Om ni båda tycker det verkar rimligt så why not?

Ni bör dock förtydliga att det gäller fastightetens omfattning och utformning vid ett specificerat datum (om det är det ni vill uppnå). Om 30 år kan fastigheten ha byggts om och till samt i värsta fall styckats av eller lagts till.

Hur kommer utgifter och arbete vid framtida arbete på huset fördela sig ?

Hur blir det i framtiden då för inte slutar du renovera huset. Du kommer säkert lägga mycket tid på huset och vem skall betala materialet för framtida renovering. Blir inte detta lite struligt.

Ska frun betala lånen och du typ en hyra. Många vill äga istället för hyra för det finns en värdestegring i hus.

Kan du inte köpa halva huset istället eller sälj detta hus och börja båda om i ett gemensamt hus. Men det var jag det.

addan och daviden, ni har ju rätt i detta. Min tanke är att dessa 10% är ungefär som en "kontantinsats", en del i reda pengar, en del i arbete. Nästa gång huset skall byta fasad, tak och fönster, så får en hantverkare göra det, och om vi fortfarande skall ha ett äktenskapsförord på detta viset så får vi väl fördela kostnaderna därefter. Värdet på huset kan ju dessutom försämras, så lite "spel"är det ju..
Om jag inte gör något blir ju konsekvenserna vid en bodelning (som faktiskt kan hända imorgon?) att jag får ge mig av från mitt hem,där vi delat på bostadskostnaderna i 5 år, där jag "petat in" saker för 50.000:-, renoverat hela huset, och det enda jag får med mig är hälften av inventarierna, som jag köpt!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.