5 131 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Samla priser på olika hus i denna tråd?
Jag har surfat på detta forum till och från ett bra tag nu, med drömmar om att bygga hus i framtiden. Nu har vi tagit beslutet att det ska bli av inom 5 år, förhoppningsvis tidigare.
Eftersom prisuppgifter är lite bökiga att få tag på funderar jag på om ni är villiga att dela med er av den information ni har?
Det borde ju vara jättebra att ha en tråd där man kan gå in och leta pris på just det hus man är intresserad av!
Förslag på upplägg:
1. Stad
2. Hustillverkare och modell
3. Pris nyckelfärdigt inkl grund
4. Ev tillval och kanske priser på dem
Hoppas att någon annan tycker detta är en bra idé.
(Letade efter liknande trådar men hittade endast en från 2003)
Eftersom prisuppgifter är lite bökiga att få tag på funderar jag på om ni är villiga att dela med er av den information ni har?
Det borde ju vara jättebra att ha en tråd där man kan gå in och leta pris på just det hus man är intresserad av!
Förslag på upplägg:
1. Stad
Denna uppfattning har jag också haft men fått den ändrad. Jag gjorde förfrågningar via mail där jag även angav att jag önskade svar via mail, fick snabbt och enkelt efterfrågade uppgifter.miapia83 skrev:
Det skulle kunna vara en bra idé men problemet är att informationen blir inaktuell så väldigt snabbt. Har själv en lista som jag för ett drygt år sedan började sammla information i, idag ger den ingen nytta då det hos flertalet husleverantörer b.la. skett flera prishöjningar.miapia83 skrev:
Lycka till!
//Impossible
Ja, du har rätt i att listan snabbt blir inaktuell. Hade väl kanske tänkt nåt i stil med att det kunde uppdateras/startas om efter ett år eller liknande.
Har f ö mailat några tillverkare men endast fått svaret: "ring en av våra säljare så hjälper vi dig med din kalkyl"...
Känns lite för "stort" än så länge, vill ju kunna sitta och jämföra priser i lugn och ro utan säljare som pressar.
Men å andra sidan så skrev jag inte specifikt att jag ville ha svar via mail, så jag ska ta och prova det och se vad som händer!
Tack
//Mia
Har f ö mailat några tillverkare men endast fått svaret: "ring en av våra säljare så hjälper vi dig med din kalkyl"...
Känns lite för "stort" än så länge, vill ju kunna sitta och jämföra priser i lugn och ro utan säljare som pressar.
Men å andra sidan så skrev jag inte specifikt att jag ville ha svar via mail, så jag ska ta och prova det och se vad som händer!
Tack
//Mia
Jag har precis motsatt erfarenhet.
Har mailat till flera hustillverkare och begärt offert mellan tummen och pekfingret med "normal" markberedningskostnad. Har tittat ut husmodeller i deras katalog innan och begärt pris på en modell i lämplig storlek och stil och även skrivit i de stora tillval jag vill ha (bastu och öppen spis).
Har fått snabba svar från nästan alla (Myresjöhus, Sävsjö trähus, Trivselhus, Värsåsvillan, Götenehus, Eksjöhus). Den enda som inte kunde ge mig en offert var Willa Nordic som ville se tomt och disskutera husval först.
Har mailat till flera hustillverkare och begärt offert mellan tummen och pekfingret med "normal" markberedningskostnad. Har tittat ut husmodeller i deras katalog innan och begärt pris på en modell i lämplig storlek och stil och även skrivit i de stora tillval jag vill ha (bastu och öppen spis).
Har fått snabba svar från nästan alla (Myresjöhus, Sävsjö trähus, Trivselhus, Värsåsvillan, Götenehus, Eksjöhus). Den enda som inte kunde ge mig en offert var Willa Nordic som ville se tomt och disskutera husval först.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Bor ni i närheten av Stockholm så kanske husexpo kan vara en bra ide ?miapia83 skrev:Jag har surfat på detta forum till och från ett bra tag nu, med drömmar om att bygga hus i framtiden. Nu har vi tagit beslutet att det ska bli av inom 5 år, förhoppningsvis tidigare.
Förslag på upplägg:
1. Stad
Välkommen till HusExpo - Sveriges största villa - och fritidshusmässa!
Där finns det för det mesta prisexempel, men också säljare som man kan snacka med lite löst...
Om inte annat så blir man ganska inspirerad av att ittta där
/K
Tyckte tvärtom att husexpo var bland det sämsta jag varit på nån gång. Några enstaka hus var up-to-date men dom flesta flera år gamla och helt inaktuella och trista. Mer inspiration att kolla hustillverkare på nätet alternativt deras kataloger, om man inte kan åka runt och kolla deras visningshus.klaskarlsson skrev:Bor ni i närheten av Stockholm så kanske husexpo kan vara en bra ide ?
Välkommen till HusExpo - Sveriges största villa - och fritidshusmässa!
Där finns det för det mesta prisexempel, men också säljare som man kan snacka med lite löst...
Om inte annat så blir man ganska inspirerad av att ittta där
/K
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Well det beror väl på lite hur lång gången man är, men som första titt tyckte jag om hus expo.
Nu bygger jag iof fritidshus så de stora villorna detaljgranskade jag inte direkt...
/K
Nu bygger jag iof fritidshus så de stora villorna detaljgranskade jag inte direkt...
/K
Klicka här för att svara