Ska nu sätta upp en ty Huntonit innertak. Enligt instruktion ska man ha ett avstånd på 0,8mm mellan första plattan & väggen. Varför? För att undvika sättningar?

Vad är bästa tipset för att få första raden helt rakt. Mäta och sätta en spik 0,8mm ut och sedan dra ut dessa när man är klar?

Hur har ni andra gjort, satt kant i kant med väggen eller med avståndet och täcka med taklisten?

C CorCas skrev:
Ska nu sätta upp en ty Huntonit innertak. Enligt instruktion ska man ha ett avstånd på 0,8mm mellan första plattan & väggen. Varför? För att undvika sättningar?

Vad är bästa tipset för att få första raden helt rakt. Mäta och sätta en spik 0,8mm ut och sedan dra ut dessa när man är klar?

Hur har ni andra gjort, satt kant i kant med väggen eller med avståndet och täcka med taklisten?
Avståndet bygger på samma princip som golv. Det behöver rörelsemån.
Är väggen helt rak? Annars måste du figursåga precis som när man lägger golv.
Kolla också hur stor sista biten blir om du börjar med en fullbredd i första raden.

• Gilla
CorCas
  • Laddar…
C CorCas skrev:

Ska det verkligen vara 0,8 mm? Enligt huntonits hemsida ska det vara ca 10 mm till alla väggar.

Enligt instruktionen nedan som jag plocka med där jag köpte taket så står det 8mm. Men försäljaren sa det räcker med 5mm så det var egentligen det jag tänkte först för att få totalt 1cm (5 per sida)

Vad är tipset för att få det rakt första raden? Blir lite osäker hur jag ska ta mig an det.
Taket ser ut enligt skiss så har lite extra att tänka in över dörren. Hade tänkt börja med taket mot kattvind.

S Stefansod68 skrev:
Ska det verkligen vara 0,8 mm? Enligt huntonits hemsida ska det vara ca 10 mm till alla väggar.
T Tompafix skrev:
Avståndet bygger på samma princip som golv. Det behöver rörelsemån.
Är väggen helt rak? Annars måste du figursåga precis som när man lägger golv.
Kolla också hur stor sista biten blir om du börjar med en fullbredd i första raden.[/QUOTE

• Monteringsinstruktioner för tak med måttskisser visande paneler, fästdetaljer och 8 mm avståndsmarkering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av taklayout med texten "Ej tätt", "Mot Övervåning", och "Mot Kattvind".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

C CorCas skrev:
Enligt instruktionen nedan som jag plocka med där jag köpte taket så står det 8mm. Men försäljaren sa det räcker med 5mm så det var egentligen det jag tänkte först för att få totalt 1cm (5 per sida)

Vad är tipset för att få det rakt första raden? Blir lite osäker hur jag ska ta mig an det.
Taket ser ut enligt skiss så har lite extra att tänka in över dörren. Hade tänkt börja med taket mot kattvind.
Om taket mot kattvinden är rakt så är det bara tuta och köra.
Ett murarsnöre som du spänner från sida till sida säkerställer att det blir rakt. Eller om du har ett snörslå som ger ett streck av krita, så kan det vara bra att göra några streck med den så att inte taket böjs av åt något håll efter några rader. Men kolla som sagt att sista biten inte blir för smal. Står säkert något om minsta bredd.

Vad spikar du mot som fäste för skivorna, mät ordentligt, skivorna hr ett annat mått än normalt, sitter det gles i taket nu , så det säkert 300 C(C eller 600 C/C och då kommer Huntonitskarven att förflytta sig lite. Ett långt rum så kommer glesen att missas. Skivorna är inte i 600X600 mm eller 600X1200 modul utan lite kortare.

Ok, då sätter jag första raden från kattvind med noden på första raden med cirka 8mm mellanrum till vägg. Har mött och får sista skivan till 54cm så det blir förhoppningsvis bra. Men behöver kontrollmäta förflyttning av noden så inte glespanelen missas efter några rader. Har gles med cc 30 och ska sätta skivor med 60 i bredd, men är 62 tror jag med nod.

J jonaserik skrev:
Vad spikar du mot som fäste för skivorna, mät ordentligt, skivorna hr ett annat mått än normalt, sitter det gles i taket nu , så det säkert 300 C(C eller 600 C/C och då kommer Huntonitskarven att förflytta sig lite. Ett långt rum så kommer glesen att missas. Skivorna är inte i 600X600 mm eller 600X1200 modul utan lite kortare.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.