2 397 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Räntesäkra byggkreditivet?
Hej!
Jag har beställt ett hus från Ä-hus som kommer att levereras i vinter och har för tillfället ett byggnadskreditiv hos Handelsbanken. Jag var i kontakt med banken i dag för att höra vad som gäller om man vill räntesäkra sig och alltså binda räntan för bolånet redan nu. Jag fick då veta att man kan räntesäkra bolånet max 1 år i förväg men att det inte gick förrän huset stod på plats vilket är ett bra tag kvar. Har ni andra fått samma besked om ni har pratat med er bank angående detta? Enligt min bank så var det helt omöjligt att räntesäkra sig innan det finns ett hus på tomten pga värderingen och någonting med Stadshypotek?
Jag har beställt ett hus från Ä-hus som kommer att levereras i vinter och har för tillfället ett byggnadskreditiv hos Handelsbanken. Jag var i kontakt med banken i dag för att höra vad som gäller om man vill räntesäkra sig och alltså binda räntan för bolånet redan nu. Jag fick då veta att man kan räntesäkra bolånet max 1 år i förväg men att det inte gick förrän huset stod på plats vilket är ett bra tag kvar. Har ni andra fått samma besked om ni har pratat med er bank angående detta? Enligt min bank så var det helt omöjligt att räntesäkra sig innan det finns ett hus på tomten pga värderingen och någonting med Stadshypotek?
Birgi: Det var som tusan! Undrar hur det kommer sig att de sa att det var omöjligt innan huset stod på tomten till mig. Har ni alltså byggkreditivet löpande tills huset är klart och sedan lägger ni om det i ett bolån där ni har beslutat räntan på den bundna delen redan nu? Får man fråga hur lång tid det är kvar tills ni får ert hus samt hur stort påslag ni fick på dagens bundna ränta i och med att ni räntesäkrade lånet i förtid?
Freddi skrev:Birgi: Det var som tusan! Undrar hur det kommer sig att de sa att det var omöjligt innan huset stod på tomten till mig. Har ni alltså byggkreditivet löpande tills huset är klart och sedan lägger ni om det i ett bolån där ni har beslutat räntan på den bundna delen redan nu? Får man fråga hur lång tid det är kvar tills ni får ert hus samt hur stort påslag ni fick på dagens bundna ränta i och med att ni räntesäkrade lånet i förtid?
Vi får dessa räntor om vi räntesäkrar (har inte svarat ännu på bankens erbjudande):
2 år 2,67%
5 år 3,44%
8 år 3,99%
Enl. planerna ska plattan gjutas i oktober, husleverans i december, inflyttning i mars/april... Vi ska ta ställning till dessa räntor denna vecka! Hur hade du gjort?
Ni har ju fått 0,3% rabatt på Handelsbankens "ordinarie räntor" trots att ni binder räntorna i förtid vilket jag tycker verkar vara helt okej. Jag har förhandlat till mig 0,5% lägre ränta avseende den bundna räntan när jag lägger om mitt kreditiv i ett bolån i vinter när huset är klart och skulle helt klart kunna tänka mig att "endast" få 0,3% lägre ränta istället mot att jag fick binda räntan redan nu. Jag skulle alltså ha nappat på erbjudandet om jag hade varit i era kläder.
Måste ni bestämma ett datum för värdering av huset redan nu för att kunna bestämma ett datum då bolånet skall börja gälla? Kostar det er någonting att binda räntan i förtid? Vad händer om räntan är lägre den dagen ni lägger upp bolånet, antar att ni ändå får den ränta ni blivit erbjudna nu?
Jag pratade nämligen med SEB tidigare i dag för att veta vad de hade för villkor och hos dem betalade man en engångssumma för att sätta ett räntetak på bolånet max 6 månader framåt i tiden. Man har i och med den betalda avgiften betalat för att gardera sig om att räntan aldrig överstiger det som man har avtalat. Om räntan däremot skulle vara lägre när man lägger om kreditivet i ett bolån så får man den lägre räntan. Antar att det inte fungerar likadant hos HB, eller?
Måste ni bestämma ett datum för värdering av huset redan nu för att kunna bestämma ett datum då bolånet skall börja gälla? Kostar det er någonting att binda räntan i förtid? Vad händer om räntan är lägre den dagen ni lägger upp bolånet, antar att ni ändå får den ränta ni blivit erbjudna nu?
Jag pratade nämligen med SEB tidigare i dag för att veta vad de hade för villkor och hos dem betalade man en engångssumma för att sätta ett räntetak på bolånet max 6 månader framåt i tiden. Man har i och med den betalda avgiften betalat för att gardera sig om att räntan aldrig överstiger det som man har avtalat. Om räntan däremot skulle vara lägre när man lägger om kreditivet i ett bolån så får man den lägre räntan. Antar att det inte fungerar likadant hos HB, eller?
Det går inte att räntesäkra ett byggkreditiv eftersom det är ett banklån. Ett hypotekslån går att räntebinda men endast när huset är byggt och värderat. Mig veterligen är det bara SEB och SHb som har möjligheterna till räntetak dvs rörligt men med ett tak till skillnad från "riktigt" bundet där du är garanterad samma ränta hela löptiden.
Klicka här för att svara