O
ordain: Den tidigare fastighetsskatten betalades inte av norrman och danskar och andra eftersom de inte hade inkomst här. Den nya kommunala avgiften kommer dock betalas även av dessa.
3 svar · 1,9k läst
yonna
yonna: Denna utgift drar du av som kostnad när du säljer fastigheten.
1 svar · 1,6k läst
H
hempularen: Det är ju ett klassiskt problem. Banken brukar ställa upp och hitta lösningar. Det är idag ganska vanligt att banken ställer upp med ett övergångslån helt gratis. Fasta jag tror att det är mest när man redan har sålt men har en överlappsperiod där man äger båda husen. Idag tror jag att det är mycket svårt att hitta en säljare som går med på att villkora in att säljaren skall
13 svar · 14,4k läst
J
Jossan: Vi funderar på att köpa en tomt i Stockholmsområdet. På tomten finns ett befintligt hus i mycket dåligt skick. Nu undrar jag om någon vet vad det kan kosta att riva ett hus? Storleken är 90kvm + källare Grund: platta på mark. Stomme av betong/trä. Bjälklag av trä. Fasad av puts. Kan man kanske elda upp det? Tacksam för alla förslag :eek:
0 svar · 2,2k läst
M
moOd: Tack! Jag tror jag hittade det nu..
5 svar · 3,8k läst
A
arny: Det gäller att skilja på besiktning och besiktning. Byggfelsförsäkringsbolaget kräver vanligtvis en besiktning där det kontrolleras att entreprenaderna är färdiga med godkännt resultat. Vissa försäkringsbolag inkluderar denna besiktning i försäkringspriset, andra inte. Kommunen kräver en slutbesiktning där det kontrolleras att bygglovet följts och att myndighetskrav på t.ex.
3 svar · 9,6k läst
L
larsg: Lantmäteriverket, eller Metria heter det nog nu, utför utsättning. Har för mig att vi betalade 8-9 tusen.
4 svar · 7,6k läst
L
Lekkamraten: Tillägger att jag förstår att det du inte direkt påverkas av fastighetskatteförändringen först efter 5 år då de avser att ha motsvarande lättnad för nybyggnation som nuvarande fastighetsskatt. Marginell positiv effekt får du år 5-10. Men det medför ju bara att du har väsentligt längre tid till du uppnår breakeven om man skall bedömma din nettoförmögenhet. Förutsatt att det
35 svar · 5,6k läst
Coolman
Coolman: De 40% som ej gynnas av fastighetsslopande är deras väljarstöd? M gjorde klokt satsa på den 60% ;) 60% är mer än 40%. Det begriper väl alla... utom S kanske...
3 svar · 1,8k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Tråden har delvis hamnat utanför ämnet. Har rensat lite och stänger nu ämnet. Tror att vi fått tillräckligt med input om vad folk tjänar o hur mycket lån de har.
80 svar · 26,6k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: Läste precis intervjun (DinaPengar.se: Nybyggda hus slipper fastighetsavgiften) med Anders Borg där han tydligt sade att ingen skall drabbas av det nya förslaget och att 5+5 regeln även bör gälla den nya kommunala fastighetsavgiften... Låter väl bra isf ? /K
20 svar · 6,7k läst
M
mattias_j: Oj, det var riktigt bra räntor! I och för sig ett dyrare hus då, men ändå... :) Jag har fått ner mitt byggnadskreditiv till 3,81% hos Nordea, men det verkar vara allt. Och Handelsbanken kan som sagt inte gå lägre än 4,50% trots att de vet vad jag får hos Nordea. Konstigt att det kan skilja så mellan olika kontor (jämfört med dig alltså)... När det gäller villkoret att placera
4 svar · 1,7k läst
W
WeeBe: Se till att ni inte överförsäkrar er. Det kan kosta onödigt mycket. Om vi nu pratar om dödsfall så finns det ofta ett bra skydd. Genom arbetsgivaren har man oftast ett dödfallskapital om ca 250.000:- samt eventuell familjepension. Sedan utgår avtalspensioner månadsvis. Sedan eventuellt omställningspension från försäkringskassan. Sedan kan man ofta ta en förmånlig försäkring via
8 svar · 7,9k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Well det beror väl på lite hur lång gången man är, men som första titt tyckte jag om hus expo. Nu bygger jag iof fritidshus så de stora villorna detaljgranskade jag inte direkt... /K
7 svar · 5,1k läst
Bezt
Bezt: Sant, det kunde jag gjort. Tänkte inte på det faktiskt. Men var inne på banken i fredags och det låg fel på kvartalsbetalning som några gissade. Allt är ordnat nu iaf.
