Swetrot
Swetrot: Hur mycket man får låna, och vilken kontantinsats man måste lägga är väldigt olika beroende på vilket hus, stad, skick och person det är. 10% kontantinsats är alltid vettigt, då har man lite marginal. Om huset efter en större renovering som kräver banklån blir värt 300.000:- mer, så brukar det gå att låna de pengarna. Pantbrev 2%, lagfart 1,5%, i övrigt är det inte mer än mer
1 svar · 2,6k läst
S
snallfot: Hittade själv svaret i denna tråd :) http://www.byggahus.se/forum/priser-kalkyler-fastighetsskatt-m-m/62786-rabatt-pa-den-roerliga-raentan.html#post425754
1 svar · 4,5k läst
yonna
yonna: [citat] :confused: Är detta något nytt? Eget arbete får väl inte inräknas för beräkning av reavinsten i framtiden? Däremot är jag själv noga med alla nedlagda kostnader fram till 1/1-07, precis som Hemmakatten skriver, och dessa listar jag (inkl kvitton) noga även de närmaste åren för ett framtida underlag för reavinstbeskattning. Vilka produktionskostnader man har påverkar inte
3 svar · 1,3k läst
A
Ang: Hej Har hört att det är billigare att köpa vitvaror i polen men den stora fråga är ju hur det är med garantin.... Har någon av er erfarenhet av detta-hur är det exempelvis med electrolux om det går sönder kan man då gå till en E-affär här i sverige? Tacksam för lite återkoppling
0 svar · 2,3k läst
HusByggarTomten
HusByggarTomten: Rättelse. På vår tillbyggnad (66m2) blev totalsumman 18400 inkl. moms. Stockholm kanske ska tilläggas.
5 svar · 2,7k läst
O
OlaF: [citat] Tja, det är ju så att varken lån eller fonder är bundna på speciellt lång tid så man får ju kolla till rörelserna ganska ofta. Jag kollar genom fonderna minst varje vecka och gillar jag inte trenden på någon av dem så byter jag mot en annan och börjar alla gå ner så säljer jag av och antingen amorterar eller sparar på konto om det känns som om nedgången bara är
9 svar · 4,4k läst
H
Henrik_N: Jag skrev på mina lån på 2,9 mille i måndags. 3,65 rörligt 4,34 3år 4,41 5 år MVH Henrik
8 svar · 1,7k läst
Swetrot
Swetrot: Jag tycker många är onödigt konflikträdda här. Jag tror att väldigt mycket kan ordnas upp med ett enkelt samtal som klargör saker för varandra. En hantverkare tycker inte att det är kul att bråka med sin uppdragsgivare. Det finns inget egenvärde i att vara sur och butter. Om man i vanlig samtalston ifrågasätter någonting på en faktura så brukar det gå lätt att få det förklarat
12 svar · 3,8k läst
Sanna
Sanna: Jaha...?? Ja, det är inget vi har i vårt kontrakt i alla fall... Ingen mer som kan ge sina synpunkter?
2 svar · 4,0k läst
B
Bygga: Vad bra! Är det ungefär samma vill jag ha den banken, det betyder ju mkt med ett gott samarbete också!
2 svar · 1,4k läst
I
impossible: [citat] Kan hända att det inte är så på alla lokala kontor, kan jag ej svara för. Men i den information vi fått är det endast två kontrakt som gäller. //Impossible
9 svar · 5,6k läst
F
fialottabus: Tomt = 490' (endast tomtkostnad) -VA&el&telefon = 125' -Grundarbete, schakt = 210' , krypgrund = 60' -Hus m tillval = ca 1,450 inkl braskamin, bubbelbad, större ekkök. Ett 144 kvm stort västervik fr Smålandsvillan ... -trädgårdsbudget = 100' ännu så länge oanvänd ... Arbete vi gör själva är målararbete och golvläggning på ovanvåning. Montering av braskamin. Altan ska vi troligen
16 svar · 10,4k läst
Massa
Massa: Absolut inte! Vi bor iofs på landsbyggd, vår nya tomt är något större där baksidan inte gränsar mot någon annan tomt, ligger mer naturskönt, avskilt på återvändsgata, 600m från Vänerns strand. Busshållplats 200 m från huset. Dagis 500 meter. Skola årskurs1-6 1,5 km. Vi har iofs 2km längre in till det lilla samhället med affärer, bibliotek, vårdcentral mm men jag tycker att
19 svar · 5,4k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Här finns det iaf en om ett fritidshusbygge - summorna stämmer förstås inte - men posterna kanske kan ge er inspiration iaf : Kolla under ekonomi på: www.exjobb.se /K
1 svar · 2,8k läst
Cheesus
Cheesus: Sorry. Jag räknade på 1980 istället för -81. Shit happens.
7 svar · 24,6k läst
A
andersmc: Var står den här posten någonstans? Det kan avse kostnaden för att ta ut pantbrev.
