9 364 läst ·
15 svar
9k läst
15 svar
Re: Uthyrning av småhus
Sida 1 av 2
Så vitt jag vet så gäller att inkomst från näringsfastighet beskattas som inkomst av näringsverksamhet, det vill säga, sociala avgifter + vanlig inkomstskatt (kommunalskatt och om du tjänar över brytpunkten, statlig skatt med först 20%, sedan över nästa brytpunkt, 25%). Såvitt jag vet är också hyresintäkten momspliktig.
Du kan dock göra avdrag för kostnader, såsom reparationer, från vinsten.
Men, om du ska göra det, kontakta en skatte-expert. Kanske är det bättre att bilda ett aktiebolag som får köpa tomten av er och bygga och sedan hyra ut.
Hyresintäkten låter väldigt väldigt låg för ett hus med det värdet. I vanliga hyresfastigheter tar man ofta betalt minst 10% av värdet i hyra, men det är klart, det kan ju vara omöjligt att hitta hyresgäster som vill betala så mycket, med tanke på att räntan är så låg att det är billigt att äga sitt hus. Och de som har råd att betala en hög hyra nog också har råd att köpa ett hus.
Du kan dock göra avdrag för kostnader, såsom reparationer, från vinsten.
Men, om du ska göra det, kontakta en skatte-expert. Kanske är det bättre att bilda ett aktiebolag som får köpa tomten av er och bygga och sedan hyra ut.
Hyresintäkten låter väldigt väldigt låg för ett hus med det värdet. I vanliga hyresfastigheter tar man ofta betalt minst 10% av värdet i hyra, men det är klart, det kan ju vara omöjligt att hitta hyresgäster som vill betala så mycket, med tanke på att räntan är så låg att det är billigt att äga sitt hus. Och de som har råd att betala en hög hyra nog också har råd att köpa ett hus.
Hej,
Som jag har förstått det så är måste en bostad vara beskaffad på ett sådant sätt att den har minst 2 lägenheter (Eller faktiskt 3) som du ska hyra ut för att den ska kunna hanteras av en näringidkare. Alternativet är att hyra ut hela huset till någon som bedriver just näringsverksamhet. Innan dessa kan du inte få det klassat som näringsfastighet.
/Tomas
Som jag har förstått det så är måste en bostad vara beskaffad på ett sådant sätt att den har minst 2 lägenheter (Eller faktiskt 3) som du ska hyra ut för att den ska kunna hanteras av en näringidkare. Alternativet är att hyra ut hela huset till någon som bedriver just näringsverksamhet. Innan dessa kan du inte få det klassat som näringsfastighet.
/Tomas
sunemangs:
Det är en skattemässig nackdel vid uthyrning att det är klassat som näringsfastighet. Om det hade klassats som privatbostad så hade han bara behövt betala 30% kapitalinkomstskatt på uthyrningsvinsten, istället för de runt 70-75% som kan tänkas gå i skatt vid uthyrning av näringsfastighet (moms, sociala avgifter, inkomstskatt), när man har ett jobb också.
Så det är inte så att han vill få det klassat som näringsfastighet, men ibland är det tvärt om, att man vill låtsas att något är ens privatbostad fast man inte tänker bo där utan bara hyr ut den.
Har du någon referens till regler som säger att han kan få den klassad som privatbostad även om han inte tänker bo där ifall det är färre än 3 lägenheter?
Det är en skattemässig nackdel vid uthyrning att det är klassat som näringsfastighet. Om det hade klassats som privatbostad så hade han bara behövt betala 30% kapitalinkomstskatt på uthyrningsvinsten, istället för de runt 70-75% som kan tänkas gå i skatt vid uthyrning av näringsfastighet (moms, sociala avgifter, inkomstskatt), när man har ett jobb också.
Så det är inte så att han vill få det klassat som näringsfastighet, men ibland är det tvärt om, att man vill låtsas att något är ens privatbostad fast man inte tänker bo där utan bara hyr ut den.
Har du någon referens till regler som säger att han kan få den klassad som privatbostad även om han inte tänker bo där ifall det är färre än 3 lägenheter?
OK - då är vi överens, dvs fastigheten kan inte klassas som näringsfastighet! Därför är den en privatfastighet och därigenom, om den hyrs ut, skall intäkten skattas på sedvanligt sätt med blankett K3?! Det går inte göra avdrag på renovering, underhåll eller dylikt (inte ens vattenförbrukning om hyresgästen inte betalar den sälv).
/Tomas
/Tomas
En snabb ungefärlig beräkning:
Person X tjänar 27000 kr i månaden på sitt jobb. Han hyr ut en näringsfastighet för 5000 kr i månaden netto (det vill säga, efter kostnader) inklusive moms.
