Hej,

Har en Husqvarna Automover 310 från 2015. Maskinen som sådan har funkat jättebra måste jag säga. Dock har alltid problemen genom åren handlat om slingproblem - och det ganska ofta. Ibland självförvållat och ibland oförklarligt.
Nu är det dags igen med slingproblem.

Nu vid uppstart efter vintern började basstationen blinka blått. Dock efter att ha dragit ut och satt i kontakterna vid basstationen (3 st,. Vänster, guide och höger) visade den grön och klippning startade.

Dock, ngt dygn senare, ser jag maskinen stå på sidan framför basstationen - en förprogrammerad markering för att indikera slingproblem. När jag då tittar efter så blinkar mkt riktigt basstationen blått.
Jag gör då om proceduren med att rucka på kontakerna och igen börjar det lysa grönt igen. Det har nu hänt 4 ggr på mindre än en vecka.

Jag förstår att det är glapp i kontakterna, men jag minns att jag var med om liknande problem förra säsongen och hade då framme smärgelduk samt flyttade kabelkontakterna lite "längre in" på kablarna - alla tre, och det hjälpte då har jag för mig.

Detta är dock ingen hållbar strategi enlig mig, eftersom kablarna blir ju kortare och kortare varje gång jag gör detta samt ibland upplever jag inte att det heller hjälper. Har dock inte flyttat kontakterna någon gång i år än.

Jag undrar om någon har något tips på annat sätt att lösa detta problem? Känns som en flytt bara löser för stunden (?)
Har ni exvis testat kontaktspray? Funkar det?
Ibland tänker jag att jag vill löda på en bättre typ av kontaktdon. Skulle nästan vilja ha skruvkontakter man har till högtalarkablage bak på en förstärkare, så man bara skulle kunna skala upp kablarna, vira de runt skruvkontakterna och sedan skruva åt. :) Dock är frågan hur sådana funkar utomhus....

Upplever ni andra liknande problem? Förslag på lösningar?
Idéer/tankar mottages tacksamt.

/Martin
 
Användare brukar klaga på snabbkontakterna för slingan och ersätter då dom med traditionella kabelskor som kläms på kabeln med en tång.
Kanske ska du testa detta.

Annars tycker jag kontakter är OK (använt i 10 år nu). Materialet i kontakten är rost och korrosionsfritt, en korrekt klämd och monterad kabel ger en gastät övergång mellan koppartrådar och materialet i kontakten.

Felet som man kanske gör är att dra i kabeln när kontakten ska lossgöras, det frestar på grejorna.

Kontaktspray ska inte behöva användas..
 
  • Gilla
eztoril
  • Laddar…
E etompau skrev:
Användare brukar klaga på snabbkontakterna för slingan och ersätter då dom med traditionella kabelskor som kläms på kabeln med en tång.
Kanske ska du testa detta.

Annars tycker jag kontakter är OK (använt i 10 år nu). Materialet i kontakten är rost och korrosionsfritt, en korrekt klämd och monterad kabel ger en gastät övergång mellan koppartrådar och materialet i kontakten.

Felet som man kanske gör är att dra i kabeln när kontakten ska lossgöras, det frestar på grejorna.

Kontaktspray ska inte behöva användas..
Tack för tipset! Det blev ju så självklart att använda kabelskor när du skrev om det.
Jag köpte kabelskor och klämde med dito tång. Igår klämde jag en av begränsningsslingorna och det lös grönt. Dock i morse blå-blinkade det igen.
Så idag klämde jag den andra begränsningsslingan och det blev grönt igen. Så nu hoppas jag....
 
Jag sätter alltid en platstpåse över kabelskorna och tejpar noga när klipparen är i idé över vintern. Har också klippare från 2015 och har inte upplevt sådana problem.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
C
E etompau skrev:
Annars tycker jag kontakter är OK (använt i 10 år nu). Materialet i kontakten är rost och korrosionsfritt, en korrekt klämd och monterad kabel ger en gastät övergång mellan koppartrådar och materialet i kontakten.
Det som hänt mig en gång, och andra antar jag, är att det kryper in fukt i kabeln där slitskontakten i kabelskon penetrerar isoleringen. Originalkabelskorna har ju inte ett tätt hölje som skarvdonen.
Inget stort problem, årminstone inte om man skyddar dem under vintern.

