Nu är det andra gången på ett halvår som Handelsbanken/Stadshypotek går i täten för höjningar av den rörliga boräntan. Andra banker lär väl vara snabba på att hänga med som dem brukar.

Fick min ränta höjd med 20punkter eller 0.2% till nästa betalning i juli. Var in på mitt kontor idag och de sa att det är dyrt att låna pengar för dem internt just nu.

Vad jag ser idag så ligger STIBOR T/N runt 4.4 % vilket den gjort senaste veckorna. Vet någon vad som mer styr bankens inlåning? På vilket sätt blir det dyrare? Är det sant eller skitsnack ?

Är den någon mer som råkat ut för denna senaste höjningen eller är jag ensam?

Börjar tröttna på Handelsbanken!!! :mad:

Redigerat:
Min ränta hos SEB höjdes idag med 25 punkter. Någon annan som noterat samma sak ?

Då är det inte bara Handelsbanken som höjer tydligen. SEB var värre och höjde 5 punkter extra.

Fler som råkat ut för höjningar?

Samtliga banker som redovisas av SVT TextTV har höjt boräntorna till följd av de höga inflationssiffrorna som kom i veckan. Bankerna räknar kallt med att om inflationen är 4%, så kommer de som sitter på pengarna att vilja ha högre räntor för att låna ut dem.

Det känns inte riktigt rätt att måla ut Handelsbanken/Stadshypotek som någon som beter sig sämre än någon annan. De är stora aktörer, och som sådana är de mer eller mindre skyldiga att agera först om man inte skall riskera att konkurrensverket anklagar dem för kartekkbildning.

Jag vet att vissa banker/bankkontor har accepterat att bolånen får en fixerad ränta mot STIBOR, kanske skall du ta upp det med din bank?

Har varit nöjd med Handelsbanken hittils men det som stör mig är att de har startat de två senaste rörliga räntehöjningarna.

Tycker det borde vara större uppåtrörelser på STIBOR T/N om den senaste höjningen skulle vara befogad. Det är väl ändå STIBOR som styr till vilket pris banken själv får låna. Men det kanske kommer korrigeringar uppåt snart och då är bankerna tidigt ute för att dra in pengar i tid.

Gapet mellan STIBOR och Handelsbankens rörliga ränta är i nuläget 180 punkter eller 1.8% vilket jag för övrigt tycker är mycket.

Bra ide att binda mot STIBOR! Vet du vilken STIBOR det är bäst att binda mot ? T/N ? Frågan är om det kan blir för stora variationer om man väljer för kort STIBOR?

Vi har också SHB.
Vi har 2st rörliga lån, det ena gick upp +0,2% det andra +0,3%.
Känns endast som att bankerna försöker bättre på sin vinstmarginal...
För man lär ju aldrig få "igen" denna höjning av räntan...

Vad märkligt att de höjde med 0.3% på ena lånet! Är bägge lånen helt rörliga utan speialavtal?

Blir alltmer skeptisk till bankernas agerande att räkna in kommande räntehöjningar och då höja räntan för att sedan snabbt höja igen när reporäntan höjs. Luktar illa!

De är snabba på att höja men sänkningar tar tid om de någonsin kommer förutom när reporäntan sänks.

Någon med länk till STIBOR räntorna?

Vi har en blandning av rörliga lån och fasta lån hos SEB. När vi tecknade lånen frågade jag om den rörliga ränterabatten vi har baserades på STIBOR men fick till svar att den ska följa riksbankens ränta men så är ju inte fallet eftersom SEB höjde med 0,25 % igår.

Vår rörliga ränta hos SEB ligger numera på 5,15 %. Vad har ni andra?

Jag fick samma svar när jag lånade på SHB. Rörliga räntan följer reporäntan. Min bankman sa att det var ytterst sällan räntan förändras utöver när riksbanken höjer räntan. Det stämmer ej! Bankerna har höjt två gånger nu utöver riksbankens höjningar inom loppet av ca 4månader.

När jag läste det finstilta i avtalet står det att : " ändring av den rörliga räntesatsen kan ske med omedelbar verkan då det motiveras av kreditpolitiska beslut, ökade upplåningskostnader eller andra kostnadsökningar som Stadshypotek inte skäligen kunde förutse när lånet lämnades.

De (bankerna) bedömmer alltså att det blivit dyrare för dem att låna pengar. Det borde även synas tydligt på STIBOR räntan eller har jag fel?

Jag har en rabatt på 1.35% mot rörliga räntan. När jag tecknade ¨ånet låg jag 0.3% över reporäntan, idag ligger jag 0.6% över reporäntan alltså på 4.85% efter senaste höjningen här om dagen. Var mycket nöjd med min ränta från början men nu tycker jag banken har ballat ur!

Bankerna borde få precentera svart på vitt hur deras kostnadsökningar ser ut eller om det är rent skitsnack och en förberedelse för kommande bistrare tider.!

Tack för länkarna! Befinner mig själv i precis samma situation som du med lån på SHB där initalt förhandlade fram reproräntan + 35 punkter men som nu ligger 65 punkter över repro. Muntliga avtal med SHB tycks inte gälla.

Det finns ju något som heter bundna räntor om man nu retar sig på att man höjer dom rörliga..........

Jag var nära att binda en del eller allt i Dec -07 för ca 4.3% 3-årigt. Men då var alla tips att man skulle ligga rörligt så jag lydde råden. Känns som det är väl sent att binda nu. Troligtvis vänder det snart så att reporäntan åter hamnar runt 4%.

Är glad i dagsläget att jag inte har så stora lån (dryga miljonen) så marginalerna innan det blir kärvt är stora. Gillar dock inte bankernas agerande att mer eller mindre lurar in kunder på rörliga räntor och säger att den följer reporäntan när de sedan höjer flera gånger extra och tjänar pengar.

Muntliga avtal är inte värda någonting tyvärr, utan försök få det hela på papper och försök knyta det till något som inte banken bestämmer över, t.ex. Riksbankens reporänta eller STIBOR.

Det är lite oroligt just nu i banksystemet, men jag tror att den som har ordning på sin ekonomi kan komma att kunna teckna bra ränteavtal i höst när det hela förhoppningsvis har lagt sig. Och då handlar det kanske inte om de sista hundradelarna i räntesats, utan vem som vill sätta det i pränt på papper.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.