Fick reda på att vattenpriset i vår kommun skulle höjas till 17:50:- kubiken + moms.
Har alla samma priser eller är det olika i kommunerna på det som allt annat?

Priserna varierar mycket mellan olika kommuner. ;)

Göteborg:

4,44 kr per dag +
7,67 kr/m2 -
100 kr för "självavläsning"

Detta är priser exklusive moms.

Slutsats:
Flytta till Göteborg om du gillar vatten (det regnar just nu):

KoW

Ja jag gillar vatten, det är därför jag bor på en ö ;D

Det här vädret passar mej jättebra +grader o utan snö, perfekt när man ska göra grund o huset kommer om 6 veckor 8)

Hörs att jag inte gillar vinter va? ;)

Sorry Dragonlady,

trodde att du avsåg sötvatten.

När snöade det senast på Hönö?

KoW

Ja, sötvatten var det nog jag menade men allt vatten är bra, dock är det goare o duscha i sötvatten. ;)
Snö ??? vad e det ???
Jaha det där vita som blir slafs efter 5 minuter, det kom nog nåt liknande nån dag tror jag fast.. tror jag hade en mardröm för när jag tittade nästa gång var det borta ;D

DragonLady skrev:
Fick reda på att vattenpriset i vår kommun skulle höjas till 17:50:- kubiken + moms.
Har alla samma priser eller är det olika i kommunerna på det som allt annat?
Kunde inte låta bli att räkna hur många kubik vatten vi skulle ha fått ifall vi inte hade borrat en egen brunn och bott i eran kommun (Inkl.moms) nämligen 2272 kbm, man får väl dricka ihjäl sig för att känna nyttan av att inte betala kommun för vatten. :D

21 kr inkl moms för 1 kubik vatten? Det var dyrt...

Vad betalar ni för avloppet per kubik?

Tacka vet jag grundvattenbrunn + tre-kammar-brunn(Som töms 1 gång/år för 1100 kr)...

Coolman skrev:
21 kr inkl moms för 1 kubik vatten? Det var dyrt...

Vad betalar ni för avloppet per kubik?

Tacka vet jag grundvattenbrunn + tre-kammar-brunn(Som töms 1 gång/år för 1100 kr)...
Jo visst är det skönt med egen brunn, men det kostar ju lite att kirra den oxå.
Vi borrade lite längre än bara grundvattnet för att eliminera alla risker med att bli utan vatten, vi borrade ner till 40 m varav 21 meter fram till berg "puh :o dyrt med foder rör" Vi betalade 50.000 för allt=från inget till vatten i kranen.

Har ni 3 kammar-brunn för BDT eller allt?
Vi har en 6 Kubiks tank till "kiss & bajs", och 3-kammarbrunn (2kubik)med markbädd för BDT.

Jarppan skrev:
Har ni 3 kammar-brunn för BDT eller allt?
Vi har en 6 Kubiks tank till "kiss & bajs", och 3-kammarbrunn (2kubik)med markbädd för BDT.
Öhhh.. BDT?

Enda jag vet när jag köpte Skånelängan är att brunnen är borrad ner 89m och sen trekammarbrunn för allt tror jag...

Blir nog att fråga grannen som man delar med...(Vet, betalar 50% av 1100 kr ;) )

Coolman skrev:
Öhhh.. BDT?

Enda jag vet när jag köpte Skånelängan är att brunnen är borrad ner 89m och sen trekammarbrunn för allt tror jag...

Blir nog att fråga grannen som man delar med...(Vet, betalar 50% av 1100 kr ;) )
BDT=Bad disk & tvätt.

sen trekammarbrunn för allt tror jag...

Har ni ingen infiltration? annars måste ni ha en enorm trekammarbrunn eftersom den räcker till både er och grannen..

Det är en filterbädd trekammar brunn. Mer visste ej grannen... Byggdes om 1979 och har fungerat klanderfritt sen dess...

Vi har dagsbrunnar där disk + övrigt från köket kommer ut till. I badrummet är allt kopplat till trekammarbrunnen.

Fungerar bra så inget att ändra på ;) men jag borde nog läsa lite mer om hur det fungerar.

Hemmakatten
Vallentuna kommun, där vi köpt tomt o ska bygga i år, tar 29,93kr/m3! Det måste vara rekord!! Dessutom tar de 3.000 kr i fast avgift varje år!.

Ett annat rekord måste vara anslutningsavgiften för VA. Vi skulle få betala - och håll i er nu - 206.800 kr! :P :o

Just nu är vi väldigt glada att det inte finns kommunalt VA där vi ska bygga. Vattenbrunnen kostar oss 50.000 inkl. pump och avloppsanläggningen (som vi delar med 2 andra fastigheter) kommer att kosta oss 30.000 kr. Det blir totalt 80.000 kr. En viss skillnad, eller hur! :) ;D

206.800 kr?!?!?!

Får kommuner ta ut hur mycket som helst?

I Trelleborg Kommun kostar det ca 70.000 kr... Alltså 1/3 pris. Är det mycket berg/stenar i grunden som gör det kostar så mycket mer?

Hemmakatten
"Grundavgiften" är 103.400 kr för alla. TIll detta kommer en tomtyteavgift om 32:-/m2. Denna är dock maximerad till vad "grundavgiften" är och för vår del hade det då blivit dessa 206.800kr. Om du har en tomt på 1.000 m2 hade din avgift blivit 135.400kr och för tomt på 2.000m2 hade den blivit 167.400 osv. Helt absurt mycket pengar!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.