18 svar · 7,2k läst
H
hempularen: ja en rimlig städning och utgallring är nog ett minimum. Jag var på en visning en gång där ett dödsbo sålde. Allt såg ut som att de bara burit ut liket och sedan öppnat dörrarna för visning. Där stod tom. kvar en sådan där "handikappspotta" (potta på höga ben) bredvid sängen i ett av sovrummen. Mäklaren stod ute på gården och var klart ovillig att överhuvudtaget gå in i
9 svar · 19,0k läst
pappskallen
pappskallen: Håller med swetrot att man nog ska kolla på vad man själv vill ha i stället för vad man kan tänkas "tjäna" på det ena eller andra, därmed inte sagt att det ena eller andra är bäst, det kan ju bara ni svara för. kanske ni prioriterar att ha nära mellan bil/hus när man handlat/ösregnar/barnvagnar mm..........istället för bilfri gård.
5 svar · 3,5k läst
N
NilssonC: [citat] När det gäller banker anser jag att man aldrig skall acceptera det som erbjuds utan att först undersöka alternativ. Kolla med flera banker för att se vilken som ger bäst villkor (både pris- och servicemässigt).
3 svar · 2,0k läst
G
Guldring: Vi har byggt Falken 1 plans hus och flyttar in i helgen. Har inte valt LB-hus som utförare utan Vittjärvshus. Vi har gjort små ändringar som t ex större garage. Är supernöjd med planlösningen och Vittjärvshus.. Själva huset kostade ca 2,1 milj.
1 svar · 1,8k läst
F
fialottabus: Björklidenhus?? mvh fialotta
8 svar · 3,5k läst
·
H
hempularen: Nu är jag inte helt säker på att jag har rätt, men jag har faktiskt för mig att jag hört att man helt öppet kan yrka avdrag även för arbete man betalat svart, och därför inte har något kvitto. Det är troligen en god idé att se till att inte göra det innan preskriptionstiden gått ut för skattebrott (5 år tror jag det är ).
10 svar · 4,5k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] . Tvärtom, det är faktisk en väldigt bra ide! Man tror ju inte att det skall ta slut och att det skall hålla för evigt - men statistiken talar ju emot. och tar det slut med buller o bång o gräl, då är det bra med ordning och reda, rättsprocesser, uppslitande bråk och tvister är inte kul. Och tar det inte slut - då är det ju bara ett gammalt dammigt papper utan värde... :) /K
11 svar · 5,9k läst
E
ErikL: [citat] Ja, om du får din lön i euro av ett företag verksamt i ett euro-land. Det förekommer t.ex. i Haparanda där finländare som arbetar i Torneå men bor i Sverige helst vill ha lånen i euro för att neutralistera valutarisken. Om du däremot bor mitt i Sverige, tjänar lön i kronor, är beroende av svensk arbetsmarknad/inflation/löneutveckling och betalar hantverkare i kronor är det
9 svar · 9,1k läst
H
Henkemuff: Vi är 28 år UNGA och vi flyttar snart in i vårt nybygge. Ett enplanshus ifrån Eksjöhus till en kostnad av 2,7 miljoner. Lånet kommer att stann på 2,3 ungefär och vi räknar med att klara det utan problem. Inga barn ännu, men en lön på bara 29.000:- netto tillsammans. Vi behöver inte amortera något om vi inte vill, huset värderas ju i dagens läge mycket högre än
51 svar · 12,7k läst
·
Daydreamer
Daydreamer: Bra att det löste dig. Jag har kreditivet hos FSB o sa att det tar nog 1,5 år att bygga vårt hus själva, det var inga problem där heller. DD
19 svar · 8,7k läst
yonna
yonna: Jag förstår inte din fråga? Jag = beställare och byggherre. Jag höll själv i mötena för att spara in arbete för KA och entreprenör. Skrev minnesanteckningar och sände dessa till alla närvarande (vid vissa möten var även entreprenörens elektriker, murare, grävare, VVS'are etc också med). Både KA och byggentreprenören gillade läget ;) och det blev bra struktur på mötena och -
4 svar · 2,0k läst
M
miapia83: Allt utöver själva tomten och huset ska ingå. Vad du menar med bygga väg vet jag inte riktigt, men tomten ligger längs med vägen och huset kommer väl hamna ca 10-15 m in, så en infart av något slag ska man ju få till. Förhoppningsvis kommer vi även få "familjepris" på grävning och bortforsling, men det vill jag ju inte planera för. Känns bätter att räkna högt. Garage kommer vi
3 svar · 2,6k läst
L
Lollo: Priser beror givetvis på förutsättningarna på just er tomt, men jag kan bidra med vad det kostade för oss. Avloppsutredning (behövs för att få tillstånd att anlägga eget avlopp i vår kommun) = 7 000 Kr Tillstånd från kommunen för eget avlopp= 2 000 Kr Borrning för vatten ingick i vår VVS ent. och markbädden i markarbetena så jag har inga exakta summor, men vi har räknat med 100
4 svar · 3,7k läst
E
elinb: [citat] Tack för ditt tips lastkaj! Ska testa det! Hoppas att de svarar på prisfrågor här i forumet bara, vissa tillverkare verkar ju inte göra det utan hänvisar till sina lokala säljare...
2 svar · 3,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.