Vi har inlett ett samarbete med en KA. Han angav vid första telefonsamtalet att han arbetar på timpenning (450:-/tim vilket kanske låter rimligt, osäker kring momsen). Vore det inte bättre att se om han kan komma med ett fast pris?

Har vi i så fall tagit med de punkter som behövs? Har vi missat något? (se nedan)

Är tidsuppskattningen skälig, snålt tilltagen eller i överkant på de punkter vi angivit?

Kvalitetsansvariges åtagandepunkter:

Första titt på tomten, information, diskussioner kring vad KA kan bidra med, kostnadsuppskattning, 2 tim

Hjälpa till med tomtplanering, gå igenom bygglovsritningar innan ansökan, 3 tim

Var med på byggsamråd med tillhörande förberedelser, 2 tim

Besök - Shaktbotten, VA, dränering, 1½ tim

Besök - Armering, formning av platta, tappvattendragning i plattan, gjutningens planhet, 1½ tim

Besök - Resning av stomme, takstolar, råspont, papp, strö/bär, takfotsventilation, 1½ tim

Besök - Vindtätning innerväggar utan gips, mellanbjälklag med rör och ventilationsdragning, elinstallation, fönster och dörrar, 1½ tim

Besök? - Diffussionsskikt? (behövs denna punkt, inkludera vid annat besök?)
Avsluta kontrollplanen (redovisa skriftligt till kommunen), 1 tim

Besök - Ytterligare kontroller av fristående sakkunniga vid projektering och genomförande av vissa byggnadsåtgärder
5 besök à 1 timme (Bla tätskikt i kök och badrum), (rimligt antal?), 5 tim

Besök - Delta på slutbesikning, 2 tim

Under hela byggprocessen:
- se till att plan och bygglagen följs med gällande kontroller av projektering och utförande inkluderat
- fungera som rådgivare och bollplank, 10 tim

TOTALT 33 timmar

Jag lät även min KA granska entreprenadkontraktet (byggde på generalentreprenad) innan jag skrev under och KA'n gjorde en hel del ändringar och - framför allt - förtydligande. Som jag ser på din lista anlitar du din KA med utvidgad kontrollfunktion och detta är bra och 'betalar sig' absolut i längden. KA'n la tex in dagbok i byggboden och checkade av denna vid varje besök.

Jag kallade också som byggherre till byggmöten ngn gång i månaden och då närvarade även KA'n. Det kan du också göra och om du skriver minnesanteckningarna själv sparar du in lite pengar. Dessa uppföljningsmöten var väldigt värdefulla och där problem (för sådana uppkommer!) löstes smidigt. För din del skulle du naturligtvis kunna ha dessa i kombination med dina listade KA-inspektioner.

När det gäller byggsamrådet tycker jag 2 timmar är lite snålt. KA ska både förbereda och följa upp det mötet beslutar om. Det kan komma att bli lite merarbete avseende energiuträkningen som kommer att krävas - beroende lite på när ditt hus byggs. Men denna kanske husleverantören fixar?

Slutbesiktning på 2 timmar låter också lite snålt.

Du har inte räknat med några restider vid alla platsbesök?

Timpriset du fått måste rimligen vara utan moms. Jag ville också ha fast pris men min KA jobbade endast på löpande. Vi skrev istället ett avtal som gick ut på ett mini- och ett maxibelopp. Slutfakturan låg strax över minimum dvs helt OK.

Ett av de första byggmötena höll vi på enkel restaurang med KA och byggledare och det var en bra investering från min sida ;).

Mitt samarbete med KA'n var väldigt trevligt. Överhuvud taget var byggtiden en otroligt trevlig tid - så trevlig så att jag kan tänka mig att göra om detta om ett antal år :D

Lite snålt tilltaget är det med förberedelser inför samrådet eftersom han dessutom skall upprätta en kontrollplan som är specifik för ert hus.

Dessutom är det en del pappersexercis efter slutbesiktningen när den signerade kontrollplanen, intyg och begäran om slutbeviset skall skickas in.

Därför bör det tillkomma några timmar till.
Om han inte angett annat så är priser till privatkonsumenter alltid inkl. moms.

Normalt fastprisarvode på KA ligger melan 15000-20000 på en villa, men då ingår inte riktigt så många platsbesök som du tagit upp.

yonna skrev:
Jag kallade också som byggherre till byggmöten ngn gång i månaden och då närvarade även KA'n.

Så du hade möte själv med KA??
;oD

Byggherre= den som låter uppföra eller utföra en byggnation.

förväxlas ofta med:

Byggmästare=entreprenör som gör arbeten åt byggherrar.

Jag förstår inte din fråga?

Jag = beställare och byggherre. Jag höll själv i mötena för att spara in arbete för KA och entreprenör. Skrev minnesanteckningar och sände dessa till alla närvarande (vid vissa möten var även entreprenörens elektriker, murare, grävare, VVS'are etc också med).

Både KA och byggentreprenören gillade läget ;) och det blev bra struktur på mötena och - framför allt - fick vi alla frågor på papper och inga otydligheter hamnade i diket. Detta innebar dessutom att slutbesiktningen gick som en dans eftersom vissa åtgärder redan fixats innan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.