Nybyggda hus slipper fastighetsskatten

2007-04-04

Regeln som ger skattelättnader för dem med nybyggda hus kommer att gälla även i framtiden.
– Vi har ingen avsikt att ändra de reglerna, säger finansminister Anders Borg till Dinapengar.se.

Idag slipper man betala fastighetsskatt helt för nybyggda hus de första fem åren och betalar bara halv fastighetsskatt de kommande fem åren.

Räkna ut hur mycket du tjänar på slopad fastighetsskatt
Analys: Lyckan över slopade skatten kan bli kortvarig
"De unga är förlorare på slopad fastighetsskatt"
Han sparar 20.000 kronor på de nya reglerna
Så påverkas DU av slopade fastighetsskatten
Mäklare: Nu stiger bostadspriserna ännu mer
Vinnare och förlorare - hela listan
Göran och Fredrik är alliansens vinnare
Expertens råd: Passa på att köpa sommarstuga i år

När överenskommelsen om den nya fastighetsskatten presenterades på tisdagskvällen hänvisades till att frågan hur de nya reglerna ska påverka nya hus ska utredas ytterligare av den utredningsgrupp som regeringen tillsätter.

Men nu säger finansminister Anders Borg att ingen ska behöva oroa sig för att få sämre villkor än i dag.

– Det är många som har hört av sig till oss och för att det inte ska råda någon osäkerhet vill vi nu slå fast att vi har ingen avsikt att ändra de reglerna.

Det innebär att man kommer att slippa betala full fastighetsskatt de första fem åren.

Exakt hur det blir de kommande åren är inte klart än.

Men Anders Borg säger att det troliga är att maxtaket på 4.500 kronor om året kommer att gälla också för de hus som är mellan fem och tio år gamla.

– Det verkar väl vara det mest rimliga. Det blir de ursprungliga reglerna, men man ska inte få betala mer än i dag.

Källa: DinaPengar.se: Nybyggda hus slipper fastighetsavgiften

Jag har varit orolig för detta! Då hoppas jag att detta stämmer. Jag skall vara helt skattebefriad t.o.m 2009. Har ingen som helst lust att börja betala 4.500 kr om året.
År 6 blir det billigare för mig med den kommunala avgiften än halva fastighetsskatten. Jag hoppas nu verkligen att detta stämmer och att de inte ändrar sig!

Spiderman skrev:
Jag har varit orolig för detta! Då hoppas jag att detta stämmer. Jag skall vara helt skattebefriad t.o.m 2009. Har ingen som helst lust att börja betala 4.500 kr om året.
År 6 blir det billigare för mig med den kommunala avgiften än halva fastighetsskatten. Jag hoppas nu verkligen att detta stämmer och att de inte ändrar sig!
Hur länge tänkte du bo i ditt hus? Räknar du med lite längre horisont så kommer du se att det blir billigare. De första fem åren är ju allt annat än 0kr fastighetsskatt dyrare såklart.

Du skriver att avgiften är billigare än halva fastighetsskatten. Du skriver inte hur mycket så låt oss anta att halv fastighetsskatt för dig är 7.500.

Gamla systemet: År 1-5=0*7500 År 6-10=5*7500=37.500 År 11-20=10*14.000=140.000 Totalt: 177.500

Nya systemet: År 1-20:20*4500=90.000

Läste precis intervjun (DinaPengar.se: Nybyggda hus slipper fastighetsavgiften) med Anders Borg där han tydligt sade att ingen skall drabbas av det nya förslaget och att 5+5 regeln även bör gälla den nya kommunala fastighetsavgiften...

Låter väl bra isf ?

/K

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.