Bygger ett Attefallshus som lösvirkeshus och lade då yttertaket efter midsommar: Råspont, underlagspapp och sedan plåt på ströläkt/bärläkt. Bygget har legat nere en tid men häromdagen upptäckte jag att det bildats mögel/svamp på några sämre delar av råsponten trots att den varit i skyddet och välventilerat läge eftersom jag ännu inte lagt isolering på vindsbjälklaget. På bättre delar av råsponten däremot har det inte växt på något.
Någon därute som har en idé vad det handlar om vad man kan göra åt det?

• Mögelbildning på råspont i nybyggt Attefallshus under uppbyggnadsfas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
sunnis
Det var en väldigt tjock påväxt! Normalt sett brukar det alltid vara några råspontbrädor som får svarta prickar eller blånad. Anledningen är som jag förstått det är att vissa plankor blir smittade på brädgården eller sågverket.

Men det är bara att tvätta bort, skrapa och slipa och behandla med mögelbort, är det korrekt byggt så kommer det inte att mögla igen.

• Gilla
erq60
  • Laddar…
Ovanligt luddigt, men också bara lokalt. Runtom ser det ju utmärkt ut. Typiskt att den delen av brädan förmodligen fått någonstans i hanteringskedjan från skogen till ditt tak eller haft redan på rot kontaminering (smuts och damm) och då mögelsporer finns överallt i luften och det är tillräckligt fuktigt, vilket det är ute så här års, så växer det till sig. På brädorna runtom finns också luftfukt och mögelsporer men inte tillräckligt med näring (smuts och damm) så då kan det inte växa till sig där.

Bara att borsta bort, (utan att andas in :)). Ev sedan stryka på ngt antimögelgift (eller trätjära som innehåller trädens eget naturliga skydd).

• Gilla
erq60
  • Laddar…
Tack för tipsen!
Nu har jag skrapat och lagt på ett antimögelmedel som färghandeln rekommenderade så nu återstår att hoppas på det bästa. Aktiviteten på mögel/svampar går väl ner ändå under vintern med kallare och torrare väder, åtminstone här i Norrland, men jag får förstås bevaka detta ändå framöver.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.