Robotgräsklippare
Keiller: Jag har visserligen en Gardena men jag fick blå blink och "ingen slingsignal" efter det senaste regnet (skyfall i tre dar). Juckade runt med kabelskorna på laddtornet och torkade torrt och fick det att fungera. Så börja med att kolla så du inte har fukt i anslutningarna.
MrPOK: Återkopplar lösningen ifall andra har samma problem. Kalibreringen hade ändrat sig och stod inställd på en konstant lutning. Satte den plat, gick in i avancerad meny och återställde så kalibreringen. Funkade fint.
East72: [citat] Efter lite googlande förut så hittade jag faktiskt hemsidan och hade beställt ett kit innan du svarade på kommentaren 😄 vilken grej! Så nu är det bara att vänta på posten 😄👍🏻
twp: Hej, Har en Stiga Autoclip 127 som larmar för knivfel så fort klippmotorn ska starta och som har en hel del glapp i hjulen i anslutning till drivmotorerna (de tre små skruvarna innanför hjulen är helt lösa utan någon gänga i hålen). Hittat flera gamla Stiga Autoclip 125 som säljes billigt och undrar om delarna från den passar min Autoclip 127. Helst hjul och klippmotorn men även om
Togi: [citat] Hej, Jag hade samma problem. Min stannade även om den körde på ett hinder (ett träd eller studsmattan) så gjorde den inte som den ska, den backade inte och ta en ny vinkel och köra vidare. Utan den försökte köra rakt fram igen och igen. Lämnade i Husqvarnas service, de sa att krock sensor var ok och de behövde byta kretskortet som kostar 5500kr!!! Jag sa att jag hämtar
kniv: [citat] Nej, varför tror du det. Knappast så att det är det jag skrivit. Kommenterade bara det faktum där du sa att det inte gick, när det faktiskt går! Sen att det inte är särskilt rimligt i praktiken att mappa om hela tiden är en annan sak. Men har man mer tid än pengar så är det fortsatt fullt möjligt
etompau: Du kan inte göra en no go-zone där guidekabeln går, så du får acceptera att den kommer in på gången under klippfasen. Grusunderlag är inte bra/optimalt för klipparen. Min.avstånd mellan guide/beg.kabel är ca 30 cm, så ca 60 cm avstånd mellan beg.kablarna i gången. Sträva efter störst avstånd på vänster sida om guiden, sett in mot laddare. Klipparen går alltid på denna sida
kniv: [citat] Ta Husqvarna då. Fattar inte varför man ber om råd och sen sågar all feedback vid fotknölarna
gravius: [citat] Hej! Väcker tråden. Har samma problem. Bytt frontsensor och även kretskort laddstation. Testat med ny kort 3m slinga. Får samma felmeddelande. "Utanför arbetsområde". Någon som har något tips? Anar att jag måste öppna upp hela roboten och titta i den.
JeppeTh: Fick tips om att det finns en magnet för krocksensorn i stötfångaren. Om den rostar kan det ställa till det. Min är verkligen rostig, känns som bästa tipset på flera år för min del. Gjorde rent o putsade den lite o funkade 100% de hela 3 timmar jag har testat än så länge. Fingers crossed..
olofh: Hej, har en sileno life lona hemma och nu när förldrarhemmet säljs så får jag deras automower 315. Själv tycker jag backa-svängprogrammeringen i silenon är rätt dålig och den har ofta svårt att komma ut från småtrånga delar. Där tyckte jag min riktigt gamla Worx hade en bättre logikföljd. Men. Ja, min fråga är. Tror ni jag bör byta och sätta in automowern och istället sälja
etompau: Slitskontaktering är ett beprövat sätt att förbinda ledare till plintar el. dyl. Används i miljarder kontakter i svagströmsinstallationer. Att använda klena högtalarkontakter, gjorda för inomhusanvändning, i dessa installationer tycker jag inte är den bästa lösningen. [bild] Man behöver förstå att användarna inte alltid är så händiga och sitter inne med kunskaper hur kabel
Krypstocken: Hej Jag får slumpmässiga fel om att min 430X är upp och ner, det kan hända var som helst på gräsmattan och ibland när den krockar med något. Jag har kikat i servicemenyn/sensormenyn med chassit av och ser inget uppenbart. Är det bara att lämna in den till GPL? MVH Kristoffer
Novisast: Tack för bra tips. Det har varit gräs där tidigare och sen har det försvunnit pga en stor vedhög. Marken var dock fortfarande bra. Fönstret var det tillräckligt att endast dra en skåra med kniven så det är tätt som det är. Blir nog en snyggare kabeldragning på sikt och kanske också någon utvändig kabellist.
