Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
loffes: Tycker också att det är viktigt att man ställer samma krav till de man frågor. Annars missar man jämförelsemöjligheterna, hur ska man veta om svaret man har fått är bra eller dåligt? Men det kan vara svårt att ställa krav/veta vad som skall ingå om man är novis. Fråga här har du redan gjort, sök även lite på nätet. Hittade den här mallen, kanske kan den hjälpa med några
ErikL: Det komiska är att Jeffrey Owens (OECDs skattechef) så sent som under en debatt i eftermiddags sa "När vi sitter här om fem år igen så kommer ni att ha återinfört fastighetsskatten i Sverige." Jag hade dock trott att det skulle ta något längre än 5h :-)
mino: Här finns mer info Uppskov med kapitalvinst vid försäljning av bostad | Skatteverket [NS4 version]
mino: Men hur många har råd att behålla sitt gamla boende medan det nya renoveras? Det innebär ju i många fall att man har dubbla lån och att man inte fått loss vinsten man har tänkt att renovera för. Dessutom vill jag nog gärna ha flyttat in och känt av hur vi vill använda huset innan vi börjar göra alltför stora strukturförändringar. Men vår plan är iofs att om det blir för
WeeBe: Tycker det ser skapligt ut. Är du noga med att ta in fasta priser av alla hantverkare, el, VVS mm så är det inte omöjligt att klara denna budget. Du verkar ju ha skaplig koll på vad du kan förvänta dig för pengarna också. Tar du in fasta priser och skriver avtal och håller stenkoll på utgifterna så bör du klara det. Men var noga med att inte "sväva" ut i dyra tillval och material
mino: Tack för svaret, nu fick jag lite idéer apropå det där med takstolsfabriken! Plattan är alltså en större kostnad. Vad i övrigt är dyrt? Fönster? Dörrar? Takläggning o plåtarbeten? Isolering?
pinebar: Blir det inte ungefär samma kvadratmeterpris som för ett nybygge? 10 000 - 20 000 ? Det skulle jag gissa i alla fall. Relax och badrum har ju en förmåga att dra iväg kostnadsmässigt. Gör en offertförfrågan och ta in offerter från några olika bolag.
MagDah: Det lutar åt att vi försöker använda en husmodell som grund och gör en del större förändringar (breddar, justerar taklutning, ändrar planlösning etc). Problemet är bara att byggnadshöjden är begränsad till 4 meter, så vi kan behöva bygga delar av huset nedsänkta. Sovrummen behöver t.ex. inte ha utsikt och är lämpliga att bygga i öst/norr-läge skyddade bakom kullen för att
Swetrot: Beror på vad du menar med värre. Det finns inga polska byggnadsarbetare som jobbar för 70kr/timmen längre, de vill nog ha det dubbla, minst. (Du får inte ens en polsk städerska för 70kr längre, de vill ha 85-100kr).
nymats: Det tar tid att få bygglov. I Huddinge tar det ca 3 - 4 månader om man planerar att bygga "inom plan" om man vill "tänja på gränserna" så kan det ta i princip hur lång tid som helst! Grannsamråd, möjliga överklaganden osv. osv.
moOd: Tack för info! Jag tycker det är lite märkligt att det inte framgår klart och tydligt vilka värden som egentligen efterfrågas med "andra utgifter".
hempularen: Nog rätt tänkt, men å andra sidan så tror jag att mycket av kostnaden är av "styckekaraktär", dvs etableringskostnader och liknande. Så ytan ger lite mängdrabatt. Nyttjandegraden på maskiner blir troligen högre vid en stor platta.
klaskarlsson: Som jag har förstått det så kan tex ytskikträknas med om man uppgraderar. Dvs går från plastmatta till klinkers tex, då man har höjt värdet på huset. Dock räknas inte normalt underhåll, tex omtapetsering. Tveksamt om byte av fasad räknas då det nog kan tänkas ingå i underhåll om fasaden är gammal. Byter man fasad från tex trä till tegel så kanske det går dock. Säkrast är
Strixx: Tillvalen har vi fixat själva! Ska du ha tillval genom Ähus blir det dyrt. Men är man beredd på att fixa lite själv och inte låter sig luras av deras säljare att köpa dyra markarbeten, så kan ingen tillverkare matcha Ähus priser!
