hela rader.
MayaP: [citat] Tack! Jag håller koll och är uppe på taket regelbundet. Inget med rötter får vara där
thirumal250: [citat] Hi Jonas, Jag har samma problem i min husinspektionsrapport. Hur fixade du detta? Kan du snälla dela med dig av dina tankar? tack så mycket. BR//Tirumal
ann-marie.gunnarsson: Ska ha nya hängrännor på nedre änden på garaget. Behöver fästa en skiva att hänga räntorna på. Den tidigare skivan/plankan var spikad uppifrån men var så dålig att jag tog bort den... Min fundering är att sätta en staketregel under o skruva den underifrån. Då har jag både den och trät under takpappen att skruva fast skivan i. Min undran är, kommer det att hålla för