Har några 6-pin Superseal-kontakter liggande i byrålådan som jag tänkte använda för att bygga en liten "pigtail" för att kunna koppla in och ur laddstationen med en enda kontakt och slippa fippla med kabelskorna. Borde funka fint tycker jag.
 
Hej,
Update: Sedan jag klämde båda begränsningsslingprna med kabelskor har det lyst grönt och inga problem har inträffat. Jag är så nöjd och glad att problemen nu verkar vara helt lösta. :)

Husqvarna borde definitivt skrota sin taffliga, knivbaserade, lösning och övergå till kabelskor. Kan inte vara många kronor de sparar.

/Martin
 
C
E eztoril skrev:
Husqvarna borde definitivt skrota sin taffliga, knivbaserade, lösning och övergå till kabelskor. Kan inte vara många kronor de sparar.
Härligt att det löste sig.
Gissar att det inte är en kostnadsfråga, utan att de valt en lösning som inte kräver några specialverktyg och enkelt kan monteras av en kanske inte alltför händig slutanvändare.

En pressad kabelsko (eller för den delen annat kontaktdon) är inte nödvändigtvis bättre i sig så länge det inte är fukttätt. Grundproblemet här är nog egentligen att kabeln är särskilt korrosionskänslig.
 
  • Gilla
eztoril
  • Laddar…
Jag har sagt detta länge och håller fast vid det. De medföljande kabelanslutningarna är av leksakskvalitet, knappt det. Idiotisk konstruktion, extremt små och korrosionsbenägna kontaktytor.

Tack och lov synnerligen enkelt att ersätta med vanliga flatstiftshylsor från tex Biltema, absolut skitenkla att sätta dit med standardverktyg typ polygrip.

Man kan med fördel löda fast dessa flatstiftshylsor och dra litet krympslang över om man vill vara noga. Men nästan vad som helst är bättre än skiten de skickar med i standardinstallationen.
 
C
H Harald Blåtumme skrev:
De medföljande kabelanslutningarna är av leksakskvalitet, knappt det. Idiotisk konstruktion, extremt små och korrosionsbenägna kontaktytor.
Kontakterna är 3M Scotchlok 951 så man får iallafall ge Husqvarna att de valt en relativt påkostad "kvalitetskomponent" från en välrenommerad tillverkare istället för nån random kinagrej.

Att de sedan inte funkar 100 i den aktuella tillämpningen är en annan grej. Är dock inte så övertygad om att det skulle varit bättre att skicka med Biltemas flatstifthylsor och bett användaren klämma dem med en polygrip. Det är, om inte annat, inte "rätt" sätt att montera crimphylsor.
 
Nej det är sant cpalm men man kan ha ett mellanlägg typ en spik för att få rätt crimpeffekt, om man nu kör med polygrip och inte vill löda. Enklast och bäst vore om HQV körde med såna där fjädrande kontakter typ som man har i många högtalare, vanligt hos andra robotfabrikat.

Problemet med dessa kontakter man klämmer på genom isoleringen är att kontaktytan blir mycket liten och oxidationskänslig i denna tillämpning med en maskin som står ute året om i regn och rusk. Samma gäller den lilla kontaktytan mot laddstationens flatstift. Vad man skulle kunna testa iofs är att försegla med vaselin, typ som i skarvkontakterna från 3M som bygger på samma idé.
 
Slitskontaktering är ett beprövat sätt att förbinda ledare till plintar el. dyl. Används i miljarder kontakter i svagströmsinstallationer.
Att använda klena högtalarkontakter, gjorda för inomhusanvändning, i dessa installationer tycker jag inte är den bästa lösningen.
Svart och röd högtalarkontakt för slitskontaktering, används i svagströmsinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man behöver förstå att användarna inte alltid är så händiga och sitter inne med kunskaper hur kabel skalas och klämmas. Att begära att användare ska skala kabel, föra in den på rätt sätt i en kabelsko och sedan klämma ihop grejorna, med korrekt tång eller någon polygrip där ett spik ska föras in för att rätt tryck ska uppstå, nej det är enl. mig ingen bra lösning.

Att begära att grejorna ska lödas ihop är ännu mer omöjligt för den "normale" användaren, imho.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.