3 801 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Banklån???
Vi har en tomt på 2400kvm värde ungefär 80 000 kr, som vi gärna vill bygga ett hus på. Det vi oroar oss för är att vi inte skall få något lån. Sambon är fast anställd, jag är för tillfälligt mammaledig med risk för att jag blir arbetslös efter att mammaledigheten är slut. Med föräldrapenningen får vi tillsammans ut ca 24 000 kronor i månaden efter skatt. Jag har studielån på 80 000kr men annars har vi inga övriga lån. Vi har kredit på bankkonton på 10 000kr som aldrig varit utnyttjat, samt kredit på tankkortet på 8 000kr. Vi har två småbarn.
Vi vill låna ca 1,4 miljoner. Ska göra all invändigt snickeri på huset själva, så vi har tomt och eget arbete, men ingen kontantinsats.
Hur stora tror ni våra chanser att få lån är? ???
Vi vill låna ca 1,4 miljoner. Ska göra all invändigt snickeri på huset själva, så vi har tomt och eget arbete, men ingen kontantinsats.
Hur stora tror ni våra chanser att få lån är? ???
Enligt en schablonräkning klarar ni räntorna på ett lån på 1,4 miljoner upp till en ränta på cirka 9,2%. Vid är en ränta på 5% får ni enligt schablonen ca 3400 kr över till exempelvis amortering och/eller annat. Vid en ränta på 2.1% där dagens rörliga ränta kan tänkas ligga, får ni enligt denna schablonesberäkning 5785 kr över per månad.
Förhoppningsvis gör den egna insatsen + tomten att ni slipper topplån när värdering på det färdiga huset görs.
Så om ni presenterar projektet och er ekonomi bra för banken så torde det enda frågetecknet vara huruvida banken godtar att huset byggs på ett sådant ställe att deras säkerhet för lånet är god, det vill säga att de tror att marknadsvärdet inte blir lägre än lånebeloppet.
Lycka till!
Förhoppningsvis gör den egna insatsen + tomten att ni slipper topplån när värdering på det färdiga huset görs.
Så om ni presenterar projektet och er ekonomi bra för banken så torde det enda frågetecknet vara huruvida banken godtar att huset byggs på ett sådant ställe att deras säkerhet för lånet är god, det vill säga att de tror att marknadsvärdet inte blir lägre än lånebeloppet.
Lycka till!
tack för era svar. Jag tror inte läget är några problem, det ligger på landet men det tar max 20 min in till stan (örebro). Huspriserna där ute är inte heller så låga.
Jag glömde tala om att i de 24 000 som vi fick ut efter skatt var 1900 barnbidrag. Hade gjort en kalkyl på konsumentverket som sa att vi fick ut 24 000 efter skatt tänkte då inte på att barnbidraget var med där, tyckte själv att det lät lite mycket.
Jag glömde tala om att i de 24 000 som vi fick ut efter skatt var 1900 barnbidrag. Hade gjort en kalkyl på konsumentverket som sa att vi fick ut 24 000 efter skatt tänkte då inte på att barnbidraget var med där, tyckte själv att det lät lite mycket.
Klicka här för att svara