Efter att ha separerat från min sambo så söker jag nu nytt boende. Jag har en MC som behöver en garageplats. Jag slås mellan att bo i lägenhet i Göteborg eller i hus i Borås.
Anledningen till detta är följande:
Hus i Borås, klart billigare än Göteborg, jag kan bo nära centrum till relativt lågt pris. Jag kan meka med min MC, fixa i garaget, vara ute och grilla etc etc.
Bostadsrätt i Göteborg: Skall jag bo i lägenhet kan jag lika gärna bo i Göteborg, storstadens utbud osv.
Jag har följande ex:
Hus i Borås:
Eventuellt pris 1.500.000:- Huset har vattenburen el som uppvärmning och en kakelugn som fungerar ok.
Lgh kostar säkert 1.400.000 innan budgivningen är klar, har en hyra på 2600 ca.

Jag planerar lägga 10% kontant.
Huset skulle kosta mig följande:
Lån 1819:- om jag jämkar
Drift 3000:-
Summa 4819/mån

Lägenhetens kalkyl ser ut så här:
Hyra 2600
Lån 1576 om jag jämkar
Summa 4088

Jag har planerat att elda en del i spisen, jag är borta en del hemifrån så jag använder inte särskilt mycket el.
El tillkommer föv till lägenheten.

Jag har i lön ut efter att min bil är betald ca 15904-18300/mån.

Min Hjärna säger lgh, man vet vad man har för utgifter osv men mitt hjärta säger hus.

Vad säger ni?
PS, Jag har ju inte för avsikt att bo hela livet i huset själv :)

En trädgård är guld värd!
Det går inte med ord beskriva hur det känns att äga sin mark (och då menar jag inte bara trädgårdsarbete ...)
Det är ju därför alla har sommarstugor!
Om du inte är hemma mycket så spelar det väl mindre roll hur centralt du bor?
Trädgårdsarbete o husarbete hör ju till plussakerna inte till minus.... ::)

Om vi antar att du inte har några barn att ta hand om varannan vecka eller så, så röstar jag för lägenheten.

Om nu ditt hjärta säger hus så betyder detta en hel del - budgivningen på lägenheten är ännu inte klar så differenserna boendekostnadskalkylerna kan närma sig varandra men du har visst inte räknat med reskostnaderna till jobbet.

Bor du vid Avenyn kostar alla pubbesök en del. Det kostar mindre att fara hem & meka med MC'n. Men det kostar mer att fantisera om nytt badrum ...

Äsch - köp huset! ;D ;D ;D

Tack för era svar. Budgivningarna är fullt igång.
Jag återkommer med hur jag gör.

Det är roligt......så fort någon skriver att man mekar med en MC så tar alla för givet att det är en kille vi talar om..... :)

Tja, vod tror ni, är jag Kille eller Tjej?
Jag tänkte precis säga att jag mest känner män som bor i hus ensamma, men min morsa har faktiskt flyttat till hus själv ett par gånger i livet.

Kave skrev:
Tja, vod tror ni, är jag Kille eller Tjej?
Hmm, kan Kave stå för Eva K?

Äsch - vi är många ensamstående kvinns som bygger hus  ;D! Inte fullt lika många av dessa med MC-intresse - men varför inte?

Annars ger husbyggande en god chans/risk till att bli singel igen. ;)

Mitt råd är att ta lägenheten. Singellivet kräver sin centrala ungkarls/-kvinnaslya. :)

Villa är för Volvo, begynnande flint/bilring, öl/chips framför Jeopardy, urtvättade T-shirts och mysbyxor-stadiet. 8)

mvh
David

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.