Har uppkommit lite tankar om att sälja det vi har och köpa nytt...
Bara det att vi inte vet hur det går till, vart börjar man?

kan tänka mig att det är så här men är inte säker...
1) kontakta banken för att få lånelöfte
2) leta efter annat objekt (hus)
3) vinna budgivningen på detta
4)lägga ut sitt eget hus till försäljning
5) fixa det ekonomiska
6) flytta

det jag är osäker på är det här med om jag budar och vinner men inte lyckas sälja mitt eget hus, vad händer då, kan ju knappast ha råd med två fastigheter?

Att sälja sitt "gamla" hus för att köpa ett nytt är alltid ett vågspel. Man kan tänka sig tre scenarier:
1. Du har tur och får sålt ditt hus, köper ett nytt och lyckas få från- och tillträdesdatumen att stämma så du kan flytta från det gamla till det nya och hinner flyttstäda efter dig innan den nya ägaren flyttar in.
2. Du får sålt ditt gamla hus men har INTE lyckats köpa något nytt. Vilket innebär att du inte har någonstans att bo.
3. Du har köpt ett nytt hus men INTE lyckats sälja det gamla, vilket innebär att du har två hus att betala för och det är det nog inte många som klarar en längre tid.

Detta är ett dilemma som det inte finns någon enkel lösning på. Risken finns att man hamnar i paniksituationer och tvingas sälja till underpris alt. köpa ett hus man egentligen inte vill ha.
En lösning kan vara att sälja sitt hus och flytta till något tillfälligt boende (hyresrätt) medan man letar/bygger nytt.

andersmc skrev:
En lösning kan vara att sälja sitt hus och flytta till något tillfälligt boende (hyresrätt) medan man letar/bygger nytt.
Detta är troligen det vanligaste alternativet om man inte har ett par miljoner extra på banken ...

Har man redan en väldigt attraktiv bostad i sthlmsområdet tar man väl inte så stor risk - sådana brukar oftast vara ganska lättsålda. Även jag hade villa i ett storstadsområde och sålde denna innan jag började bygga. Att värdet på min gamla villa under nybyggnationstiden hann gå upp rejält är en annan sak :rolleyes: .

En nackdel med att sälja innan nybygget är att man inte har så väldigt lång tid på sig att komma in i nybygget såvida man har en reavinst som skall skjutas upp. Däremot sover man bättre om natten när man vet att man har ett kapital från försäljningen som skall petas in i nybygget.

Ska man kliva uppåt i bostadskarriären så är det att föredra att köpa först och sälja sedan. Detta för att det är lättare att göra ett bra köp om man är utan tidspress än en försäljning. Om man antar att antingen inköpet eller försäljningen kommer bli ekonomiskt svag/dålig, är det att föredra att detta sker för bostaden som är billigast.

Man kan eliminera detta genom alternativt boende under tiden, så att man inte är desperat under något läge.

Bankerna brukar kunna ställa upp med ett par månaders dubbla lån om man inte är belånad upp över öronen och så länge det är troligt att man kan sälja sin tidigare bostad till vettigt pris. Jag känner flera som under en kort period satt med två hus och lån på storleksordningen 6-7 miljoner.

Prata med banken först, köp sedan, och sälj sist.

Att ha två hus samtidigt torde inte vara något problem alls så länge husen är goda säkerheter och man har en god kommunikation med banken.

Det är inte säkert att det blir dyrt heller. Ett par månaders räntor äts lätt upp ifall man får huset sålt till ett bättre pris för att man tog det lugnt.

Vi kommer att sälja först och sedan bygga nytt i mellan tiden kommer vi bo i lägenhet. Blir absolut billigast då vet du även hur mycket du kan kosta på dig i samband med det nya huset. Framför allt sover du bättre på nätterna. Planeringen för det nya huset kan du däremot starta så snart som möjligt gå på visningar mm. Eventuellt så kommer tillträde till nya huset och frånträde av gamla klaffa. Men mitt råd är sälj först och köp sen.

Själv ska vi flytta om 5 dagar.

Jag har gjort så att jag avvaktar med försäljning av befintiga hus tills vi flyttat dit lite saker till nya huset och fräschat upp lite där o där sen lägger jag ut den till försäljning via mäklare.

Jag har informerat banken och de tog bort amortering på både gamla hus och nya hus så jag ej ska känna någon press på att sälja.

När huset blivit såld så börjar man amortera igen...

Jo, alltså att flytta till lägenhet är inte ett alternativ,
vore ju nice å köpa först men tänk om det jag har nu inte blir sålt?! vad händer då?
Kan man backa ur en budgivning?

swecul skrev:
Jo, alltså att flytta till lägenhet är inte ett alternativ,
vore ju nice å köpa först men tänk om det jag har nu inte blir sålt?! vad händer då?
Kan man backa ur en budgivning?
Budgivning, ja. Signerat kontrakt, nej. Undantaget är om du har en klausul i kontraktet att du har rätt att häva köpet om du inte får ditt eget hus sålt, men jag har mycket svårt att tänka mig någon säljare eller mäklare som skulle gå med på en sådan formulering idag.

så då är frågan hur långt är det mellan budgivning och signing av kontrakt?

Generellt är det 1 vecka...

vill minnas att det var så när vi köpte detta att det var ca 3 veckor emellan, säljaren ville få igenom sitt bud på objektet hon skulle köpa, har jag för mig...

Det är ju ett klassiskt problem. Banken brukar ställa upp och hitta lösningar. Det är idag ganska vanligt att banken ställer upp med ett övergångslån helt gratis. Fasta jag tror att det är mest när man redan har sålt men har en överlappsperiod där man äger båda husen.

Idag tror jag att det är mycket svårt att hitta en säljare som går med på att villkora in att säljaren skall kunna sälja för ett viss pris. Sådana villkor var ganska vanliga under de dåliga åren i början på 90- talet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.