Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
ellie: Glömmde säga att vi inte har några lån , men vi har varsin kredit på visakortet à 10 500:- ej utnyttjad + en kredit på bensinkortet på 8000:- ej utnyttjad !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
hempularen: Tror att det är vart 5e år. Det är (oftast) inte olagligt att vara dum. På vårt förra hus byggt -84 var det 3-glasfönster, men hur skall jag som lekman kunna se skillnad på 3-glas och 2-glas fönster. Har för mig att vi slapp 2 poäng där. Bara som ett exempel. Nu vet jag inte om dom frågar efter det längre. Tidigare frågade dom också om man hade kakel ända upp till taket i
AndersG: Det är ju bara så att du får oftast flera spekulanter på ett hus i tätort, vilket innebär ett potentiellt högre pris eller omvänt, risken för underpris om du tvingas sälja är mindre.
Langbein: Vi har hittat en hyfsat stor tomt med litet hus på, har liten krypkällare och krypvind, är fint 2 rok & dusch men ev. i fel inomläge på tomten dessutom. Skulle passa för gäster eller att hyra ut, men alla kvm brukar behövas för max. bygrätt. Med anpassningsproblem blir det ofta fel och krångligt att bygga till, sparar man några pengar på det istället för att riva och bygga allt
hanneli: [citat] Jag _tror_ (men vet ej säkert) att orsaken är mycket regn och hög luftfuktighet i det området MH bygger flera hus, det är ganska törrt vintertid här vi bygger (som 7 mil i från). Frågade inte så noga. mvh hanneli
yonna: Nej. Du söker lagfart på tomten - innan huset är klart. I annat fall blir det lagfart på tomt inkl hus dvs mycket högre.
atelli: Jag antar åxå att jag inte kan få uppskov, men jag ska iallafall undersöka möjligheterna! Gåvan av lantbruksfastigheten gjordes i år, så där slipper vi gåvoskatt. Däremot styckade min syster o jag av varsin tomt o det var förra året, så där blev det gåvoskatt...
Ricky: [citat] Vad jag menade med äldre är väl generationen 40-talister (mina föräldrar). Jag har hört det mycket under min uppväxt och vet inet om det är rätt eller fel. Det är väl ett dock ett faktum att många från den generationen idag sitter med betalda hus, något de flesta som köper hus idag inte kommer att uppleva. fast nu kanske jag är avundsjuk och kommer bort från ämnet. :)
Ricky: Huset kommer garanterat bli dyrare än kalkylen, ta i ordentligt på posten oförutsedda utgifter.
MrMagic: I en normal villa är fördelningen mtrl/arbete tydligen 50/50, dvs mycket att spara.....
Jarppan: [citat] Släpp inte drömmen, utan sätt mer krav på säljaren. Var beredd att betala en geoteknisk undersökning på tomten, om ni verkligen vill ha den. Så att ni kommer närmare en riktig kalkyl och att ni inte hamnar i ekonomiska äventyr pga en Säljk*t säljare ;D Mvh Jarppan
samba: Vi fick preliminär bedömning att vårt egna arbete värderas till ca 400 000kr av vår bankman igår(FSB). Om det håller när huset är färdigt och värderas igen slipper vi topplånen utan att lägga något kontant själva. //Samba
Hemmakatten: ARBETET skall vara utfört senast den 30/6 -05, men fakturan kan betalas vid ett senare tillfälle. Det måste stå på fakturan att arbetet är utfört senast 30/6. Själva ansökan till Skatteverket skall vara inlämnad senast 30/3 -06.
angus96: Hej har en bärande vägg som delar två lika stora rum, tänkte riva halva och bygga uppp en ny innerväggså att jag får ett mindre och ett större rum. Nån som vet vad det kan kosta att anlita en snickare som gör jobbet? Öppningen i väggen blir ca 3m och den nya innerväggen ca 3.5m. Den befintliga väggen är en trävägg.
