Tänkte köpa en robotgräsklippare men har en rätt svår tomt. Samtidigt så är den inte så stor så vi har ingen lust att köpa värstingklipparen som är för mycket större tomter.

Tomten:
*stor slänt med lutning på 35 grader där den lutar som mest
*smal gång till framsidan (antar att det är ganska vanligt)
*"vilda" rabatter, dvs blombestånd utan kanter
*små nyplanterade buskar lite här och där
*mätte gräsytan till ca 500 kvm. Av det så kommer ca 150 kvm antagligen att göras om till rabatter och altaner.
* om 35 grader är för brant att åka i så finns det möjlighet att ta sig till toppen av tomten via en liten omväg med lite mindre lutning och så får man klippa slänten på egen hand.

Har kollat på Husqvarna och gardena och där de två minsta modellerna. Vad kan ni ge mig för tips?
 
Och som alla andra så vill jag såklart betala så lite som möjligt men ändå få det absolut bästa...
 
Du vill väl säkert ha en färdig produkt, men med en luning på 35 grader kan i alla fall Landroiden eller kinesiska klippare få,det svårt (baserat på egen erfarenhet).

Jag byggde en egen klippare (Liam) just för att klara extrem lutning. Har två som rullar nu.
Om du är villig att lägga ner lite arbete så kan du bygga en sådan för ca 2300 kronor. Allt du behöver finns på en Facebook grupp, skapad för ändamålet. Sök på DIY Liam Lawn Mower.

Med vänlig hälsning, Jonas
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Personligen har jag ju svårt att se varför man skulle göra en så pass stor investering till en så liten gräsmatta. Tar ju mindre än en halvtimme att klippa med elklippare.
 
Jag har en liknande tomt, 400 kvm radhustomt totalt med en stor, ojämn slänt. Till det köpte jag en flymo luftkuddeklippare och den funkar utmärkt. Eftersom den är så lätt kan man vifta runt den åt alla håll i slänten. Man är inte begränsad i sin rörelseriktning på samma sätt som med en gräsklippare med hjul. Billig i inköp och drift är den också.

Det kanske blir än robot ändå om några år då de blivit ännu billigare och vi fått tomten jämn, men flymon är ett rejält lyft mot den tidigare handjagaren.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Och så kom vi fram till att eftersom att vi inte orkar ta hand om våra maskiner så går de sönder ganska snabbt så vi bör nog inte investera i en robotgräsklippare pga det. Sambon åkte till jula och köpte en gräsklippare för 2000 istället som vi räknar med ska hålla i 2 år och blir glada för 3.

Har kollat på luftkuddeklippare men vår gamla var eldriven och det tog 2-3 laddningar att klippa hela tomten trots att den borde klara det på en laddning. Även om gräsytan bara är ca 500 kvm så är tomten på 1200 så det tar lång tid att klippa då det är längre sträckor att gå än vad gräsarean antyder. Att vi bestämde oss för robotklippare (innan vi kom på att vi har sönder allt) är helt enkelt för att gräset växer som gräs och känns verkligen ovårdat långt 5-6 dagar efter förra klippningen.
 
byggankan skrev:
Och så kom vi fram till att eftersom att vi inte orkar ta hand om våra maskiner så går de sönder ganska snabbt så vi bör nog inte investera i en robotgräsklippare pga det. Sambon åkte till jula och köpte en gräsklippare för 2000 istället som vi räknar med ska hålla i 2 år och blir glada för 3.

Har kollat på luftkuddeklippare men vår gamla var eldriven och det tog 2-3 laddningar att klippa hela tomten trots att den borde klara det på en laddning. Även om gräsytan bara är ca 500 kvm så är tomten på 1200 så det tar lång tid att klippa då det är längre sträckor att gå än vad gräsarean antyder. Att vi bestämde oss för robotklippare (innan vi kom på att vi har sönder allt) är helt enkelt för att gräset växer som gräs och känns verkligen ovårdat långt 5-6 dagar efter förra klippningen.
Fast robotklippare borde vara svåra att ha sönder eftersom tanken är att man inte behöver/skall röra eller störa dem ;)
 
  • Gilla
byggankan
  • Laddar…
MBygga skrev:
Fast robotklippare borde vara svåra att ha sönder eftersom tanken är att man inte behöver/skall röra eller störa dem ;)
Ja så kan det säkert vara men som min sambo påpekade så har saker en förmåga att rasa ihop omkring mig. Visar sig tex i att den gamla gräsklipparen gick sönder på två år, babywatchen efter ett halvår, fjärrkontrollen till teven håller aldrig lika länge som boxen, cyklar rasar ihop och ser ut som att de är 10 år gamla redan andra sommaren trots att jag knappt cyklar och bilarna är alltid skräpiga.

Och varje gång vi köper något så bestämmer jag mig för att det ska hålla men det verkar inte funka.
 
Jag har en Honda Miimo som fungerar bra uppför en kortare slänt på 30-35 grader. Den fixar även skråkörning bra, dvs den faller inte av, kompenserar med drivhjulen för att hålla en rak linje.
 
B byggankan skrev:
Ja så kan det säkert vara men som min sambo påpekade så har saker en förmåga att rasa ihop omkring mig. Visar sig tex i att den gamla gräsklipparen gick sönder på två år, babywatchen efter ett halvår, fjärrkontrollen till teven håller aldrig lika länge som boxen, cyklar rasar ihop och ser ut som att de är 10 år gamla redan andra sommaren trots att jag knappt cyklar och bilarna är alltid skräpiga.

Och varje gång vi köper något så bestämmer jag mig för att det ska hålla men det verkar inte funka.
Jag har aldrig haft något som funkat så länge som min robotklippare. Snart 12år på orginalbatteriet. Har bara bytt knivar och lagat begränsningskabeln någon gång.
 
Nu har det gått 12 år sedan jag började hålla utkik på riktigt efter robotgräsklippare till en liten, ojämn tomt med ca 200 kvm gräsyta och en slänt med kanske 45% lutning och det har inte hänt mycket på marknaden som passar mig. Det minst orimliga jag hittar är en Mammotion Luba Mini AWD men den kostar nästan 20000 och är gjort för tomter som är 6 ggr så stora som min. Jag gjorde ett försök med en Ecovacs GOAT 800o RTK men den körde fast direkt och klarade inte av att mappa tomten. Blev retur på den. Dessutom var den väldigt kinkig med placering så jag tar hellre en klippare med slinga.


Funderar på en fullösning - julas billigaste klippare och sedan sätta robospikes på den och hoppas att den klarar branten. Den är bara specad för 27% lutning och min tomt kan kanske vara 50% på vissa ställen men är den ointelligent nog att bara kötta på? Alternativt att jag helt enkelt bara kör den på den del av tomten som är slät. Det är där det växer mest ändå.

https://www.jula.se/catalog/tradgar...e/robotgrasklippare/robotgrasklippare-027415/

Söker tips och förslag.

Ser appar och en massa specialfinesser som negativt, vill ha en enkel klippare som inte jävlas.
 
Ett stort dilemma med branter är om roboten behöver vända i branten. Samma sak när den ska åka nedför, den brukar agera lite jordfräs då. Jag har lite branter på min tomt och jag har flyttat begränsningslinjen så min robot inte ska åka där för den gräver så mycket när den ska vända eller bromsa nedför. Tror att awd är enda lösningen för att få det att fungera bra
 
  • Gilla
pelpet
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.