7 247 läst ·
18 svar
7k läst
18 svar
Banken har glömt ett lån!
Sida 1 av 2
Hmm.
Vi lade om våra lån i Januari och fick nästan bort topplånet helt och skapade ett nytt litet topplån som är betalt på 5 år och ett nytt bottenlån.
Men jag upptäckte nu när jag la in räkningarna att vi inte får någon låneavi på det nya bottenlånet utan bara på det nya topplånet.
Typ 300k i bottenlån, och det har inte dragits på autogiro heller.
Vad skulle teoretiskt kunna hända om jag inget gjorde åt detta?
Kan man bli återbetalningsskyldig för det banken missat eller är det deras förlust tills de upptäcker det?
Tänkte ringa dem på direkten men blev lite lurig och måste kolla läget lite..
Vi lade om våra lån i Januari och fick nästan bort topplånet helt och skapade ett nytt litet topplån som är betalt på 5 år och ett nytt bottenlån.
Men jag upptäckte nu när jag la in räkningarna att vi inte får någon låneavi på det nya bottenlånet utan bara på det nya topplånet.
Typ 300k i bottenlån, och det har inte dragits på autogiro heller.
Vad skulle teoretiskt kunna hända om jag inget gjorde åt detta?
Kan man bli återbetalningsskyldig för det banken missat eller är det deras förlust tills de upptäcker det?
Tänkte ringa dem på direkten men blev lite lurig och måste kolla läget lite..
Du är ju medveten om att du är skyldig dem pengar, så enligt lagen slipper du inte ifrån att betala oavsett om banken aviserat dig eller ej.
Om banken eller dess ombud däremot skulle glömma bort att berätta för dig i tio år att du har en skuld till dem så anses skulden sedan preskriberad. (Preskriptionslagen)
Om banken eller dess ombud däremot skulle glömma bort att berätta för dig i tio år att du har en skuld till dem så anses skulden sedan preskriberad. (Preskriptionslagen)
Hej
Nu kommer jag troligen att uppfattas som den mest oärligaste personen på forumet men så här skulle jag göra:
1: INTE ETT ORD TILL BANKEN.
2: Räkna ut vad ni skulle betala i månaden på den del banken "glömt"
3: Spara dessa. INTE RÖRA
4: HÅLL TUMMARNA.
5: Om/när banker upptäcker det hela är det bara att använda de sparade pengarna till att betala.
6: I annat fall fortsätt spara.
Som sagt så skulle jag göra. Visst är jag skyldig att betala mina lån, men jag tycker inte att det är mitt ansvar att upplysa om fel som gynnar mig.
OBS: Detta skulle jag ALDRIG göra om det gällde ett "kompislån"
Said
Nu kommer jag troligen att uppfattas som den mest oärligaste personen på forumet men så här skulle jag göra:
5: Om/när banker upptäcker det hela är det bara att använda de sparade pengarna till att betala.
Som sagt så skulle jag göra. Visst är jag skyldig att betala mina lån, men jag tycker inte att det är mitt ansvar att upplysa om fel som gynnar mig.
Said
Punkt 5 kommer med 100% inträffa, så varför krångla med sparande och tankemöda ang. detta??saidlasf skrev:Hej
Said
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Jag hade en "liknande" affär med min förra bank (SEB). I samband med en värdepappersaffär så fick jag en avräkningnota där banken skulle betala ut upplupen ränta till mig för 40 000 kr. Räntan gällde för en period av 10 dagar (konvertibler).
Jag blev lite förvånad när jag såg att banken tänkte betala mig 230 000kr i ränta för de 10 dagarna. Efter att ha studerat notan lite upptäckte jag att de hade skrivit fel på årtalet så räntan hade räknats sedan år 1901.
Jag var "något irriterad" redan före denna nota från banken, detta var nämligen det 7e felet på en och samma affär.
Ringde banken för att få det rättat, och efter 3 telefonsamtal, till slut från kontorschefen, vidhöll banken att jag var tvungen att komma in på banken annars gick det inte att rätta felet. jag avslutade samtalet med "va bra då kan jag behålla pengarna" och lade på luren.
Nästa dag låg det en rättad avräkningsnota i brevlådan.
Jag har ofta funderat på om detta är ett fel som banken någonsin skulle upptäckt. Inlåningsräntor borde ju så att säga tas ur en pott med pengar, borde vara svårt att balansera mot något eller?
