Vi köpte för ett år sedan ett hus på landet utanför strängnäs.
Det var två fastigheter (ett separat garage med stor plan) som inte kan slås ihop. Jag hadde ingen handpenning och fick därför låna hela beloppet (Dyrt). Försäljningen var helt privat (ingen mäklare) och enligt en lokal mäklare så fick jag huset billigt (enl Nordea så var det dyrt men dom kollar ju bara på villvärdet.se typ).
Nu undrar jag om man kan omvärdera huset för att få ner kostnaderna på lånen. Måste man värdera fastigheterna var för sig eller som en klump?

Jag förmodar att om man värderar båda fastigheterna ihop så blir det högre då man får större tomt etc.

Jag har inte kunnat renovera nänvärt då jag spenderar alla pengar på lånen :(

Är fastigheterna samtaxerade tror jag inte att du ska få några problem med att värdera dem ihop.

Av vilken anledning kan inte fastigheterna slås ihop?

Var det en lokal bank som tyckte att priset för fastigheterna var dyrt? De brukar nämligen ha mycket bra koll på prisbilden i det lokala området (precis som en lokal mäklare).

Nu undrar jag om man kan omvärdera huset för att få ner kostnaderna på lånen.
Det kan du definitivt göra, ifall det är så att en värdering ger högre värde än banken idag räknar med.

Hur har du det idag med bolånen, ligger de med båda fastigheterna som säkerhet?

Fastigheterna är inte samtaxerade och problemet ligger tydligen i att den ena är i stadsplanerat område och den andra inte. Då bara den ena fastigheten är bostad så kan bara den användas som säkerhet till lånen.

Det var en lokal bank som värderade huset men de kollade bara på villvärdet.se vad jag försod, och enligt dem så har dom svårt att värdera huset då det inte har sålts så många hus i närheten av denna klassen (storleken) de senaste året.
Och iockmed att det är skilda fastigheter så går det ju bara att värdera en i taget och inte alls om det inte är en bostads fastighet.

Värderar man bara bostads fstigheten så är nog värdet det samma som vi gav för huset men om man slår ihop fastigheterna så käns det som det blir mycket mer värt. Den andra fastigheten är ett stort Dubbelgarage med 3st bodar och ca 800kvm tomt m jordkällare äppelträd mm

Ni kanske färstår mitt dilemma. :-/

matsrob skrev:
Det var en lokal bank som värderade huset men de kollade bara på villvärdet.se vad jag försod, och enligt dem så har dom svårt att värdera huset då det inte har sålts så många hus i närheten av denna klassen (storleken) de senaste året.
/
Vår bankkontakt (nordea) gjorde likadant som för dig. Vi tog kontakt med mäklaren som sålde huset vi köpte och han "skrattade" åt nordea, man kan inte värdea ett hus med villavärdet.se då de bygger inte på faktisk data. I vårt fall så jämfördes vårt hus med andra hus som inte var likadana (sämre med platta tak) men de var sålda i den tidsperioden... Han skulle vid senare tillfälle komma ut och titta samt värdera om huset åt oss.

Kan varmt rekommendera en mäklare, kanske vill ha lite pengar men det kan det kanske vara värt (kolla bara upp så att banken godkänner mäklaren/värderingsmannen)

Mvh
Peter

Finns det några nackdelar med att omvärdera sitt hus, om man med säkerhet vet att det är värt mer?

Tänkte då främst på fastighetsskatten / taxeringsvärdet osv..

Skatteverket tittar inte på bankvärderingarna, dom tittar på faktiska försäljningar, och försöker sedan extrapolera priserna över stora områden där det finns för dåligt underlag.

Finns det risk på andra hållet? Låt säga jag lånat 1.5 milj och tar dit värderingsman som säger 1.3 milj vägrar banken lånat ut de sista 200' då?

Det där med värderingar är lite knepigt! Vår bank ville låta värdera vårt hus efter renovering/tillbyggnad. Väreringsmannen kom och värderade men jag fick en känsla av att han satte värdet mer efter vår ekonomi eller rättare vad han trodde sig veta om vår ekonomi (han kände till vårt inköpspris samt frågade finkänsligt om vad renoveringen/tillbyggnaden kostat) än efter förmodat försäljningspris (det är nog svårt att värdera vårt hus så eftersom vi bor i ett litet samhälle med nyare och gamla hus blandat). I vilket fall satte han värderingen till ett värdet som precis motsvarade inköpspris+renoverings/tillbyggnadskostnad. Men vår bank rev genast denna värdering och höjde den med 400 tkr vilket motsvarar vårt banklån. Vad är då marknadsvärdet på vårt hus? Jag tror iofs att vi kan få ut bankens värderingssumma plus lite till men allt beror ju på läget när man säljer. Slutsats; 1. Med goda bankkontakter tror jag inte att man behöver oroa sig för en värdering under belånat belopp. 2. Värderingar är vanskliga och att sätta ett bestämt pris på ett marknadsvärde är svårt för att inte säga omöjligt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.