Nyalund: Ett stort dilemma med branter är om roboten behöver vända i branten. Samma sak när den ska åka nedför, den brukar agera lite jordfräs då. Jag har lite branter på min tomt och jag har flyttat begränsningslinjen så min robot inte ska åka där för den gräver så mycket när den ska vända eller bromsa nedför. Tror att awd är enda lösningen för att få det att fungera bra
etompau: Min uppfattning är att de medlevererade kontakter håller en bra kvalité och fungerar till dessa installationer. Har inst.där de har fungerat i +10 år. Vad som kan gå fel är om användarna drar i kabeln när kontakten ska tas loss, det frestar på och kan skapa dålig kontakt mellan kabel och slits. Betänk att grejorna ska kunna installeras av personer som kanske inte har
TCP-IP: [citat] Ursäkta mitt "frånfälle" i tråden, måga bollar... ;) Kondensator i detta fallet är en komponent i nätagget, men används i olika former i all elektronik. Intro: https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/arduino/grundlaggande-elektronik/kondensatorer Men ge dig inte på detta om du inte vet vad du gör, dels är det nätspänning inblandat och dels är nätagget (iaf mitt till
Mari Jakobsson: [citat] Tack det kommer jag att behöva!! Ja jag ska mäta med Ohm mätaren. Har jag tur så hittar jag problemet. Bra tips med märkning det ska jag verkligen göra!! Kan spara både tid pengar och framförallt tålamod!
etompau: PIN-koden påverkas ej av att du återställer användarinställningarna (ej fabriksåterställning). Du har inte gjort ändringar på tomten eller vid laddaren och skapat någon smal korridor? Kan ev påverkar hur klipparen sedan går längs guiden. Ev. testa att med att göra en sk guidekalibrering, då mäter klippare upp ett (max)avstånd den kan nyttja vid gång längs guiden. I huvudmenyn
Ganntrader: Kan hända om man råkat korsa kablarna till ön. Vet inte om det gäller denna klippare men vet att det gäller andra märken.
EBSN: Finns reservdelar att köpa - dels bara själva hjulet och dels även med ”armen” till. Hur vet man vilken del man ska ha? Har förstått att det är ganska omständigt att byta hela framhjulsdelen och att det heller inte följer med alla delar som behövs. Jag saknar också bra instruktioner för hur man gör. Finns det någon som servar Worx Landroid i nordvästra Skåne? [bild]
hildrutt: Hej, Försöker hitta information om det går att kapa skivorna på mitten som är 1x1m? Så dom alltså blir 1x0,5m. Hittar ingen information om det. Måste göra detta för en passage i en brant slänt. Någon som provat GPLs variant eller ska man sikta in sig på Husqvarna? Tack på förhand!
etompau: Ganska säker på att PIN-koden inte sitter på display/tangentbordet. Kanske räcker det med att säljaren visar maskinen och ID för åf när PIN-koden ska plockas fram. Att kvitto etc försvinner med tiden är ju inget ovanligt.
Vegaard: Hade samma problem. Bytte batteri på min AM320 och det löste problemet. Körde med det billigaste pirat jag kunde hitta på Batteriexperten. Min är från 2015 och jag är inne på 3:e batteriet. Tror vinterförvaring i kallgarage var problemet. Inget problem i laddstation eller på ström fram till den.
Ingenjörssnickarn: [citat] Hej (igen) Kniv, noterat. Tanken är även att hålla god ton i forum - men om du har något värdefullt att tillföra kring Grouw robotgräsklippare så får du gärna framföra det 👍
Ingenjörssnickarn: https://www.byggahus.se/forum/threads/allt-om-grouw-robotgraesklippare.552298/