Nettohyran före moms blir då 4000. På de 4000 ska han betala egenavgifter och inkomstskatt. Egenavgifterna är normalt 30,89%, på bruttoinkomsten. Eftersom egenavgifterna är avdragsgilla så blir dock skatten i verkligheten lite lägre, man brukar räkna med en schablon om 25%, vilket i detta fall innebär 1000 kr. Kvar är då 3000 kr. På dessa ska man betala inkomstskatt. Genomsnittlig kommunalskatt ligger på nästan 33% och i det inkomstskikt person X ligger utgår 20% statlig skatt, det vill säga totalt 53% inkomstskatt. Kvar efter inkomstskatt blir 1410 kr.
Alltså, av den ursprungliga hyresvinsten på 5000 kr i månaden återstår 1410 kr. Till skatt har 71,8% utgått i detta fall. Detta är dock bara ett exempel och det kan bli högre eller lägre beroende på din kommunalskatt, din inkomst och om du kan göra några ytterligare avdrag.
Ok, ja, jag är ingen expert på området så det kanske stämmer att du slipper moms, det är ju bra det isåfall.
Och med samma osäkerhet skulle jag tro att du får dra av räntekostnaderna via någon räntefördelning eller liknande, men kolla upp det.
Kan du inte bygga huset för dig själv/din blivande dotter/din gamla mor ... och sedan hyra ut det som privatbostad fram till - ett ponerat datum - då familjen behöver huset?
Jag är själv inte av den uppfattningen att man skall frångå regelverket - men det som här ovan skrivits om näringsverksamhet låter fullständigt vansinnigt ...
Jag är själv inte av den uppfattningen att man skall frångå regelverket - men det som här ovan skrivits om näringsverksamhet låter fullständigt vansinnigt ...
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Jag tror att om du har fastigheten som näringsfastighet så får du dra av i princip alla kostnader som är förknippade med fastigheten, det som sedan blir över får du väldigt hög skatt/egenavgifter på. Men det som antagligen är betydligt allvarligare är att när du sedan säljer fastigheten (som jag förstod var din drivande idé bakom det hela) så räknas reavinsten som inkomst av näring efterssom visnten görs i din firma inte av dig personligen. Dvs du får dels betala inkomstskatt dels egenavgifter på vinsten.
Detta sades till mig när vi funderade på att lägga ett fritidshus i handelsbolag, för uthyrning.
Tilläggas kan också att om du hyr ut det som privatbostad så får du visserligen nog lägre skatt på hyran, men du får i princip inte dra av några kostnader alls, bara ett mindre shablonbelopp.
Detta sades till mig när vi funderade på att lägga ett fritidshus i handelsbolag, för uthyrning.
Tilläggas kan också att om du hyr ut det som privatbostad så får du visserligen nog lägre skatt på hyran, men du får i princip inte dra av några kostnader alls, bara ett mindre shablonbelopp.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Njaa.. det är ju på samma sätt med allt som din firma äger, tar du ut det ur firman, så kan du ju alltid göra en "kreativ" värdering. Men om du säljer om 20 år så är det långsökt att du skulle kunna ta ut det till inköpspris. Du måste ta upp det till marknadsvärde.
Hoover, om du ser det som en pensionsförsäkring och inte hade något krav på avkastning, vilket det ju definitivt inte verkar bli, varför inte behålla tomten som pensionsförsäkring, det är ju framförallt värdeökning på tomten som du är på jakt efter, själva byggnaden stiger ju inte i värde (om marknaden går upp) på samma sätt. Sen smäller du upp ett hus på tomten och säljer alltihop när du skall casha in pensionsförsäkringen. Då slipper du dessutom trasslet med hyresgäster.
Hej
Om du ska hyra ut huset måste du nog räkna med högre omkostnader än om du skulle bott där själv. En del hyresgäster är inte så rädda om "andras grejer".
Tänk också på att koll upp hyresgästernas ekonomi. Vi hade en liten stuga förut som vi tänkte hyra ut - men, de hyresgäster som var intresserade hade blivit vräkta tidigare. (Jag ringde kronofogden och kollade upp dem - det är officiella uppgifter).
Om du ska hyra ut huset måste du nog räkna med högre omkostnader än om du skulle bott där själv. En del hyresgäster är inte så rädda om "andras grejer".
Tänk också på att koll upp hyresgästernas ekonomi. Vi hade en liten stuga förut som vi tänkte hyra ut - men, de hyresgäster som var intresserade hade blivit vräkta tidigare. (Jag ringde kronofogden och kollade upp dem - det är officiella uppgifter).