1 svar · 6,5k läst
pappskallen
pappskallen: [citat] Varför blev ni irriterade?? Var dom snäsiga, otrevliga, eller var det för att dom inte ville krypa lägre??? Jag tycker det är ganska schysst när dom säger att "vad vi erbjuder är vad ni får" måste väl vara bättre än när man ska truga, pruta och tjata........ Att ni sedan tar ut bitterheten på att ta bort försäkringarna är nog bara dumt om ni nu inte hittar ett bättre
25 svar · 5,3k läst
jon
jon: Nu är allt kollat. Var på kommunen idag och mötte en bekants bekant som kollade igenom allt från grunden. 1:87 och 1:89 har tidigare varit en del av 1:19 och innan vägen (mellan 87/89) fanns där var servitutet ett sätt att nå dessa tomter. Skrev kontrakt idag och nuvarande ägarna berättade vad de visste om tomten. De kände inte ens till att den gick så lånt som den gick. Men det har
11 svar · 1,8k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Den nationalekonomiska diskussion, finansiella styrinstrument och annat som den här tråden mynnat ut i är jätteintressant. :) Men se till att öppna en ny tråd för denna diskussion. Här håller vi oss till ämnet, dvs 'Hus som säkerhet'.
18 svar · 5,2k läst
B
billy_baver: http://www.skatteverket.se/download/18.18e1b10334ebe8bc800035636/bostad.pdf
3 svar · 4,8k läst
E
EmMi: Såg precis ett inlägg under detta foumämne "MT 74 indexjustering av pris", som handlar om lite om detta....
5 svar · 5,0k läst
M
makkan_x: Vi bygger ett tvåplanshus, egentligen ett souterränghus. För oss kostade rördragning och kabeldragning ungefär 56000kr. Viss spårning behövdes också eftersom vi bygger i lättbetong. Det mesta av spårningsarbetet gjorde vi själva. Summan är inkl moms och gick löpande.
1 svar · 1,8k läst
W
WeeBe: De bör klara att ge ett utlåtande om elen också (kommer ej ihåg om detta stod med i deras protokoll). De ser väl när elen är installerad och då vet de om det behöver bytas eller ej. Min erfarenhet är också att man får vara med under hela besiktningen och fråga eller be dem titta på särskilda delar som man är orolig för. Alternativt tar du in en elfirma/konsult som tittar på elen
3 svar · 2,7k läst
S
styrman1: Jag kan väl säga att den inte var banken som betalade iallafall. Problemet för oss var att vi byggde lösvirkeshus i egen regi och min sambo jobbar på banken vilket gör att allt var mycket mera noga då inget "fusk" ska kunna misstänkas. T.ex. så är det inte de vanliga lånehandläggarna som godkänner lån utan en nivå upp i hierarkin så fort anställda ska låna pengar.
7 svar · 13,1k läst
M
Micki: [citat] Tack för de goda råden. !!
7 svar · 2,9k läst
Z
zoom: Jag har varit med om en liknande situation för några år sedan med lån på ca 800000 med usel ränta.. Tog då kontakt med banken och bad dem ge mig ett bättre bud, detta var i samband med att SBAB erbjöd bottenlån på 95 % av marknadsvärdet. Banken kom med ett mycket snålt erbjudande så jag ringde upp SBAB och bad dem ta över lånet. När papperen kom till min dåvarande bank ringde de
27 svar · 3,2k läst
B
Beppo: [citat] Där du har saxat från räknar jag ju på om han hittar en borgenär. Bara för att man har en borgenär så står ju inte denna för halva lånet.
14 svar · 4,5k läst
O
ordain: [citat] Det är intressant hur många det är som tar riksbankens prognos som ett facit. Den försiktige bör nog minnas att vi fortfarande inte vet hur räntan utvecklas framöver.
36 svar · 8,9k läst
Jesca_j
Jesca_j: Det beror ju på vad banken har för %-gränser för bottenlånet. Vi har SWEDBANK och där får bottenlånet uppgå till 90% av värdet. I ditt fall skulle det betyda 630.000*0,90 i bottenlån = 567.000:- i bottenlån och 133.000:- i topplån. (Räknat på den lägre nivån i värderingen). Räknar de på 650k så blir topplånet 115k.
3 svar · 1,2k läst
anderton_swe
anderton_swe: bygger i Borlänge och fick pynta 5700 kr för vår nybyggnadskarta, då är tomten bara på 855kvm. hutlöst tycker jag, sedan tog kommunen 9000 kr för att först grovutsätta huset och carporten på tomten och sedan finutsätta de. Sedan kom sista fakturan för bygglovet nyss. Den var på hela 17 000 kr, då med bygganmälningsavgift inräknat. Så vi har pyntat 32 000 kr till våran kommun
12 svar · 3,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.