Robotgräsklippare
Matjo690: Här kommer svaret som kanske kan hjälpa någon: Trots att kontroll-lampan på laddstationen betedde sig som den ska samt att jag kunde höra en signal via radion i slingan så var det kortet i basstationen som var trasigt. Bytte först sensorkortet i maskinen utan effekt. Men igår med nytt kort i stationen samt generering av ny slingsignal så funkar allt igen.
JFrisk: Hade i höstas lite problem med begränsningskabeln. Mätte lite hög impedans och gräsklipparen gick periodvis för att stundtals stanna och meddela "utanför arbetsområde" Med denna förvarning förväntade jag mig bekymmer nu till våren och beställde en sling-testare.https://www.grimsholm.com/produkter/robotgrasklippare/felsokning/signalkabelsokare-for-robotgrasklippare-ms6818 (Men
Simon Nilsson8: Ja jag håller på o försöker reparera en med samma problem som du beskrev med att den stänger av o sätter på knivdisken efter den krockat med ngt. Men i mitt fall verkar de inte vara mikrobrytaren. Tack för svar
Gunnarsdräng: Vi har en AM310 2016 års modell. Efter den laddat och kör ut ur stationen så dör den och displayen slocknar. Ibland efter någon meter ibland efter några minuter. Sätter in den i laddstationen och kollar efter 10-15 sekunder och kan konstatera att batteriet är fulladdat. Vi har haft den gåendes på schema alla dagar i veckan 10-20. Inga problem förrän nu. Har nu upptäckt att om man
Hurrikane1: Hej, min Husqvarna 305 (2020) går in laddstationen som den ska. Men efter en stund backar den ut och visar felmeddelande ”utanför arbetsområdet” någon som har erfarenhet av liknade problem samt åtgärd?
Daniel 109: [citat] Här handlade det om två ledare i en kabel. Dessa kallas inte för kablar oavsett om man håller med om din definition. [citat]
Trädgårdsvän: [citat] Toppen ska försöka kolla om man kan göra ” biyta” på meek….
pacman42: Passade på att byta display när jag ändå hade tvättat ren klipparen, då visar det sig att displayen från den "nya" reservdelsmaskinen visas spegelvänd (upp/ned). Antagligen fel firmware i displaykortet. Kollade då hur dålig den andra reservdelsmaskinenss display var och den var som ny. Men denna hade jag ju bytt bort tidigare för att den inte fungerade. Men nu hade den ju fått torka i
linkeboda: Våran 220 ac brukar köra fast runt altanen. Brukar då få skicka honom till stationen för "laddning sedan klippning" och han letar sig till stationen. Nu senast när han skulle söka sig till stationen så envisades han med att köra baklänges istället för framåt så jag fick bära in honom till stationen. Såg idag att han inte hade varit ute och klippt, gick därför för att kolla
cpalm: @Rasmus1989 : Nu har mina också gått av 😠 Originalknivar som monterades av serviceverkstaden härom månaden. Aldrig hänt tidigare och klipparen är inne på åttonde säsongen, så det var oväntat. [bild] Fler som drabbats?
cpalm: Det finns även en indirekt fördel med om guidekabeln delar slingan ungefär på mitten, och det är att man lätt kan mäta sig fram till vilken halva ett avbrott ligger i.
etompau: OK, bra att den nu fungerar. Dock tveksam om slingsignalen har någon påverkan. Klipparen går öht inte om den inte är "kodad" mot slingsignalen från laddstationen.
Färdigbyggt: [citat] Tack för tips. Tog en tunn kniv och "skalade" loss tangent plattan uppifrån. Såg då att plattkabeln går ner genom en slits ner till kortet . Då det blir att dela på överdelen för att komma åt kontakten tror jag. Sen införskaffa ny tangentplatta . Den har självhäftande undersida so ska täta mot väta. Menyknappen är helt slut.
etompau: [citat] Du kan på nätet hitta diverse servicemanualer för hq-klipparna. Bilden är från en sådan.
