Hej,

Har köpt en robot för första gången. Blir en Automower 415x med installation från officiell HQ-partner. Problemet är att vi inte har några eluttag utomhus och jag drar ogärna på mig ytterligare kostnader för elektriker. Min tanke är att borra högst uppe till höger i fönsterkarmen för att trä igenom sladden och sedan täta med någon silikon, fogmassa eller liknande. På andra sidan väggen är ett förråd som är ej del av garaget och det står skottkärra, spadae, bergvärmepump och annan skit. Det är expoxygolv och finns vattenburet element (även om det alltid är på 1an och rummet är kallställt - till följd av rör i golvet och kopparrör m.m håller det alltid 15 +, även på vintern).

1) Går det bra att göra såhär den här säsongen och nästa säsong eller till hösten när vi kanske ändå ska göra något annat elarbete placera ett uttag. Eller går det rent utav bra att göra såhär som permanent lösning?
2) min andra fråga som följer är då ifall det går att ställa gräsklipparen på jordytan (stått skräp där sedan vårvintern '24). Det kanske går att så gräs på höst och vår och ta bort laddstationen eller ska man lägga något annat underlag?

Tack på förhand för information, fakta och tips. Det kommer som sagt en installatör på onsdag men om han inte tycker att placeringen är bra (pga jorden eller slingan) så behöver jag tänka om var jag annars kan tänka mig ta den. Bifogar bilder så ni ser hur ytan m.m ser ut även med tanke på guideksbel.

• Tegelvägg med fönster och dörr; vedhög och jordyta nedanför. Förberedelse inför installation av robotgräsklippare beskrivs i forumdiskussion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grusad yta och jord bredvid husvägg. Palldel synlig till vänster. Skuggor på marken. Möjligen förberett för robotgräsklippare.
    Skapa konto
  • Förrådsbyggnad med gul fasad och vita dörrar, omgiven av vedhögar och trädgårdsredskap. En vattenslang är monterad på väggen.
    Skapa konto
  • Trädgård med gräs och träd, tegelhus med svart dörr i bakgrunden, staplad ved till vänster.
    Skapa konto
Redigerat:
1. Kabeldragningen mellan nätdel och laddare är okritisk. Du kan borra hål för kabeln eller låta den gå genom fönstret (förutsatt att den inte kläms).
Tänk på att kontaktdonet på kabeln är ganska stort.

2. Plattan fästs mot underlaget med "jordskruvar". Det hänger lite på att dessa får någorlunda bra fäste i jorden så att plattan blir fixerad.
Normalt har man en gräsyta där plattan installeras, då fäster skruvarna bra i underlaget.
Har sett installationer med stenplattor där hål har borrats och plattans fästs med skruvar.

Stampa och packa jordytan så gott du kan så får ni se om skruvarna får fäste.
Se till att ytan är jämn så att plattan står i våg.

Tack för bra tips. Det har varit gräs där tidigare och sen har det försvunnit pga en stor vedhög. Marken var dock fortfarande bra. Fönstret var det tillräckligt att endast dra en skåra med kniven så det är tätt som det är. Blir nog en snyggare kabeldragning på sikt och kanske också någon utvändig kabellist.

• Gul tegelvägg med ett fönster och en vit dörr. En robotgräsklippare står på marken med ett draget kabelspår framför.
    Skapa konto
  • Vägg med två små fönster och en vit dörr, samt verktyg lutade mot väggen i ett garage.
    Skapa konto
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.