Tak & Vind
1977bjorn: Ladda ner träguiden från svensk trä, eller kolla på deras hemsida. Jag tyckte det funka bra med mobilappen när jag satt o räkna på mitt. Jag har inte kvar den så jag kan kolla, men har för mig att du kan få ut ”fri längd” beroende på dimensionering av balken kopplat till cc-avstånd och snözon. Då blir resultatet lite att cc60= dimensionX eller cc120=dimensionY
plåtrickard: För övrigt får du gärna ta en bild på avstånd, väldigt snygg färg det där o jag har funderat på om den passar på vårt hus..
Bunnstrom: [citat] Tack väger lite mellan 45*120 eller 45*145 Om det finns någon vinst med145 eller om det kan räcka med 120. Samt om man kan köra cc 120
eternitkompis: Hej! Har ett betongpannetak med papp under och kattvindar så det finns lite utrymme under takfoten. Där kommer det in getingar. I år är de lite många, så det är nog dags att täta mellan plåten som avslutar taket ner mot ”vindskivan” (eller vad det heter på ett valmat tak). Det finns en liten öppning där. Någon som vet vad som kan vara bra eller dåligt att täta med? Fogmassa?
Sandstrand: Vi har slitit ner ett gammal innertak på övervåningen och vill ersätta med gipsskivor. Nu undrar vi hur vi ska tänka kring ångspärr. Huset är byggt -48. Vinden är rejält tilläggssisolerad nån gång på 70-talet och kanske även senare. Det verkar som att man bara slängt in allt man hade liggandes; glasulls-mattor, lösull, sågspån, kartong, frigolit. Där jag kan komma ner i röran
Stefan1972: Är ju inte omöjligt att man lagt tillbaks originalpannorna.....Är det ett enklare kataloghus så var det ju inte ovanligt att man inte hade råspont utan bara masonit under pannorna så det kan ju tänkas att någon bytt undertak till nåt mer stabilt och sen lagt tillbaks pannorna.
raveper: Sitter panelen kan du skippa rivningen och sätta gipset rätt på
cpalm: Kolla branschstandard taksäkerhet: https://wwwtaksakerhetse.cdn.triggerfish.cloud/uploads/2015/11/BRANSCHSTANDARD_TAKARBETE_10_nov_2015.pdf Där finns alla detaljer sammanställda på ett pedagogiskt sätt.
LoweW: Jag har wakaflex som en ”temporär” lösning tills jag byter tak. Följde deras instruktionsvideo noga och efter 1,5år ser det lika bra ut som det gjorde dag ett.
varmstro: [citat] Har faktiskt satt dit en kamera för att ha koll på när avfuktaren skall tömmas som ja hade tänkt vinkla om nu när det är torrt. Har inbrottslarm så bra idé med fuktstrumpa.
BirgitS: Du behöver väl ta in en byggkonstruktör för att dimensionera avväxlingen så att du kan skicka in bygganmälan till kommunen. När du väl har de uppgifterna kan du nog göra jobbet själv.
Rickard.: [citat] Sånna tror jag inte det finns, dom värnar nog bara om ditt jobb ;)
Josing: Hej, alla Vi har påbörjat bygget av ett sovrum på vinden i vårt 50-talsradhus. Rummet upptar halva vinden (ca 10 kvm) medan den andra halvan ska fortsätta att fungera som förråd utan uppvärmning. Mellan rum och förråd blir det en liten dörr. Sovummet får ett takfönster med inbyggd ventilation, vilket enligt byggarna räcker för att ventilationen av inomhusluften ska fungera. Nu är
pelle plåttak: Alla lösningar är bra utom de dåliga , Mycket innovativt måste jag säga och kul att det blev tätt.
Antehan: Hej! Ska bygga en stuga med ett större sovloft. Tänker på A-takstolar så får man bygga golvet själv i den höjd man vill. Funkar A-takstolar till 6m bred stuga eller måste man förstärka dom längstefter? Eller tipsar ni annan sorts takstol? (Halva stugan blir öppen till nock). Då det ska vara loft, vilken lutning bör man ha minst? Hur kan man räkna ut takhöjden om man säger från
DrWat: [citat] - Grymt svar iaf, precis vad jag efterlyste, kreativt svar som leder mig framåt och kan nu överväga mellan olika lösningar, och för mig finns inget rätt eller fel, kanske det räcker med en temporär lösning, håller det inte är det ju bara att byta plåt. Detta är bara en jordkällare och man kommer åt detta från marken. Nån tätning eller huv och någon medel som förseglar
Tobste: Fler bilder för att visa utrymmet.. [bild] Förberett för takkupa, lämnades så eftersom bygglovet inte gick igenom [bild] Fläktmotorutrymmet innan vi öppnade upp. [bild]
JanWic: Här kommer en bild som jag tog nyss, med sista nockpannan borttagen: [bild] Närmast kameran är en 'buckelvåd' som är lagd över nockbrädan, därefter sticker takpappen upp framför vindskivebrädan, och bortanför den syns den grå baksidan av plåten. Den motstående vindskivebrädan har spräckts av de tjocka plåtskruvar som takläggarna använt. Tack för synpunkterna b8q. Jo, nog är
Gabbe1: Även om man följer tillverkarens montageanvisning så tvivlar jag att ett falsat "klicktak" är att betrakta som diffusionstätt. Vid nocken blir det en hel del glipor som borde ventilera ganska effektivt. Kanske inte riktigt lika mycket glipor och springor som med takpannor, men absolut inte i närheten av tätt. Annars vet jag att minst en tillverkare av falsat klicktak erbjuder ventilerad
Tovin: En sån ser ut som ett bra alternativ (y) Bärläkten ligger med 33,5 cm mellanrum. Jag har Benders Palema som har ett rekommenderat avstånd på 31-34 cm. Jag har två skarvar per rad i bärläkten. Så det är nog ett bra förslag att förstärka med en extra läkt vid skarvarna.
Bjor: [citat] Har inte läst alla kommentarer och problemet säker löst nu. Men på bilden ser du tydligt vad problemet är, "plywood". Har en dörr som jag ställde ut i ett garagetält nu i sommrast, gjord av plywood och lite reglar, plywooden var möglig men reglerna var helt fina, och alla andra plankor, reglar mm som är i tältet är också utan spår av mögel. Plywood får inte utsättas för
Oldboy: Ja, kvaliteten på trä är klart sämre idag, men det har bara betydelse om nocken inte är tät, och om nocken inte är tät så lär väl även den gamla nockstocken ruttna upp med tiden? Annars kan du göra som jag, slaska på trätjära eller linolja på detaljer som misstänks kunna utsättas för mkt fukt om ngn detalj i bygget/utförandet inte blivit perfekt, eller som extra säkerhet om
plåtrickard: 6 veckor kan vara jättelänge eller jättekort, det beror ju ganska mycket på hur taket ser ut och vad som ska göras... Svårt att säga utan bilder och info. Det blir därimot väldigt skräpigt vid ett tak byte, så jag skulle inte vilja ha fasaden målad samtidigt
Ernfrid: [citat] Tack, ja jag är besegrad. Det blir pannor, igen. (y)
Stubai: Min personliga åsikt är att det ofta bara blir halvbra när rännan höngs sist. Den normala arbetsordningen är att först hänga rännan, sen montera en fotplåt som går hela vägen ner i rännan och sedan lägga taket. Att det någon gång per år rinner vatten förbi rännan är inget problem tycker jag. Vid ett rejält skyfall får du ändå vatten på fasaden vi stänk och annat.