Gustav E: Prova att ställa ner korridorbredd på 0.
B-A: [citat] Glad att man någon gång kan vara till hjälp 😀 Lycka till med klippningen👍 Tack det samma, det är den bästa tiden på året... Kan det kanske ha med semestern att göra🤔
AlexanderMa: [citat] Tusen tack för att du tog dig tid! Mycket riktigt så var det ett brott på guidekabeln. Min sambo stod för detta brott då hon var på maskrosjakt häromdagen.. Jag gick med en sökare som jag fick låna av grannen och tillslut kunde jag ringa in vart brottet var. Där fann jag flera små "gropar" där maskrosorna dragits upp och i en av dessa fann jag en trasig kabel. Nu har jag
hakaninorr: Någon som vet vad det egentligen är för klippare, tveksamt att Philips tillverkat den själva?
atten: Hej! Vi har en Husqvarna Automower 220ac. Den är 16 år gammal. Haft diverse fel under åren men de har alltid kunnat åtgärdas utan enorma kostnader. Nu skulle jag starta den för säsongen, men den vill inget. Då jag vippar pinnen i on-läge lyser displayen upp, det står Automower följt av uppmaning att slå in pinkoden. Då jag gör det och trycker på yes-knappen ger maskinen ifrån sig
stavee: [citat] Detta var den slutgiltiga layouten
antstein: Tack för dina tips @etompau! Min klippare, R160LIC, gick en vecka efter vintervilan men larmade sporadiskt om ingen slingsignal. Slingan hel. Till slut gav den upp helt och kände inte av någon signal ÖHT, och vägrade därför klippa. Värdena på signalerna i servicemenyn var 0. Beställde ett slingsensorkort, bytte, och nu tuggar den på igen. Noterade vid öppning av klipparen att det var
Festlund: [citat] Köp loss och ordna själv. Köper du en med slinglöst system (Nera) så ordnar du allt med telefonen i appen. Jag var snål förra året och köpte en ”vanlig” med slinga så jag fick ägna två dagar åt att gräva ned den då jag inte ville bara spika kabeln. Mervärdet utöver installationstjänsten ser jag som ringa så om du inte vill göra installationen själv så gör ÅF
anhack: Förutom ovanstående tips, testa även att ändra klipphöjden något och se om ljudet försvinner.
Joro111: [citat] Japp. Mikrobrytarnaarmen vad sönder inuti. Testa och mät med en multimeter.
Nyalund: [citat] Hoppas det var fel på min så det funkar för dig. Näe, den har ju vissa begränsningar och kanske inte är så flexi som man säger
pacman42: Om det inte är problematiskt att göra så, så skulle jag se till att trådarna skulle ligga en decimeter isär på väg till ön i lutningen mot densamma. Detta har jag använt vid en lutning för att få ned antalet incidenter där. Det skulle i ditt fall innebära att klipparen oftast skulle känna av slingan innan den når ön och därmed ta det lite lugnare på slutet mot ön. Trådarna
Peter Assarskog: Jag har nu fått tillbaka min Imowe MI 422P från svärfar som inte längre ser menyerna. Den har stått oladdad hela vintern, men laddstationen har varit på plats och ansluten till el. Jag fick sätta på en stickkontakt då han tog elen från nån dosa tror jag. Ingen jord i kabeln, men det kanske ska vara så.. Hur som helst jag satte i kontakten och då small det till och det kom rök. Jag
Ostmark: [citat] Jag förstår! Det jag tänker mig att jag får ut av en app är att smidigt kunna ändra scheman, och kanske framförallt när jag behöver frångå ett redan programmerat schema. Har småbarn så det kommer säkert hända ganska ofta det kommer springas runt och lekas på gräsmattan då roboten är schemalagt att gå. Klart att dom flesta robotar har säkerhetsfunktioner som räcker