Hej
jag har en Automower från 2018 som uppför sig underligt, den går bra i 1 till 10 minuter, sen börjar den böka vid begränsningskabeln som om den inte kommer ut. Den stannar visar "Krock-problem, bak". Det är bara att starta den igen och så går den som vanligt i 1 till 10 minuter och visar samma meddelande. Det kan hända var som helst på gräsmattan och uppstår även om den inte krockr utan bara når begränsingskabeln.
Jag har rengjort under stavarna och följt alla tips på "Krocksensor aktiv" men detta felet finns inte ens listat i några manualer. Nytt batteri och i övrigt helt ok.
Nån som har några tips innan jag tar tjuren vid hornen och lämnar in den?
jag har en Automower från 2018 som uppför sig underligt, den går bra i 1 till 10 minuter, sen börjar den böka vid begränsningskabeln som om den inte kommer ut. Den stannar visar "Krock-problem, bak". Det är bara att starta den igen och så går den som vanligt i 1 till 10 minuter och visar samma meddelande. Det kan hända var som helst på gräsmattan och uppstår även om den inte krockr utan bara når begränsingskabeln.
Jag har rengjort under stavarna och följt alla tips på "Krocksensor aktiv" men detta felet finns inte ens listat i några manualer. Nytt batteri och i övrigt helt ok.
Hej, jag har samma problem, fann du någon lösning?Drivisen skrev:
Hej
Jag har gråtit över samma problem sen 2021 som auktoriserad verkstad ännu inte har lyckats lösa.Drivisen skrev:
Känner inte igen bilden på ovanstående länk...
Menar du pelarna där bak? Dvs
https://www.reservdelaronline.se/se...-bakre-automower-310-315-315x-5940586-01.html
Ser mer ut som lyftsensorn, som alltså sitter där fram?
https://www.reservdelaronline.se/ly...or-automower-310-315-420-430x-5874488-02.html
Var den enkel att byta separat? ☺️
Enligt denna så ser den ut att vara del av en större del med ett kretskort osv.
Det var pelaren fram som i din andra länk. Det var inga större problem att byta den, det är viktigt att hålla kolla på vart alla kablar går när tar bort kretskortet sen ska man ska helst enligt tillverkaren samtidigt byta tätningslisten till chassit, det gjorde jag dock inte
Produkter som diskuteras: "tätningslisten"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Ja, jag hade lyftproblem och krockproblem som uppstod efter 30-60 minuter. Provade det emsta men till slut skruvade jag isär större delen av klipparen och upptäckte att den delen såg lite sned ut och att det saknades en liten plastbit på den.
Nu har den gått som en klocka i en och en halv säsong utan problem
Nu har den gått som en klocka i en och en halv säsong utan problem
Ok, har inte haft nåt lyftproblem.
O går absolut inte som en klocka...
Av nån anledning funkar den hyfsat om det är kallt, när värmen kommer så blir det konstanta krockproblem.
Jag har fått för mig att nåt är skumt med pelaren fram iaf. Om jag håller upp den i luften o lutar den för att simulera uppförsbacke så kan jag se i menyn att sensor bak slår. Så har höjt upp den lite med en bricka. Men är hårfint, om den kommer för högt så aktiveras krocksensor fram istället...
Kanske ska skruva isär min o kolla jag också. Min är i princip oanvändbar.
O går absolut inte som en klocka...
Av nån anledning funkar den hyfsat om det är kallt, när värmen kommer så blir det konstanta krockproblem.
Jag har fått för mig att nåt är skumt med pelaren fram iaf. Om jag håller upp den i luften o lutar den för att simulera uppförsbacke så kan jag se i menyn att sensor bak slår. Så har höjt upp den lite med en bricka. Men är hårfint, om den kommer för högt så aktiveras krocksensor fram istället...
Kanske ska skruva isär min o kolla jag också. Min är i princip oanvändbar.
Fick tips om att det finns en magnet för krocksensorn i stötfångaren. Om den rostar kan det ställa till det. Min är verkligen rostig, känns som bästa tipset på flera år för min del.
Gjorde rent o putsade den lite o funkade 100% de hela 3 timmar jag har testat än så länge. Fingers crossed..
Gjorde rent o putsade den lite o funkade 100% de hela 3 timmar jag har testat än så länge. Fingers crossed..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden