Jag är relativt nyinflyttad i mitt småhus. Ett putsat stenhus från 1952. För drygt 10 år sen lade förra ägaren om taket. Gott så tänkte jag, då är det inte där jag behöver ta vid med det ständiga underhållet. Vindskivorna däremot behöver man ju se efter och det fick mig även att börja titta lite närmare på takutsprången.
Jag kan konstatera att takrenoveringen av den förra ägaren inte inkluderade råsponten som på takutsprången är täckta med masonit som sedan tycks ha målats i flera omgångar. Jag utgår ifrån att det har varit en rent estetisk fråga från början och ja, smaken är som baken.
Det som oroar mig mer är att jag anar en del mikrober mellan masonit och råsponten och att råsponten far illa av att vara täckt.
Det är inte riktigt snickarväder så jag hade inte tänkt slita ner all masonit nu men vill samtidigt försöka få grepp om vad det eventuellt kommer innebära om det visar sig att det är mögel på hela eller delar av takutsprången.

Många frågor egentligen.

Om det är mögel, var går gränsen för när man kan rädda det och när måste det bytas?

Om råsponten vid takutsprången måste bytas, kan man byta delar av taket eller bör man byta allt när man ändå är igång?

Tacksam för erfarenheter och tips.

Bilder

T tergo skrev:
Bilder
Jo jag kände att det saknades. Jag lämnade i affekt men nästa gång jag ser huset i dagsljus ska jag dokumentera eländet.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.