Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
MathiasS: [citat] Nej, jag känner inte dig (vem lär man känna ordentligt på ett Internetforum?) och är öppen för möjligheten att du tittar förbi på en grillad korv eller två när jag byggt en altan att sitta på nästa år. Om du fört ett teoretiskt (hypotetiskt) resonemang i denna tråd så har du gjort det med god inlevelse. Trots att du blivit starkt ifrågasatt vidhåller du din ståndpunkt
co: Det där med värderingar är lite knepigt! Vår bank ville låta värdera vårt hus efter renovering/tillbyggnad. Väreringsmannen kom och värderade men jag fick en känsla av att han satte värdet mer efter vår ekonomi eller rättare vad han trodde sig veta om vår ekonomi (han kände till vårt inköpspris samt frågade finkänsligt om vad renoveringen/tillbyggnaden kostat) än efter
Don_Tom: Sannolikt "ja". Till bergvärmens fördel. Dock marginellt troligen.
DerniZ: Bra råd - instämmer med föregående talare. Lägg energin på den del av lånet som kostar mest i första hand... ;)
Martinsson: Tack så mycket för hjälpen Hemmakatten! Nu känns det bättre efter att jag fått klart för mig vad som menas med en bostadsfastighet med en lägenhet. /Håkan
Carisma: Man slipper betala räntan på hela lånet, bara för den summan man har utnyttjat!
trojan75: SEB har inget som kallas för räntesäkring, endast något som kallas räntegaranti som kan tecknas som längst 6 månader i förväg (mot en avgift). Denna garanti garanterar att räntan inte kommer bli högre än +0.5 % enheter än den dag som garantin tecknades. Om räntan skulle gå ner är man dock med på nedgången. Mvh Jens
Laban78: Helrätt att jobba övertid! man skall göra det man är duktig på, bättre att jobba mer med det man kan och hyra in proffs på det man inte kan
Laban78: Vissa banker kräver att man skall ha 5 eller 6 tusen per vuxen och 2 per barn efter fasta utgifter är betalda. Med det menas boendet(lån+drift) och eventuella andra krediter såsom billån, studielån etc. De andra 5 tusen skall räcka till mat, kläder nöjen osv
Laban78: Det går inte att räntesäkra ett byggkreditiv eftersom det är ett banklån. Ett hypotekslån går att räntebinda men endast när huset är byggt och värderat. Mig veterligen är det bara SEB och SHb som har möjligheterna till räntetak dvs rörligt men med ett tak till skillnad från "riktigt" bundet där du är garanterad samma ränta hela löptiden.
ordain: För det första så tror jag att ni för att sälja idén behöver ha klart för er mer precis hur och vad ni vill bygga, eftersom ni vill övertyga dem om att ni kan bygga för under eller ca 1 miljon, vilket onekligen är ovanligt billigt. En budget över er egen ekonomi är också bra. Om ni kan visa upp en trovärdig plan på exakt vad ni tänkt bygga, hur det löser sig exakt med tomten och
DerniZ: Hej, Vi köpte vår tomt i november förra året. Tanken var aldrig att bygga med det samma - först vill man ju hitta ett hus och fram för allt någon säljare man känner fötroende för... Vi letar fortfarande efter det sist nämnda... ;) Lånet vi tog var ett sk. blanco lån. Till en början fick vi väldigt dålig ränta - 4,9%, men har lyckats få ner den till 2,95%. Hade lite flax -
fia_mstd: Du talar om för banken att du idag har 50.000 men räknar med att ha ytterligare 100.000 då huset är klart, och så förklarar du varför du räknar med detta. Kör med helt öppna kort, det tjänar du på i längden! :)
David: Annars ger husbyggande en god chans/risk till att bli singel igen. ;) Mitt råd är att ta lägenheten. Singellivet kräver sin centrala ungkarls/-kvinnaslya. :) Villa är för Volvo, begynnande flint/bilring, öl/chips framför Jeopardy, urtvättade T-shirts och mysbyxor-stadiet. 8) mvh David
Langbein: [citat] Strax söder om hufvudstaden :P Och den dyra tomten har gått ner i pris 8)
stj7005: Du kan eventuellt mena jämkning? Om inte kan du bortse från detta. Räntor brukar anges som brutto och netto där netto innebär: "Skattereduktionen är 30 % av underskott på högst 100 000 kr. Om underskottet är större än 100 000 kr blir reduktionen 30 000 kr för 100 000 kr och 21 % av beloppet över 100 000 kr." Jämkning innbär att du delar upp skattereduktionen månadsvis i förskott
johanami: tack för era svar. Jag tror inte läget är några problem, det ligger på landet men det tar max 20 min in till stan (örebro). Huspriserna där ute är inte heller så låga. Jag glömde tala om att i de 24 000 som vi fick ut efter skatt var 1900 barnbidrag. Hade gjort en kalkyl på konsumentverket som sa att vi fick ut 24 000 efter skatt tänkte då inte på att barnbidraget var med där,
Don_Tom: Japp. Avgiften är möjlig att förhandla antingen bort, eller ned, beroende på ens egen förmåga och bankmannens humör. Samma gäller räntan på kreditivet. Beträffande räntesäkring så har jag ingen aning.
yonna: Förnuftsmässigt verkar det som om det borde räknas som nybygge. Däremot vet jag att huset måste vid nyuppförandet följa kraven när det gäller tex handikappanpassningen.
Ricky: Good Luck. Som näringverksamhet mao då? Äger du huset själv sen då när du skall sälja eller måste du ha ett företag reggat? Rickard
Ricky: Hej, Jag bygger i Landvetter utanför GBG ett Lapplihus som kommer i väggmoduler. Priset jag nämt är alltså för snickeriarbete, VVS, kakel och el tillkommer ju. /Rickard
MrMagic: Förr fanns ett Vinterbidrag från staten (?), tror det var på 60 el 70-talet, om man påbörjade sitt bygge typ efter 1 nov fick man en slant.
Langbein: [citat] Kanske passande då en fd fiskhandlare säljer tomten ;D Tittat på det men ser inga priser ??? På den stora tomten finns en modern stuga på 50 kvm nära vägen, med va och el klart så en byggare tipsade att det bör behållas som våtdel och byggas på. Vi vill ha stenhus, hur är det att bygga på gamla stugor, lönar det sig verkligen med alla anpassningar?
Norra_S: Återigen, tack för tipsen. Det gläder mig att det finns personer som er!!! På tal om bil. Jag köpte en Volvo 740 för 15000 kontant. Mitt bästa bilköp hittills ;) Går som klockan!
Langbein: Är det något som fungerar än och hur långt kommer man ner i pris för att bygga hus?
hanneli: Går tillbake till kostnader utöver boende. I svaren publicerat i 04 harselerade man något över trådägarens redovisning och förbruk, och det blev en sorts konklusion om att man använder det man har. Om man inte är speciellt duktig med sina kronor, antar jag det gäller för dom flesta. Vi har funderat över våran fasta kostnader för att se om det finns något att slopa för at spara
paso: Det är alltid lönt att fråga andra banker. Själv är vi nu tillbaka hos FSb i den större orten där vi bygger efter en liten utflykt till det lokala kontoret för Danske bank och Handelsbanken i den småstad vi flyttar från när huset blir klart.