Hejsan!

Är ny här på Forumet!

Har en fråga till Er som kanske är mer experter här inne.

Vi ska bygga nytt och vill inte lägga in någon kontantinsats själva. Dels för att vi har sparande i off-shoreinvesteringar som ger en betydligt bättre avkastning än vad räntan är som vi betalar hos banken. Men då detta är off-shore så är det ju inget som vi kan lämna som säkerhet hos banken.

Jag tjänar brutto 24000:- och min sambo 22000:- brutto. Vi ska bygga ett hus som enligt kalkylen hos Trivselhus kommer kosta ca 2500000:- inkl tomt, vatten och avlopp och alla övriga kostander hos kommunen, dvs bygglov mm. Inget hus i det området vi kommer bygga i har värderats under 3 Milj, trots att de är mindre och har lägre standard. Samt så är min sambos mammas man byggmästare och han kommer ev ta totalentreprenaden på huset, så då kommer priset sjunka ytterligare.

Jag har idag ett billån där jag betalar 2000:- i månaden på idag, har ca 80000:- kvar av skulden samt ett lån på 100000:- där jag betalar 1600:- i månaden på. Min sambo har även han ett lån på 100000:- där han betalar 1200:- i månaden på.

Den kalkyl vi har räknat på har vi ett lån på 2850000:-, jag har räknat på en ränta på 4% (för att räkna högt) samt driftkostnader på 3000:- i månaden.

När vi har betalat alla räntor samt de övriga avbetalningarna vi har idag, så har vi 16590:- över varje månad.

Tror Ni att vi kommer få igenom vårt lån, byggkreditiv, trots att vi har övriga lån idag?

MVH Emma

Hej, vi ska också bygga Trivselhus med en kalkyl på
2900000 kr. Jag tror att banken kommer att säga ja till er då ni har vanliga lån som studielån och billån. Vi behöver inte lägga något själva om vi inte vill. Vi har Handelsbanken.

Mvh Iram

Tack för ditt svar Iram!!!

Ska till banken imorgon kl 10.00. Det är vårt första bankmöte, det är på FSB och hoppas att det går bra. Det är ju en fristående Sparbank så de brukar ju kunna vara lite mer flexibla.

Hur ser er lånebit och ekonomiska situation ut?

Hej Emmakr!
Vi tänker lägga 10 % själva men inte allt i kontanta pengar utan ca hälften i pengar och den andra hälften i eget arbete. Kalkylen ligger på nästan 2.900.000 kr så vi räknar med att låna ca 2.600 00 kr. Vi är 30 resp. 31 år och har tre barn på 4 år, 3 år och en liten på 5 månader. Tillsammans har vi nästan 40 000 kr efter skatt per månad att leva för. Vi har båda studielån och ett billån på 2000 kr per månad.

Var ska ni bygga någonstans och vilket hus har ni valt?

Mvh Iram

Hej igen Iram!

Vi ska bygga nere i Skåne, och vi har valt Trivselhus Arkitektskiss nr 522.

Vad ska ni bygga och vart?

Emma

Jippi!!!

Vi fick idag svar ifrån banken att vi fick vårt byggkreditiv på 2,9 Milj!

För er som är intresserade och vill ha lite förhandlingssiffror så fick vi dessa villkor:

Byggkreditiv: 2,34%, INGA övriga kostnader!

Ränterabatt vid teckning:

Rörlig: 1%

Fast: 0,6%

Och Topplån: 0,6%

Detta är på FSB!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.