Hej! Flera gånger har jag fått felmeddelande för dålig slingkontakt. Det räcker att jag petar nätt på en av dem så får jag kontakt igen, tills klipparen kör in i sidan och den stannar igen. Kan man fästa dem bättre? Jag har inte skalat sladden utan bara klämt på dessa, ska man göra så?

• Kablar med klämkontakter kopplade till en robotgräsklippare, omgivna av gräs och sten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är kontakten på ”AL” ordentligt nedtryckt? Ser ut att sitta lite högt.

P Picea skrev:
Är kontakten på ”AL” ordentligt nedtryckt? Ser ut att sitta lite högt.
tog av och satte på men tycker den är lika ”hög”

Kontakterna ska pressas på kabeln som ej ska skalas. En slits i kontakten skär genom kabelns isolering. Framgår av instruktionerna.

Du ska trycka dit kontakterna med rejäl kraft, kontakterna ska pressas längre ner över laddstationens kontakter.

E etompau skrev:
Kontakterna ska pressas på kabeln som ej ska skalas. En slits i kontakten skär genom kabelns isolering. Framgår av instruktionerna.

Du ska trycka dit kontakterna med rejäl kraft, kontakterna ska pressas längre ner över laddstationens kontakter.
Hej! Jag tryckte ner dem rätt hårt och den hoppade ner ett hack och knäppte till lite, det verkar ha varit lösningen!

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Du är inte den förste som missar att det krävs lite kraft för att få dit kontakterna 😀.

• Gilla
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
Min uppfattning är att de medlevererade kontakter håller en bra kvalité och fungerar till dessa installationer. Har inst.där de har fungerat i +10 år.
Vad som kan gå fel är om användarna drar i kabeln när kontakten ska tas loss, det frestar på och kan skapa dålig kontakt mellan kabel och slits.

Betänk att grejorna ska kunna installeras av personer som kanske inte har vana/känsla/verktyg för att skala kabel och klämma ihop kontakter. Sannolikt hade fler inst.fel skapats om vanliga flatstiftskontakter skulle användas.
Här uppstod det redan ett problem med att trycka fast kontakterna i laddaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.