Jag har under 5år renoverat vårt hus. Nu vill min fru att vi skall skriva ett äktenskapsförord om huset till hennes fördel, vilket jag tycker är ok, men hur skall vi värdera mitt arbete? Totalt handlar det om ca 1500 timmar?

Jadu... spontant tänker jag så här, har ni barn? har din fru tagit hand om dom medans du arbetat? har du haft arbete samtidigt eller varit arbetslös och hon arbetat? För i så fall så tycker jag det jämnar ut sig mellan er och erat arbete är lika mycket värt.

varför till hennes fördel? borde ni inte dela lika om det nu är så?

Tänkte precis samma sak, lr menar du att det är till hennes fördel att hon inte lagt ner lika mkt jobb?

Han kanske menar att de gick i förhållandet med att hon ägde huset sedan tidigare?

tack för inläggen, jag skall förklara bättre:
Vi träffades för 5 år sedan, jag flyttade in i hennes hus med mina möbler och grejor. Vi har inga gemensamma barn.
Jg har renoverat på min fritid, medans hon mest har ägnat sig åt sin hobby...
Har inget emot att vi skriver detta äktenskapsförord, huset var ju hennes innan vi gifte oss, men huset (med nya fönster, ny fasad, nytt tak och nya altaner) är ju mycket mer värt nu, eller hur?
Skriver jag på förordet innebär det att huset blir hennes, ärvs av hennes barn, medans mitt bohag(jag hade det mesta) skall delas 50/50.
Tycker att det är rimligt att mitt arbete värderas, annars är det ju jag som hamnat i "kvinnofällan".
Hjälp mig!

Ja då är det en annan sak. Ja 200 kr i timmen är väll ganska rimligt, och sedan är frågan vem som har betalt för materialet, har du varit med så ska det räknas in. Sedan i rättvisans namn så tycker jag att ni ska kolla över bohaget och skriva det som din enskilda egendom

Men hur är det med ev. lån på huset? är det inte risk att de räknas som gemensamma även om huset är hennes via äktenskapsförord?

Som jg ser det så skall man inte räkna nedlagt arbete som sin enskilda verksamhet, även om det bara är du som renoverat. Men värdet borde räknas som gemensamt, dvs halva de värdehöjande aktiviteterna borde räknas som dina.

Jag menn att allt som skapas av pengar och andra värden medan man är gifta eller sambo bör räknas som gemensamt. Men äktenskapsförord är ju rimligt i vissa situationer.

Rent spontant skulle jag aldrig personligen efter fem år skriva under ett äktenskapsförord om man under den tiden haft någorlunda gemensam ekonomi och strävat mot gemensamma mål.

Det är oerhört svårt att efter fem år få någon som helst rättvisa i vad som är den enes respektive den andres egendom. Så länge man är sams är det som regel inga problem, men den dagen man inte är sams så står man där och är oerhört upprörd över de papper man skrivit under.

Fastigheten är som regel en av få saker som har ett bestående värde av egendomen. Möbler, kapitalvaror, bilar, husvagn & båtar tappar värdet, men husets värde består eller ökar. En bostad är också den stora tryggheten för människor, och utan bostad blir livet ganska otrevligt. Spontant tycker jag att det är onödigt att utsätta sig för sådant efter händelser som resulterar i att man inte få bo kvar i sin lagvigdas hus.

Om du ändå tycker det är OK att skriva över huset på din hustru, så bör du ha någon form av revers som ger dig en bra summa som ersättning för ditt arbete och som är en bra start på ett nytt liv om något skulle inträffa. Kontakta helst en jurist för att det hela korrekt. Ett par timmars arvoden till en sådan är billigt för att slippa trassla till det här ytterligare.

tack för tipsen.frun vill känna en trygghet i "sitt"hus, men samtidigt måste ju jag tänka på min egen. I förlängningen handlar det ju dessutom om våra respektive barn. om detta inte blir rätt, så får mina barn ärva hälften av "slitet" bohag, medans hennes barn får ärva hela huset +hälften av "slitet bohag".tycker att detta är en "balansgång, vill ju inte verka "narig", men samtidigt skall ju rätt vara rätt. vi skall ta hjälp av en jurist, fortsätt gärna med inlägg så skall jag informera om vad som händer!