zno: Grovis; har nu tagit in två offerter till som tyvärr båda är dyrare än den första...
susieQ: Glömde skriva att huset ska bli ett permanent boende ( det finns redan VA och el anslutet osv)....
anderton_swe: vi fick betala 42 000 kr för 42 kvm ryggåstak
anderton_swe: Vi har i dagsläget 3,95%, när vi fick vår byggkredit i augusti 2006 när vi skrev på pappren för huset låg räntan på 3,15%, Så det har hänt lite på ett år
andersmc: Nej, nåt sånt kreditiv vill man inte ha. Det funkar bara när man köper färdiga hus; inte när man bygger själv. Då går man till en annan bank.
Anonymiserad 10051: Det låter troligtvis som om du åker på inkopplingskostnaden för telefonen, som nu är minst 7000 vid nybygge, annars borde väl inte kommunen ta ut avgifter för sådant som redan finns framdraget? Det är nog olika från kommun till kommun, det bästa är alltid att ringa och kolla själv vad som gäller för just dig. Våra vänner åkte inte på något när de rev sitt gamla hus och byggde
sweadde: [citat] tänkte precis säga det.. byt upp er (för jag antar att ni ska göra något såndant) innan du påbörjar studierna så är ni på den säkra sidan.. plus att ni kan skaffa er ett nytt renoveringsobjekt - kommer vara perfekt att ha när tentaångesten smyger sig på!! /Adde (som borde plugga till sin tenta...)
sweadde: [citat] min erfarenhet av nybyggda hyresrätter är i princip enbart positiva: 1) för att få boende i en nybyggd hyresrätt krävs nästan alltid en längre kötid hos det aktuella bostadsbolaget / den kommunala bostadsförmedlingen. 2) nybyggda hyresrätter har oftast relativt höga hyror, jämfört med något gammalt sunkigt miljonprojekt... vad jag menar med dessa två punkter är att ni nog
Langbein: [citat] För 1½ år sedan med en tomt för drygt 2, var det visst en kalkyl på 6 utan Polacker etc., vi tvekade då marknadspriset verkade vara 4,5. Vi har bara brandförsäkring med högsta självrisk. Man ska nog inte bygga på arbetstid, bara på fritid, därför övervägdes skalhus, så gör vi resten när vi har tid. På båda tomterna nu står det redan mindre hus att ev. bygga på och
tokan: Tack så jättemycket för svaren. Det har faktiskt tillkommit några fler poster efter era inlägg.
Pans: Räkna med ungefär hälften av totalpriset som du nämde om du istället bara ska ha vädersäkrat (dvs ungefär golv, yttertak och väggar, inga innerväggar eller ytskikt, inga kök etc).
anelie: Finska trähus till bra priser byggsats eller stomrest bara att välja.
mino: Intressanta diskussioner! Eftersom jag jobbar söder om stan och sambon i city så har vi kollat runt älvsjö/enskede/huddinge-hållet så att vi får ungefär lika kort väg att hämta på dagis båda två. Där är det ganska tydligt att husen skiljer sig enormt mycket beroende på hur de ser ut. Ett slitet 40-talshus i enplan kostar runt hälften av vad ett välrenoverat charmigt hus gör,
Swetrot: Du äger ju i alla fall en tredjedel av kåken, och därmed är det kanske inte nödvändigt att amortera om man har bättre ställen att stoppa pengarna. Om vi antar att bolåneräntorna fortsätter uppåt lite mer än vad riksbanken beräknar, så kan skall du räkna med bolåneräntor uppemot 7% för att vara på den säkra sidan. Det är 6.500kr/mån efter ränteavdrag. Lägg på 3-4.000kr
Swetrot: När det kommer till kritan måste du och banken vara överens om att det är en bra affär för bägge parter att de lånar pengar till dig som du kan köpa hus för. Ett lånelöfte innan man börjar jakten på hus är bra, för då är ekonomin genomlyst och ni vet var ni har varandra. Köper du ett renoveringsobjekt kan det mycket väl vara så att banken ställer högre krav på