Efter finanskrisen tror jag att väldigt mycket kommer att förändras. För att få rätsida på ekonomin kommer det att behöva sparas in på många saker. En av dessa saker tror jag blir ränteavdragen som kommer att slopas samtidigt som skatten på ränteinkomster också försvinner. Det är trots allt så att det kostar staten mycket mer med ränteavdragen än vad man får in på ränteinkomsterna. Sen kommer antagligen en stor del av den inarbetade pensionen också att konfiskeras av staten men det är en annan historia.

Deven skrev:
Efter finanskrisen tror jag att väldigt mycket kommer att förändras. För att få rätsida på ekonomin kommer det att behöva sparas in på många saker. En av dessa saker tror jag blir ränteavdragen som kommer att slopas samtidigt som skatten på ränteinkomster också försvinner. Det är trots allt så att det kostar staten mycket mer med ränteavdragen än vad man får in på ränteinkomsterna. Sen kommer antagligen en stor del av den inarbetade pensionen också att konfiskeras av staten men det är en annan historia.
Det där är jag inte alls säker på.
Även om det kanske i längden vore sunt att inte uppmana till tung belåning, så försöker stater ju just nu kickstarta ekonomin igen genom att underlätta belåning. Och just ränteavdragen är ju en sådan åtgärd - en uppmuntran/subventionering till belåning.

Dock:
På 70 talet var ännu större andel av räntorna avdragsgilla (var det inte tom 100% ??) - så det har gått ned stadigt - och det vore ju logiskt om man istället för fastighetsskatter (elelr krångliga omskrivningar för detta) tog bort uppskovsrät och ränteavdrag och slopade fastighetsbeskattningen helt istället !?

/K

klaskarlsson skrev:
På 70 talet var ännu större andel av räntorna avdragsgilla (var det inte tom 100% ??)
Räntan var fullt avdragsgill mot t.ex. lön. Det var de löjligt höga marginalskatterna som gav märkliga sidoeffekter. Hade man t.ex. 90% marginalskatt så var räntekostnaden bara 10% av den nominella. Det var i princip gratis att låna för höginkomsttagare.

/Hasse

Jag tog mig friheten att göra en egen tråd av denna fråga.

I så gott som alla politiska läger finns det människor som ibland sätter sig ned och funderar på ett framtida skattesystem som är betydligt enklare än dagens. Det förs understundom diskussioner om att förr eller senare skall EU, eller åtminstone Euroländerna, ha ett gemensamt skattesystem. Man har dessutom sett hur många av de forna östländerna fått en oerhört dynamisk ekonomi med snabb tillväxt som till viss del tillskrivs ett enkelt skattesystem.

Det man tittar på i Sverige är just ränteavdrag, reseavdrag och vårt system med arbetsgivaravgifter. Pensionssystemet skiljer sig också från övriga Europas, men många politiker utomlands hyllar vårt system som det enda som är hållbart och förutsägbart över tiden, så det kan tänkas att Europa inför den svenska modellen.

Att över en natt helt ta bort ränteavdragen låter sig inte göras, det skulle skicka hela den svenska ekonomin ut i ett bottenlöst träsk. Men man kan nog tänka sig att man vid nästa besparingsbeting börjar titta på dem, och långsamt skruvar ned dem. Kanske till 28% istället för 30%, för att sedan dra dem till 25% i en andra vända.

Reseavdragen kommer miljöfantasterna hjälpa till att ta bort. Idag uppmuntrar man människor att åka bil med dessa avdrag, och det kommer vara tacksamma besparingar att göra "i miljöns namn" när underskotten i budgeten överstiger 100 miljarder/år (vilket kan bli redan i år). Kanske inte så att man drar bort dem helt på en gång, men man kan ju alltid börja med att sänka dem till 12kr/milen, låta dem omfatta endast kollektivtrafik eller höja "självrisken" till 18.000kr/år.

Det finns all anledning att fundera på hur pass beroende man vill vara av politiska beslut som berör ens privatekonomi.

Räntereduktion, heter det ju! :)

För att vara lite seriös så var det just ett räntevadrag tidigare (innan 90-talet), medan det nu är reduktion. Skillnaden är att med avdrag så spelar marginalskatt roll, men inte med reduktion.

Jag tror liksom swetrot att detta kommer minska i små steg, men då tillsammans med kapitalskatten. Sen har vi taket på 200kkr flör ett tvåpersonershushåll, däre reduktionen sjunker över det. SÅ det finns alla möjligheter att 'finjsutera' både med procent och beloppsgränser.

Googlar man lite på nätet ser man att skillnaden mellan reduktion och avdrag inte har gått hem i stguorna. :)

Redigerat:
Nu är väl inte skälet till ränteavdrag att uppmuntra till belåning utan att göra det möjligt för vanligt folk att äga sitt eget hem. Detta är något fundamentalt i de flesta moderna länder inklusive USA.

Det är dessutom en stark rättvisefråga då hyresgäster får räntekostnaden för sina bostäder skattebefriad (den är avdragsgill för fastighetsägaren och reducerar därmed hyran).

Möjligen kan ränteredukttionen minska något i takt med att företagsbeskattningen minskar, men villaägarna är en stark väljargrupp som få politiker vågar ta sig an.

mycke_nu skrev:
Nu är väl inte skälet till ränteavdrag att uppmuntra till belåning utan att göra det möjligt för vanligt folk att äga sitt eget hem.
Varför skulle det vara omöjligt för vanligt folk att äga sitt eget hem, om skattereduktionen minskade? Den står för kanske 15% -20% av utgifterna för att bo i hus.

Huspriserna skulle antagligen gå ner om den togs bort.

Det är dessutom en stark rättvisefråga då hyresgäster får räntekostnaden för sina bostäder skattebefriad (den är avdragsgill för fastighetsägaren och reducerar därmed hyran).
Om du frågar Hyresgästföreningen så är räntereduktionen orättvis, eftersom hyresgästerna inte får dra av för hyran... :rolleyes:

-MH- skrev:
Ett ränteavdrag med 90% marginalskatt motsvara ungefär en reduktion på 45%.
Det motsvarar väl en reduktion på 90% ??

På 70-talet kunde man ha 87% marginalskatt.
Inkomsten som skulle beskattas sjönk med hela räntekostnaden. Skatten sjönk alltså med 87% av räntekostnaden.

Idag sjunker skatten med 30% av räntekostnaden (upp till 100 000:-).

/Hasse

b_hasse skrev:
Det motsvarar väl en reduktion på 90% ??

På 70-talet kunde man ha 87% marginalskatt.
Helt riktigt, blev ett litet hjärnsläpp!

Redigerat:
mycke_nu skrev:
Nu är väl inte skälet till ränteavdrag att uppmuntra till belåning utan att göra det möjligt för vanligt folk att äga sitt eget hem. Detta är något fundamentalt i de flesta moderna länder inklusive USA.
.
Eftersom även räntor för andra lån än bolån får dras av så antar jag att det ligger en del "konjukturstimulans" i räntereduktionen också. Men visst är det säkert ett mått av "alal skall få chansen att äga sitt hem" i det också.

/K

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.