Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
ordain: Om jag förstår det hela rätt finns det inte någon statligt reglerad auktorisation av fastighetsvärderare (på det sätt det finns av exempelvis fastighetsmäklare eller revisorer), och ärligt talat tycker jag att vi ska vara väldigt tacksamma för det. Den auktorisation du pratar om är nog SFFs, Samfundet för Fastighetsekonomi, som är en ideell förening som på frivillig basis
MathiasS: För den som vill föra kassabok finns det produkter liknande denna: http://www.neatreceipts.com/ Där man automagiskt kan läsa in kvitton till en databas. Om det inte vore för att eländet kostar flera tusen så skulle det bara ett bra sätt att både hämta info från kvittona rakt in i kassaboken, men också ett bra arkiv för kvitton.
kalleanka70: Jag hade lite mindre husbyggnad men totalt var det med garage ca 70 kvm. Plattan gick de nog back på men det var exkl markjobb. Räkna med min 1200 kr/kvm ex markjobb.
lena_l: Vi har provinsbanken Skåne som är en del av Danske bank och är supernöjda! När vi var fattiga studenter för ganska många år sedan var Östgöta enskilda bank den enda som bemötte oss trevligt (vi pluggade i Linköping) och sedan dess har vi alltså stannat som kunder även om vi flyttat till Skåne. Just att få ett bra bemötande, trots att man inte hade några pengar, var viktigt för
AndWig: Vi byger i Skogås. Tomt 1,1 milj och min totaöbudget ligger på ca 3-3,5 milj. huset är arkitektritat och platsbyggs i lösvirke. Boa ca 200 kvm plus garage. Vem vet det kanske bara blir halvfärdigt :)
Emmakr: Ja, av de tre så har ju HJältevadshus en betydligt bättre standard!
hanneli: Här vi bygger har ingenting byggts på 15 år och lokala FSB sa vi kunne få låna en mille till att bygga för. Köpa begagnat däremot... Men det var lite OT. Det er massa ni kan fixa själva för att få ned priset; måla, tapetsera, lägga golv, kakla, upphandla entrprenör för grunden. Kunnskap och interess sätter gränsen. Ammortering: måste inte, frånsett evt topplån.
jessica: Grattis!! Nä ni behöver inte har banken klart när ni skriver...men det är väl nu du kan få ner priset om ni hittar något vid besiktingen ;)
Mike_x: Ovanstående är något jag tror kommer till sverige. Till viss del sköter vi redan budgivningen själva genom att lägga buden via nätet eller via sms. Den som lanserar en budtjänst kopplad till en stor annons-site för fastigheter kommer troligen kunna tjäna en del pengar. På en sådan site skulle man även kunna ladda ner nödvändiga dokument. Detta bygger på att det blir en accepterad
hanneli: "Galna projekt" ;D Det hela bör jo absolut inte vara omöjligt. Om du väljar köra, så förslagsvis: 1) Bestäm dig för vad och hur _du_ kunde tänka bygga (husmodell, lösvirke/prefab osv). Ha en grovskiss klar som är öppen för modifikationer 2) Tänk klart på hur_du_ kunde tänka dig lösa byggprojektet m projektering,vad ni ska göra tilsammans, vad ni gör var för sig. Här är
Coolman: 94% hos SEB ;D Bankmannen tyckte jag fick huset billigt så hela summan huset kostade + lagfart + stämpelskatt hamnade i 94%... Arvode på 900 fick man själv stå för... OBS: Är ej släkt med bankmannen... Han körde med köpesumma/taxvärde... Så såg han lite :o ...
KnockOnWood: Hej själv goerana, syftet är naturligtvis att slippa fastighetsskatt. Men som sagt, ett hus är väl nytt bara en gång. Annars skulle du och jag kunna byta hus, dubbelflytt alltså, vart tionde år och alltid bo i "nya" hus. Kanske kul omväxling. //KoW
Henrik2: MatteD// Vi har tittat på tomt i Norra Bro men föll för Ekeby-Almby (skogssidan). Bygglovet blev beviljat för någon månad sedan och vi drar igång inom kort 8)
copello: Jag har träffat banken och det hela var nog ett missförstånd från min sida. Men precis som ni säger kräver det en kreditprövning för att bära 2 fastigheter. Tack för kommentarerna.
kalleanka70: Lyssna inte för mycket på din snickare är mitt råd. Många hantverkare är duktiga på sitt arbete men inte som ekonomer. Utgå från att du skall ha så mycket fasta offerter som möjligt INNAN du kör igång. Banken önskar en genomgång/uppställning på bl a följande kostnader som skall omfattas av kreditiv: - Köpeskilling tomt - Fastighetsbildning - Anslutning VA - Anslutning
kalleanka70: Det låter inte konstruktivt detta....stängde inte jag denna tråden som nu är kopierad och startad igen?
Langbein: [citat] Skillnaden nu är familj som inverkar. Men då verkar ju 10.000/kvm stämma. Jag är juridiskt påläst och har inga problem att läsa lagtexter, så jag skrivit många egna avtal, att sälja hus ex. är löjligt enkelt. Folk är skyldiga mig pengar utrikes, att driva process där är ingen önskedröm, här kan man ju vara med själv. Men vi ska ha svenskar som stomreser och spränger,
Langbein: [citat] Då kan man nog räkna med en halv mille inkl. att spränga ett par tre kubik först.
Hodelido: Om man antar att det kostar 15000kr/kvm att bygga / bygga till, hur stor del av detta är då arbete respektive material?
ordain: Jag antar att den finska "skuldsättningsgraden" innebär detsamma som vi i Sverige kallar skuldkvot. Skuldkvoten är: Skuld i procent av disponibla inkomsten. Alltså inte räntor & amorteringar i procent av inkomsten, utan skuld. I Sverige låg denna i slutet av 80-talet på ca 130%. 80-90% är inte särskilt alarmerande. Där låg den i Sverige på 70-talet, före låneboomen. [citat]
Langbein: [citat] Jaha där ryker 75.000 till med montering? Vi har 15-20 i garaget, annars känns det kallt om man stannar där ett tag.
jacoblager: Nu har jag tittat på huset och har en mer specifik fundering/fråga under följande tråd: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Grund;action=display;num=1127050108
Langbein: [citat] Ja totalentrepenad är lugnast med ett bra avtal men dyrast.
sofia_k: Calle Anka moderator.... De va på tiden efter alla goda tips vi fått ;D
Laban78: Värderingar är alltid en ren gissning. Vid en försäljning vet man aldrig hur det går, det räcker som bekant med två spekulanter för att det skall blir bud. Generellt är mäklarvärderingar "bra" de ligger ca 30% över det utgångspris mäklaren sätter vid försäljning dvs ungefär så högt budet går vid normal marknad. Undantaget är dock sthlm, gbg och malmö där
yonna: Du betalar tomtskatt fram till året efter att huset är färdigt; därefter startar de fem skattefria åren, hus & tomt ihop. I många banker ges en 'ränterabatt' när man ändrar kreditivet till bundna lån. Banken kan inte 'tvinga' dig ta lånet i sin bank så det kan ändå löna sig att kolla runt när det är dags att binda lånen.
Ica80: Har fått en offert från älsbyhus nu. Ett sleipner med takkupa samt dubbelgarage. Slutsumman skulle hamna på 1,5 milj. Då är det inga tillval utan bara standard. Ni som byggt, är det något man kan fixa själv för att få ner priset? Nån som har deras standard, tycker tillvalen var dyra. Månadskostnad ca 8000:-, men måste man amortera eller kan man ta det amorteringsfritt för att få