Hej, när min robotgräsklippare ska gå till laddningsstationen och letar efter begränsningskabeln så hittar den ibland rundslingan runt min ö. Ön är gjord runt ett skjul med rabatter måtten 4,9x4 m, ut till ön är det 4 m och där ligger slingan parallellt. När roboten hittar ön först när den ska tillbaka ich ladda, så kör den bara runt, runt. Varför? Hur fixar jag det? Roboten har inte en guidetråd som exempelvis Husqvarna.

Detta kan ibland avhjälpas med ett fysiskt hinder typ en tegelsten någonstans på rundslingan - då får roboten ändra strategi och gå runt hindret, kommer då förhoppningsvis ut till huvudslingan och kan återvända till laddstationen på normalt sätt.

Dock finns det robotar tex Worx tidiga modeller som inte har denna rundningslogik vid problem hemgång, kommer då att fastna vid tegelstenen istället.

En annan lösning är att separera de nu tätt parallella kablarna ut till ön så att det bildas en smal korridor, det ev oklippta gräset i denna korridor får man ta med trimmer e dyl vid behov.

• Gilla
Luktnissan
  • Laddar…
Vet att det står i manualen för Biltemas robotklippare att man måste lägga en sten eller slå ner en stolpe eller något vid öar för att undvika problemet.

• Gilla
Luktnissan
  • Laddar…
Kan hända om man råkat korsa kablarna till ön. Vet inte om det gäller denna klippare men vet att det gäller andra märken.

• Gilla
Luktnissan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.