3 843 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Spara kvitto?
Hej
Har fått för mig att det är bra att spara alla kvitto som visar reperationer och förbättringar man gjort på huset för att sen kunna göra avdrag på vinstskatten vid en försäljning.
Men idag läste jag att det bara gäller kvitto för samma år som huset säljs samt 5 år dessförrinnan.
Vad är sant och korrekt? Någon som kanske vet...
//Christoffer
Har fått för mig att det är bra att spara alla kvitto som visar reperationer och förbättringar man gjort på huset för att sen kunna göra avdrag på vinstskatten vid en försäljning.
Men idag läste jag att det bara gäller kvitto för samma år som huset säljs samt 5 år dessförrinnan.
Vad är sant och korrekt? Någon som kanske vet...
//Christoffer
Om du gör en utbyggnad, eller rejäl standardförbättring på huset (t.ex. inreder en tidigare inte inredd övervåning) så är kostnaden för det avdragsgillt även 50 år senare. Andra vanliga varaktiga förbättringar är tilläggsisolering, insättning av treglasfönster eller att helkakla ett tidigare okaklat badrum. Om du däremot tapetserar om vardagsrummet, så är det ett naturligt löpande underhåll, och efter några år är inte det värt något alls.
Enligt skattemyndigheten är reparationskostnaderna avdragsgilla från försäljningspriset endast om det inneburit en rejäl standardhöjning. Fem år blir då en "de-facto-gräns" som kan vara rimlig vid normalt underhåll. Har man däremot köpt ett hus i "rivningsfärdigt skick" och säljer det i ett mycket bättre skick så är åtminstone en del av renoveringskostnaderna fullt avdragsgilla, även om det skulle vara sju år sedan man totalrenoverade alla ytskikt.
Enligt skattemyndigheten är reparationskostnaderna avdragsgilla från försäljningspriset endast om det inneburit en rejäl standardhöjning. Fem år blir då en "de-facto-gräns" som kan vara rimlig vid normalt underhåll. Har man däremot köpt ett hus i "rivningsfärdigt skick" och säljer det i ett mycket bättre skick så är åtminstone en del av renoveringskostnaderna fullt avdragsgilla, även om det skulle vara sju år sedan man totalrenoverade alla ytskikt.
Startsida | Skatteverket [NS4 version] är ett bra ställe att leta på. Deras broschyrer som man kan ladda ned rörande reavinstbeskattning är ganska lätta att förstå om man läser dem med utgångspunkt att man inte skall finna några kryphål.
Detta skall heller inte förväxlas med ROT-avdraget som är något helt annat.
Detta skall heller inte förväxlas med ROT-avdraget som är något helt annat.
Klicka här för att svara