hempularen skrev:
Formuleringen att man kan häva köpet om det finns fel som köparen inte kan acceptera är ju lite ovanlig i mitt tycke.

Om det är en mäklare som hittat på det?

Det innebär ju i praktiken att köparen är inte bunden av kontraktet.
Min mäklare förklarade detta för mig och vi får se om jag kommer ihåg det rätt.
Vad jag förstår är denna formulering till för att man inte ska kunna prissätta felen innan besiktning. Det blir lite mer take it or leave it än prutning innan besiktning. Rätta mig gärna.

mvh
David

I husaffärer är allt tillåtet. Mäklarna är inte sämre dom. Jag ger hellre en slant till mina barn. Tyvärr är samhället utformat så idag att det gäller att se om sitt eget hus.
Var även detta en rent hypotetisk diskussion som inte har med dina åsikter att göra?

hoover99 skrev:
Det var mer ämnat att handla om ett dåligt kontrakt än om en dålig människa.
Jag tycker det verkar handla om både och. :P

Även om jag förstår upprördheten, kanske mer än de flesta, kanske vi ska lugna ner oss lite.

Jag tror att Hoover99 blandat ihop begreppen lite och om han får tänka över saken så förstår han att det han rent hypotetiskt funderat på att göra inte är speciellt schysst. Alla har väl rätt att tänka fel ibland, huvudsaken är att man inte gör dem i slutändan.

mvh
David

David skrev:
Jag tror att Hoover99 blandat ihop begreppen lite och om han får tänka över saken så förstår han att det han rent hypotetiskt funderat på att göra inte är speciellt schysst. Alla har väl rätt att tänka fel ibland, huvudsaken är att man inte gör dem i slutändan.
Absolut......., jag håller med David, huvudsaken tycker jag emellertid är att man inser "pudelns kärna" dvs. vad i tänket som var det verkliga felet (om det nu var egna personliga åsikter, eller hur det nu än var egentligen.... ;)) samt att om och när man väl insett det, även inser att den vissheten förväntar sig applikation även på andra områden i livet :)

Dessutom har jag idag läst igenom alla Hoover99's tidigare inlägg och de här 'plumparna i protokollet' från den här tråden tycker jag avvek en hel del från de övriga som varit både trevliga, vänliga och sansade i tonen, så visst tycker även jag att "en gång är ingen gång, men två gånger är två gånger för mycket" ;), så Hoover99 stanna du kvar på forumet under ditt nuv. 'nick' :)

MVH :)//Christina.

hoover99 skrev:
MathiasS; Menar du verkligen att du kan döma mig som en dålig människa efter vad du läst här?
Nej, jag känner inte dig (vem lär man känna ordentligt på ett Internetforum?) och är öppen för möjligheten att du tittar förbi på en grillad korv eller två när jag byggt en altan att sitta på nästa år.

Om du fört ett teoretiskt (hypotetiskt) resonemang i denna tråd så har du gjort det med god inlevelse. Trots att du blivit starkt ifrågasatt vidhåller du din ståndpunkt ("...vi har ingenting att förlora på att försöka"). Vad du egentligen tycker i sakfrågan blir jag inte klok på.

Men visst, alla kan ha en riktigt överjäkligt dålig dag framför tangentbordet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.