Själv bodde jag i hus när jag träffade min sambo. Redan idag har hon "fått" halva huset. Den dag vi gifter oss blir det även på papper så att säga.
Jag har under tiden betalat och utfört i princip alla renoveringsjobb under tiden, men jag tjänar ju också betydligt bättre. Vidare lagar hon mat och städar när jag håller på samt passar barn, etc etc. Ovärderligt för mig.

Hur mycket hade din fru i lån på huset egentligen när ni träffades? Var det helt obelånat? Har du inte varit med och betalat ränta och amorteringar etc etc?

Swetrot: Hur menar du att en fastighets värde ökar hela tiden? De flesta fastigheter lär väl sjunka sett över tiden eftersom de blir äldre och äldre? Vem vill betala samma för ett gammalt hus idag som för ett nytt?
Möjligen menar du att ett eventuellt försäljningsvärde i kronor ökar men det har ju bara med inflationen att göra. Värdet ökar inte.

Redigerat:
Njae, jag skrev att husets värde består eller ökar. Visst finns det lägen då värdet minskar också. Exempelvis ett hus som man helt låter bli att underhålla tappar rätt mycket i värde, oavsett inflation. Ett väl underhållet hus tycker jag behåller sitt värde rätt så bra om man tittar runt på marknaden.

De senaste fem åren har väldigt många hus ökat i värde oerhört mycket mer än inflationen. Det är inte ovanligt med 100-150% prisökning på vissa håll under den tiden.

Vad är huset värderat till?
Om det är ett hus som gått i hennes släkt i generationer så förstår jag henne, likaså om det handlar om flera miljoner för att köpa ut dig vid en eventuell skilsmässa...

I alla andra fall tycker jag det är SMÅAKTIGT att skriva äktenskapsförord, det är ju som att förbereda sig på att det kommer gå åt helvete - i stället för att helhjärtat tro på ert förhållande. I det fallet skulle jag, i dina kläder, vilja ha ett äktenskapsförord som ger dig rätt till i alla fall 25% av huset! Som hon måste "köpa ut" dig ur den dagen det blir aktuellt. Med motiveringen att du lagt ner så mycket jobb som du gjort.

Värderingsteoretiskt skulle jag säga att det finns minst två ansatser att fundera kring, om ni nu skall gå vidare med detta.

1. Alternativkostnad. Vad skulle det ha kostat din sambo att få motsvarande prestation som du har gjort, utfört på annat sannolikt sätt. Dvs utgå från någon slags kostnad för att få samma jobb gjort av hantverkare, men kanske med ett eh... "kvalitetsavdrag" för att du är amatör och inte professionell.

2. Insatsernas påverkan på husets marknadsvärde. Hur mycket har din insats påverkat marknadsvärdet på huset. Detta är ju extremt svårt att värdera, och värderingen blir nästan säkert en ögonblicksbild. Marknadsvärdet av dina insatser torde variera över tiden av olika skäl.

Jag skulle nog utgå från ett resonemang kring alternativkostnad och i äktenskapsförordet fastställa en summa som du får av henne vid en bodelning. Summan bör nog indexregleras också.

tack alla om haft åsikter. jag har idag föreslgit följande:
jag skriver på förordet. det arbete jag lagt ner+den materialkostnaden jag haft värderar jag till totalt 100.000:-
denna summan skall regleras den dagen huset säljs, eller att boet delas (skilsmässa eller bortgång). Detta motsvarar idag ca 10% av marknadsvärdet, och vid n dlning skall alltså fatigheten värderas, och 10% skall vara min eller mina barns lott. I saamband med förordet så förordas även mina inventarier, som alltså tillfaller mig.
Åsikter??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.