Jag blev lite förvånad när jag såg att banken tänkte betala mig 230 000kr i ränta för de 10 dagarna. Efter att ha studerat notan lite upptäckte jag att de hade skrivit fel på årtalet så räntan hade räknats sedan år 1901.
Jag var "något irriterad" redan före denna nota från banken, detta var nämligen det 7e felet på en och samma affär.
Ringde banken för att få det rättat, och efter 3 telefonsamtal, till slut från kontorschefen, vidhöll banken att jag var tvungen att komma in på banken annars gick det inte att rätta felet. jag avslutade samtalet med "va bra då kan jag behålla pengarna" och lade på luren.
Nästa dag låg det en rättad avräkningsnota i brevlådan.
Jag har ofta funderat på om detta är ett fel som banken någonsin skulle upptäckt. Inlåningsräntor borde ju så att säga tas ur en pott med pengar, borde vara svårt att balansera mot något eller?
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
För att ansluta till ursprungsfrågan. Det kan också vara så att de inte debiterar för mindre än ett kvartal (om du har kvartalsbetalning), kanske kommer på nästa kvartal.
Ja det kan ju ha hamnet fel så denna betalas per kvartal. Men alla andra lån har vi per månad, även om det topplånet som gjordes om samtidigt som det nya bottenlånet kommer per månad.
Bottenlånet ligger amorteringsfritt men vi har inte fått någon betalning för räntan heller..
Ganska lagom att ha en månadskostnad på huset på under 3000 kr annars..
Kanske är så att banken tycker vi är sån bra kund så de skänker det här lånet till oss.. Troligtvis är det ju så.
Skämtåsido så ringer jag antagligen till dem, ska bara ruva på det här några dagar så jag vet hur det känns när detta bottenlån är betalt.
Men visst blir man lite Dr Jekyll och Mr Hyde med detta.. Menar jag har ju inte gjort något fel, och hade man varit en slarver så kanske man inte upptäckt detta alls.
Vet ju inte vad banken har för skyldigheter i detta fall.. Visst jag måste alltid betala lånet men frågan är om jag verkligen blir skyldig att betala ränta för den tid som de missat?
Bottenlånet ligger amorteringsfritt men vi har inte fått någon betalning för räntan heller..
Ganska lagom att ha en månadskostnad på huset på under 3000 kr annars..
Kanske är så att banken tycker vi är sån bra kund så de skänker det här lånet till oss.. Troligtvis är det ju så.
Skämtåsido så ringer jag antagligen till dem, ska bara ruva på det här några dagar så jag vet hur det känns när detta bottenlån är betalt.
Men visst blir man lite Dr Jekyll och Mr Hyde med detta.. Menar jag har ju inte gjort något fel, och hade man varit en slarver så kanske man inte upptäckt detta alls.
Vet ju inte vad banken har för skyldigheter i detta fall.. Visst jag måste alltid betala lånet men frågan är om jag verkligen blir skyldig att betala ränta för den tid som de missat?
Hörde faktiskt på radion häromdagen om just det. Att ta ut ränta är tydligen inte okey för muslimer. Strider mot koranen tydligen (inte hallal) I england fanns det tydligen banker som kunde ordna detta på nåt sätt.annjo skrev:
Fråga mig inte hur bankerna får det att gå ihop dock...
Det intervjuade också en muslimsk tjej som var civilekonom. Hon var tydligen lite begränsad i jobbalternativen då hon inte kunde ta jobb som innefattade arbete med "ränta"
Skriver bara vad de sa på radion. Rätta mig gärna om jag råkade trampa nån på tårna.
Tja det finns ju en bank här i sverige som lånar ut utan ränta, nämligen JAK. Den har inga kopplingar öht till någon religion (skulle väl möjligtvis vara ekologismen då). Dock kräver den att man sparar i förväg alternativt eftersparar efter att lånet är betalt, pengar som man sedan kan ta ut. Det kanske blir mer i ropet nu när räntorna är påväg uppåt igen.
annjo skrev:
Jo jag är medveten om detta också då jag själv betalar både ränta och amortering på mitt bolån månadsvis. Men det framgick inte av frågeställarens uppgifter därav denna fråga. Det troliga är ju kvartal men ändå intressant att veta.
Ja räntefritt hade inte varit fel så om någon tipsar om det så är det välkommet.