hempularen: Det här med entrepenadsformen och vad det innebär är nog det viktigaste att förstå inför ett husbygge. Och nöj dig inte med att ha läst in dig på detaljerna en gång, skaffa flera olika källor till vad det innebär, fråga flera husleveratörer och jämför kritiskt skillnaden i deras svar. Oavsett vilken entrepenadsform du väljer så finns där mer eller mindre osannolika hål att
hempularen: Normalt sett så är ju inte "extra mark" så mycket värd, det höga tomtpriset gäller ju för en tomt med byggrätt. Om den bit mark du vill köpa är de 50 kvm som behövs för att kunna stycka av en tomt från din, så är de ju snarare värda 10 000 per kvm (eller mer). Eller om de innebär att grannen inte längre kan stycka av sin tomt. Om de bara utgör lite extra tomtmark, som passar
Iram: Hej och grattis till den kommande bebisen! Jag tycker att du tänker helt rätt. För det lånet betalar du ca 6000 kr/månad så det borde ni klara. Lycka till! Mvh Iram
jessica: Dränera om skulle jag göra vare sig det visar något eller ej. Det är ju en självklarhet idag och gör ni det själva så räcker det i er budget också. Annars kan du räkna med ca 70'Så det skulle jag inte avskräckas för.Däremot om det är fukt så dom varnar för det vid besiktningen.Men då brukar ju bestiktingsmannebn säga vad han tycker och då kan man ju få ner priset också.Men
Familjen_Bygg: Pålästa köpare vet att taxeringsvärde inte är någon absolut sanning utan utgör bara en indikator på vad försäljningsvärdet var på objektet två år före taxeringsåret. Lycka till! :) :) :)
MathiasS: Som sagt, visst kan man det. Vi gjorde så med flit. För att snabbt kunna utöka lånet när behov uppstår beräknade vi hur mycket vi säkert skulle låna (för renovering) och därefter tog vi ut pantbrev på motsvarande belopp. Lån tog vi vartefter det behövdes.
RilleRock: [citat] Mkt pajkastning på Nordea. Det finns alltid ett skäl till avslag likaså skiljer varje kontor sig åt. Vi själva bytte från FSB till Nordea. Fick ett härligt bemötande med bra villkor. [bild]
jimata: De flesta kommuner följer en taxa som Svenska kommunförbundet har sammanställt. Denna taxa ger en riktlinje till vad saker kommer att kosta. Taxan är så konstruerad att, beroende på hur mycket tid en handläggare måste lägga ned på ett ärende, så kostar det mer. Till exempel, om platsbesök måste göras så finns en avgift för det, ska grannar höras så betalar du för det mm.
Anonymiserad 9464: På FSB så erbjuder dom detta upp till ett år innan lånet ska låsas. De tar och lägger på olika procentsatser på dagens ränta beroende hur långa bindningstider som räntesäkringen avser. T.ex så lägger de på c:a 0.25 på ett 12-årigt, 0,45 på en femåring enligt dagsfärska uppgifter.
Snigel: [citat] Ah....den meningen förklarade allt för mig! Jag trodde ju att vi betalade det vi skulle ha betalt i ränta under de år som är kvar! Tack! :)
birgi: Enligt min bankman kostar räntesäkrandet ingenting, förutom den risken man tar att räntorna faktiskt ligger lägre den dagen man ska binda, då får man stå sitt kast.
Anna_Dyring: Nær du ønskar att belåna din fastighet skall du ta ut pantbrev i den. Pantbreven finns sedan registrerade hos inskrivningsmyndigheten dær du bor (tingsrætten). Du betlar 2 % av det belopp du tar ut pantbrev på, d v s om du vill belåna din fastighet med 1 miljon betalar du 20.000 kr i apntbrevsavgift. Dessutom tillkommer en adm.avgift om ca 875 kr. Nær du væl har tagit ut pantbreven
chili: När vi köpte vårt hus har banken hjälpt oss med tillfälligt lån som varken är belånat på huset eller lägenheten (vi hade inte fått lägenheten värderad före det var dags med handpenningen till huset). Situationen är kanske lite annorlunda men principen borde vara densamma - banken lånar ju ut pengar utan säkerhet men i praktiken löper de ju inte någon direkt risk då de vet att