Jag håller på och kollar på byggnadskreditiv och undrar vilka räntor det går att få nu? Jag tycker det verkar skilja väldigt mycket mellan olika banker...

Jag har fått följande:
SEB: 4,50%, uppläggningsavgift 4000:-
Handelsbanken: 4,50%, inga avgifter
Nordea: 3,95%, inga avgifter om slutlig placering görs där, annars 7000-10000:-(?).

På Handelsbanken (där vi idag har våra lån) kunde de inte förstå att Nordea kunde erbjuda så "bra" ränta och de kunde inte alls gå ner. Men jag tycker inte det låter som så jättebra ränta, eller är det det? (HB är inte alls intresserade av att ge några direkta rabatter i övrigt heller trots att de vet att de kommer att förlora oss som kunder... :( 0.1% är allt de kan erbjuda på vanliga lån)
Tror ni det går att förhandla bort kravet om att man måste slutplacera lånet hos Nordea?

/Mattias

Det där slutplacerngskravet lär ju bli svårt att få bort.

Däremot så är ju då frågan om hur länge det måste ligga hos Nordea. Teoretiskt så kan ni ju slutplacera lånet hos Nordea och sedan efter en månad flytta det. Får de in krav på längre bindning så finns det ju en risk att de tar igen vad de "förlorar" på kreditivet, kravet på slutplacering gör det ju svårt att förhandla villkoren då.

vad gäller er nuvarande bankontakt så låter det ju som det är dags att flytta, nu vet jag inte riktigt hur "bra" kunder ni är i banken.

Som jag beskrev i en annan tråd här så var jag på väg att byta bank efter att ha erbjudits 0,07% rabatt. Detta trots låg belåningsgrad, övrigt mycket pengar i banken osv. Det slutade med att banken (kontorschefen) erbjöd mig ny bankman, 0,46% rabatt och 1500 i kontant skadestånd för bankmannens agerande. Jag stannade.

hempularen skrev:
Det där slutplacerngskravet lär ju bli svårt att få bort.

Däremot så är ju då frågan om hur länge det måste ligga hos Nordea. Teoretiskt så kan ni ju slutplacera lånet hos Nordea och sedan efter en månad flytta det. Får de in krav på längre bindning så finns det ju en risk att de tar igen vad de "förlorar" på kreditivet, kravet på slutplacering gör det ju svårt att förhandla villkoren då.
Ja, jag ska försöka ta reda på vilka regler som gäller när man slutplacerar. Annars vill man gärna ha klart villkoren för slutplaceringen redan innan... Men hade slutplaceringen varit nu hade vi fått 0,43 i rabatt på 5 års och 0,39 på 2 års, men sämre på 3 månaders (3.81%, vet inte hur mycket rabatt man ska säga att det är eftersom de har olika rörliga/3-månaders).

hempularen skrev:
vad gäller er nuvarande bankontakt så låter det ju som det är dags att flytta, nu vet jag inte riktigt hur "bra" kunder ni är i banken.

Som jag beskrev i en annan tråd här så var jag på väg att byta bank efter att ha erbjudits 0,07% rabatt. Detta trots låg belåningsgrad, övrigt mycket pengar i banken osv. Det slutade med att banken (kontorschefen) erbjöd mig ny bankman, 0,46% rabatt och 1500 i kontant skadestånd för bankmannens agerande. Jag stannade.
Det låter ju väldigt bra! Har för mig att jag läst det tidigare i någon annan tråd :)...

Vet inte om jag är en "bra" kund eller inte, men vi har varit kunder där i 9 år (med bl.a. lån) och har i alla fall en del sparande där. Min bankkontakt är ganska ny, och jag har haft en hel del kontakt med honom fram och tillbaka nu. Och han ska ha pratat med sin chef och övriga där men de har inga möjligheter att ge bättre. Kreditivitet kommer att vara på 3.2Mkr och slutlånet på 2.2-2.5Mkr. Så det troliga är ju att vi byter bank, vilket även känns lite krångligt...

Ska bygga i Umeå. Blir ett Myresjöhus. Dyrt 3,9 Mkr med tomt. MH har ett samarbete med Nordea, BK får man till 3,25%. Jag förmodar att man samtidigt förbinder sig att placera lånet där. Det man förlorar på gungorna....

Jag har SHB som min hemmabank, har fått muntligt besket av SHB att jag får samma villkor som Nordea, dock med undantaget att slulgiltig placering av lånet INTE är ett krav för BK. Ska skriva entrtepenadkontrakt snart och får väl då veta om SHB står vid sitt ord.

Oj, det var riktigt bra räntor! I och för sig ett dyrare hus då, men ändå... :)

Jag har fått ner mitt byggnadskreditiv till 3,81% hos Nordea, men det verkar vara allt. Och Handelsbanken kan som sagt inte gå lägre än 4,50% trots att de vet vad jag får hos Nordea. Konstigt att det kan skilja så mellan olika kontor (jämfört med dig alltså)...

När det gäller villkoret att placera lånet hos Nordea, så har jag frågat dem. Och ja, man måste placera lånet där men det verkar inte finnas någon viss längd eller så som man måste ha lånet hos dem. Så man bör kunna placera allt rörligt och sen byta efter en månad om man nu inte får bra räntor där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.