Om allt går vägen så kan vi snart vara ägare till två tomter, 1900 + 2500 kvadrat.
Dessa ligger på främst före detta åkermark som ju är lerig.
Mina efterforskningar hittills tyder på att leran inte är något större problem, men att man måste höja upp grunden lite och dränera väl - eftersom tomten ligger under vägens nivå.

Vår preliminära budget för hus och marksrbeten är 2 000 000kr. (Bygget ligger flera år in i framtiden) Vi tror och hoppas att vi kan få "vårt " hus för ca 1 500 000.
Då återstår markarbetet. Hur långt kommer man med 500 000kr?`
Pålning är inte aktuellt.

Förtydligar: Vi ska endast bygga ett hus.

500 000:- kan räcka till markarbetena i erat fall, men säker kan man aldrig vara innan skopan sätts i backen och det kostateras vad som finns däri....

Behöver det byggas väg så drar det iväg en del pengar i grävning och bärlager mm.

Vad skall ingå i markarbetena? Är det även dragning av vatten, avlopp, servisavgifter, dränering, framdragning av elen, garageuppfart, planering av tomten osv.?

Allt utöver själva tomten och huset ska ingå. Vad du menar med bygga väg vet jag inte riktigt, men tomten ligger längs med vägen och huset kommer väl hamna ca 10-15 m in, så en infart av något slag ska man ju få till.
Förhoppningsvis kommer vi även få "familjepris" på grävning och bortforsling, men det vill jag ju inte planera för. Känns bätter att räkna högt.
Garage kommer vi troligtvis vänta med och bygga själva längre fram.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.